تصمیم آمریکا برای اعزام مجدد نیروی نظامی به آفریقا پس از خروج اجباری از چاد و نیجر

© AP Photo / Marwan AliЖитель Хартума на пустынной улице
Житель Хартума на пустынной улице - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.06.2024
اشتراک
آسوشیتدپرس به نقل از فرماندهی نیروهای مسلح آمریکا گزارش داد، ارتش آمریکا پس از خروج اجباری از نیجر و چاد به دنبال شرکای جدیدی در آفریقا برای اعزام نیروهای خود به آنجا هستند.
آسوشیتدپرس اعلام کرد."خروج اجباری نیروهای آمریکایی از پایگاه های کشورهای نیجر و چاد و همچنین امکان اعزام بخشی از نیروها به کشورهای دیگر(آفریقایی)، از جمله مسائل کلیدی طی دیدار افسر ارشد ارتش آمریکا با همتایان خود در هفته جاری خواهد بود."
به گفته چارلز براون، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا که امروز دوشنبه در بوتسوانا اظهاراتی را مطرح کرد، تعدادی از کشورها آماده همکاری با ایالات متحده و افزایش حضور نیروهای آمریکایی در خاک این کشورها هستند.
به گزارش این خبرگزاری وی گفت: "کشورهای دیگری نیز در منطقه وجود دارند که ما در حال حاضر یا حضور کمی داریم و یا مناسباتی به تازگی برقرار کرده ایم."
به گفته براون، بسته به نحوه توسعه مناسبات با کشورهای منطقه، نیروهایی که پیشتر در نیجر مستقر بودند ممکن است به آنجا منتقل شوند.
این خبرگزاری همچنین اعلام داشت که به گفته یک منبع ناشناس از وزارت دفاع ایالات متحده، در آینده واشنگتن باید با موضع اتخاذ شده توسط کشورهای آفریقایی سازگار شود و "آرمان های خارجی غربی را تحمیل نکند".
گفتنی است که ایالات متحده با مشکل توقف همکاری نظامی با چاد و نیجر به ابتکار این کشورها مواجه شد. کارن کویاتکوفسکی، تحلیلگر سابق پنتاگون و ستوان بازنشسته نیروی هوایی ایالات متحده، پیشتر به اسپوتنیک گفته بود که چنین اقداماتی پایان و شکست سیاست نواستعماری ایالات متحده در قبال آفریقا است.
مقامات نیجر و ایالات متحده توافق کردند که خروج نیروهای آمریکایی از این کشور آفریقایی حداکثر تا 15 سپتامبر 2024 تکمیل شود. پنتاگون سریعا اعلام کرد که بخشی از نیروهای آمریکایی از چاد خارج خواهند شد. پیشتر رسانه ها به نقل از منابع آگاه گزارش داده بودند که دولت چاد نامه ای به ایالات متحده ارسال کرده و در آن تهدید به نقض توافقنامه امنیتی مربوط به حضور پرسنل نظامی آمریکایی در این کشور کرده است.
بر اساس گزارش رسانه ها، خروج تقریباً 75 نیروی نظامی را شامل می شود و در آینده نزدیک تکمیل می شود.
در مجموع، طبق داده های موجود، تعداد نیروهای آمریکایی در نیجر حدود 1.1 هزار نفر و در چاد حدود صد نفر است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала