گزارش و تحلیل

موسوی خلخالی: اکنون چیزی از دشمنی با ایران عاید بحرین نمی شود

© Flickr / abcdz2000بحرین سفیر خود را از ایران فرا خواند
بحرین سفیر خود را از ایران فرا خواند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.06.2024
اشتراک
دادستان کل جرایم مالی و پولشویی بحرین: مجموع مبلغ جریمه بانک‌های ایرانی در رابطه با هفت پرونده که در دادگاه رسیدگی شد، معادل ۱۳۰ میلیون دلار است و ۱۷۳ میلیون دلار هم از وجوهات این بانک‌ها توقیف شده است.
در نوامبر ۲۰۲۰، نایف یوسف محمود، دادستان کل جرایم مالی و پولشویی بحرین به خبرگزاری بحرین گفت: مجموع مبلغ جریمه بانک‌های ایرانی در رابطه با هفت پرونده که در دادگاه رسیدگی شد، معادل ۱۳۰ میلیون دلار است و ۱۷۳ میلیون دلار هم از وجوهات این بانک‌ها توقیف شده است.
خبرگزاری رسمی بحرین روز پنجشنبه ۵ نوامبر به نقل از آقای یوسف محمود نوشت: "بانک مرکزی ایران قصد داشته که میلیاردها دلار را از طریق بانک المستقبل، که در بحرین تاسیس شده و به وسیله دو بانک ملی و صادرات ایران کنترل می‌شده است، پولشویی و وارد سیستم بانکی کند."
اما برای اولین بار بعد از 13 سال، دیدار وزیر خارجه بحرین "عبداللطیف الزیانی" و سرپرست وزارت خارجه ایران "علی باقری کنی" روز یکشنبه در تهران و در حاشیه نشست بین المللی وزرای امور خارجه مجمع گفتگوی همکاری آسیا انجام شد.
این در حالی است که روابط دیپلماتیک میان دو کشور از 9 سال قبل تاکنون و همچنان قطع است.
در این دیدار هر دو طرف توافق کردند که مذاکرات فنی برای از سرگیری روابط را انجام دهند و متضمن آزادی دارایی‌های مسدود شده ایران در بحرین باشند.
حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.05.2024
پادشاه بحرین: خواهان عادی سازی روابط با ایران هستیم
دکتر مرتضی موسوی خلخالی، دیپلمات اسبق و کارشناس مسائل خاورمیانه در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
در این خصوص باید روابط ایران و بحرین از بدو برقراری بحرین را مورد توجه قرار داد، با توجه به مراجعه به آرای عمومی مردم بحرین که تقاضای استقلال کردند بحرین از ایران جدا شد، در نتیجه ایران در بحرین سفارتخانه باز کرد و تا سال ۱۹۸۱ میلادی روابط از نظر سیاسی برقرار بود، پس از آن بین ایران و بحرین مشاجراتی شروع شد و بحرین ادعا کرد که ایران در امور داخلی آن کشور دخالت می‌کند و به مخالفین کمک می‌کند؛ از این جهت بحرین روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد.
وی افزود:
من به طور دقیق رقم مطالبات ایران از بحرین را نمی‌دانم اما مسلم است دارایی‌های ضبط شده ایران در بحرین به عنوان فشار سیاسی استفاده شده است که بحرین روی آنها دست گذاشته، مانند مبالغی که آمریکا آنها را مسدود کرده و اجازه دسترسی ایران به دارایی ‌های خود را نمی‌دهد اما باید توجه داشته باشیم که بحرین هیچگونه مطالباتی از ایران ندارد و این مبالغ به تبع مطالبات خاصی از سوی بحرین توقیف نشده بلکه اموال ایران است که در بحرین بوده.
Президент России Владимир Путин во время телефонного разговора - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.03.2024
روسیه و بحرین در مسیر تعمیق همکاری تجاری و سرمایه گذاری
ایران هیچگاه روابط چندان گسترده اقتصادی با بحرین نداشته و بحرین کسری بودجه سالیانه خود را از عربستان تامین می‌کند، در نتیجه بحرین یک پل است برای عبور عربستان سعودی از خلیج فارس که در واقعیت پلی طی ۴ سال ساخته شده که بر روی خلیج فارس است و بحرین را به قسمت شرقی عربستان سعودی متصل می‌کند.
دکتر مرتضی موسوی خلخالی بر تغییرات بوجود آمده در روابط ایران و کشور های حوزه خلیج فارس تاکید کرد و اظهار داشت:
اخیرا پادشاه بحرین اظهار تمایل کرد که روابط سیاسی میان ایران و بحرین مجدداً برقرار شود به نظر من پس از آنکه عربستان سعودی روابط خود را با ایران عادی‌سازی کرد، بحرین نیز متمایل شد تا روابط خود را با جمهوری اسلامی ایران عادی کند.
این دیپلمات اسبق ایرانی در خصوص دارایی های خارجی ایران گفت:
تا جایی که من اطلاع دارم از زمان رژیم گذشته مبالغی برای ایران وجود دارد که در اسرائیل بلوکه شده، مقداری مطالبات مالی نیز از مصر داریم و مبالغ میلیاردی از آمریکا داریم، همچنین مبالغی در کره جنوبی و عراق داریم که متاسفانه مطالبات ایران است و عمدتاً بابت فروش نفت و کالاهای مختلف بوده که شامل مواد غذایی، مواد پتروشیمی و سایر اقلام صادراتی است که از ایران خریداری شده و بهای آن به ایران پرداخت نشده، بنابراین قطع روابط بنایی شده تا این پول‌ها به ایران مسترد نشود، اما من فکر نمی‌کنم مبلغی که ایران از بحرین طلب دارد مبلغ قابل توجهی باشد.
وی تاکید کرد:
نکته حائز اهمیت بهبود روابط میان دو کشور است اکنون خوشبختانه روابط ما با شورای خلیج فارس رو به بهبود است اما نمی‌توان گفت روابط عالی شده؛ اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم تنها کشوری که همواره روابط حسنه با ایران داشته، کشور سلطنت عمان است که دوست همیشگی ایران است و هیچگاه روابط ما با عمان تیره نشده و هیچگاه در جبهه‌ گیری‌های اعراب علیه ایران عمان مشارکت نکرده.
این کارشناس مسائل خاورمیانه حساسیت بحرین نسبت به ایران را به دلیل مسائل حاکمیتی و ارضی دانست و بیان کرد:
این حساسیت نیز به تبع صحبت‌هایی هست که گهگاهی پیرامون اینکه بحرین مال ایران است و باید به ایران بازگردد مطرح می‌شود، آنها هم گاهی اوقات مدعی هستند که ایران به شیعیان بحرین کمک می‌کند.
باید توجه داشت که اکثریت جمعیت بحرین شیعه هستند اما قدرت سیاسی در دست اقلیت سنی است، مانند شرایط سابق عراق در زمان صدام حسین که اکثریت جمعیت شیعه عراق از قدرت دور بودند، اکنون در بحرین نیز در مقامات عالی پستی را نمی‌بینیم که به شیعیان واگذار شود و قدرت در دست خاندان آل خلیفه است.
وی افزود:
همواره در بحرین یک شخصیت وجود داشت که رویکرد خوبی نسبت به ایران نداشت و آن هم نخست وزیر شیخ خلیفه بن سلمان آل خلیفه بود که دو سال پیش فوت کرد.
اما نباید فراموش کرد که با وجود روابط قوی بحرین با آمریکا و وجود یک پایگاه آمریکایی در بحرین، اکنون چیزی از دشمنی با ایران عاید بحرین نمی‌شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала