گزارش و تحلیل

ایران نیروی نظامی و نهادهای امنیتی کانادا را در تروریستی اعلام کرد

© Sputnik / Vitaliy Belousov /  مراجعه به بانک تصاویر Флажок на машине посла Канады в России
Флажок на машине посла Канады в России - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.06.2024
اشتراک
طرح الزام دولت ایران به تروریستی اعلام کردن ارتش و نیروهای مسلح و امنیتی وابسته به دولت کانادا در مجلس ایران اعلام وصول شد.
به گزارش اس‍وتنیک طرح الزام دولت ایران به تروریستی اعلام کردن ارتش و نیروهای مسلح و امنیتی وابسته به دولت کانادا در اقدامی متقابل پس از تروریستی خواندن سپاه پاسداران ایران توسط دولت کانادا در مجلس ایران اعلام وصول شد.
علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اقدام کانادا در تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به‌شدت محکوم کرد و طی پیام در شبکه اجتماعی ایکس اقدام غیرقانونی کانادا در تروریستی توصیف کردن بخش لاینفک نیروی رسمی نظامی جمهوری اسلامی ایران را تحرکی ناقض اصول و قواعد حقوق بین‌الملل، هدیه‌ای سخیف به رژیم "نسل‌کش"، تروریست‌ها و دیگر دشمنان صلح و ثبات منطقه‌ای دانست.
اندیشه کاظمی پ‍ژوهشگر مسائل بین الملل در گفتگو با اس‍پوتنیک گفت: به طور معمول، نیروی نظامی رسمی یک کشور بدون مدرک یا مبنای قانونی، به عنوان یک سازمان تروریستی اعلام نمی­شود و عواقب قانونی به همراه دارد. در واقع هنگام بحث در مورد موضوعات حساس و جدی مانند این موضوع، کشورها باید کاملا با احتیاط و مسئولیت پذیر اظهار نظر نمایند، زیرا با توجه به پیچیدگی قوانین بین‌المللی و پروتکل‌های دیپلماتیک، برچسب زدن رسمی به نیروهای نظامی کشور دیگر به عنوان سازمان تروریستی اقدام بسیار چالش برانگیز بشمار می­آید.
کاظمی در ادامه گفت، هنگامی که نهادی از سوی کشور دیگر در لیست نهادهای تروریستی قرار می­گیرد شامل اقداماتی همچون تحریم‌های مالی، محدودیت‌های سفر مثل ممنوعیت صدور ویزا و یا جلب حق شهروندی، محدودیت‌های تجاری و کسب و کار و یا اقدامات قانونی مثل اتهامات کیفری و مواردی از این دست می­شوند.
وی افزود، در عمل اقدام هر دو کشور در تروریستی خواندن نهاد نظامی کشور دیگر اقدامی غیر قانونی است، منتها اقدام ایران عملی تلافی‌جویانه و اقدامی متقابل نسبت به دولت کانادا است و اگر دولت کانادا چنین حرکتی نمی­کرد با اقدام متقابل ایران مواجه نمی­شد. به هر حال چون ایران و کانادا چند سالی است که در پایتخت‌های یکدیگر سفارت ندارند و روابط آن‌ها قطع است، در نتیجه با یکدیگر وارد تقابل دیپلماتیک نخواهند شد چون عملا ارتباطی با یکدیگر ندارند. از سوی دیگر، در طول سال‌های اخیر دامنه گسترده‌ای از تحریم‌ها بصورت کلی علیه دولت ایران وجود دارد و اینکه به صورت خاص نهادی مثل سپاه نیز مورد تحریم قرار بگیرد تأثیر چندانی بر فعالیت این نهاد نظامی و البته پر نفوذ ایران نخواهد داشت، اما از نظر سیاسی و پرستیژ بین المللی برای هر دو کشور تبعاتی را به همراه خواهد داشت.
اندیشه کاظمی در پایان گفت، بازهم تاکیید می کنم که بنا بر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچون ارتش یکی از نیروهای مسلح این کشور به شمار می آید و تروریستی اعلام کردن نیروی نظامی رسمی از نظر حقوقی پیچیدگی‌هایی دارد که اکنون هر دو کشور در معرض آن قرار گرفته اند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала