مصطفی پور محمدی: از ابتدای انقلاب امام ما اعلام کرده بودند که “نه شرقی و نه غربی”

© Sputnikمصطفی پور محمدی
مصطفی پور محمدی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.06.2024
اشتراک
البته که آن زمان بحث بلوک شرق و شوروی مطرح بود و ناچار بودیم این موضع را مطرح کنیم، اما مهم آن است که ما سیاست مستقل اما کاملاً در راستای تعامل با همه دنیا را از ابتدای انقلاب در پیش داشته‌ایم.
مصطفی پور محمدی، کاندید انتخابات ریاست جمهوری 1403 جمهوری اسلامی ایران، در خصوص تبیین سیاست خارجی خود در صورت انتخاب به سمت ریاست جمهوری، به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: از ابتدای انقلاب امام ما اعلام کرده بودند که “نه شرقی و نه غربی”.
البته که آن زمان بحث بلوک شرق و شوروی مطرح بود و ناچار بودیم این موضع را مطرح کنیم، اما مهم آن است که ما سیاست مستقل اما کاملاً در راستای تعامل با همه دنیا را از ابتدای انقلاب در پیش داشته‌ایم.
وی تاکید کرد: ما بیش از ۶ میلیون ایرانی داریم که عمدتاً در کشور های غربی هستند و باید بتوانیم از آنها دفاع کنیم، در نتیجه باید روابطمان را طوری تنظیم کنیم که این امکان برای ما وجود داشته باشد؛ مسلمانان بسیاری اکنون در کشورهای غربی زندگی می‌کنند که وظیفه داریم از حقوق آنها نیز دفاع کنیم و در نتیجه باید تعامل خوبی را با آن کشورها برقرار کنیم ، از سوی دیگر بخش زیادی از منافع ما نیز در غرب تامین می‌شود که باید آنها را مد نظر قرار دهیم.
این کاندید انتخابات ریاست جمهوری ایران ضمن اشاره به قدرت گیری شرق در جهان بیان کرد: در معادلات کلان، جابجایی قدرت و مناسبات قدرت که در دوره اخیر بوجود آمده و نظم جدیدی که در حال روی دادن است بصورت ذاتی یک رقابت کلان به وجود آمده، در این رقابت کلان طبیعی است ما با بلوک‌ هایی که به ما نزدیک‌تر هستند تعامل بیشتری خواهیم داشت، اکنون بلوک شرق توانایی بسیار خوبی پیدا کرده و ما هم بازیگر قدرتمندی با حفظ توازنی که توضیح دادم در این عرصه خواهیم بود.
مصطفی پور محمدی، کاندید انتخابات ریاست جمهوری 1403 جمهوری اسلامی ایران، در رابطه با ارز چند نرخی در ایران نیز اظهار داشت: بحث ارز متاسفانه نگران کننده است، حتماً ما هم به مصلحتمان است و هم برای جلوگیری از فساد و رانت‌های بسیاری که به واسطه فاصله نرخ ارز به وجود می‌آید باید به سمت نرخ ارز یگانه برویم، ارز چند نرخی رانت‌ها و بی‌ عدالتی های بسیاری را به وجود آورده که افکار عمومی را نیز خدشه‌ دار می‌کند.
باید سعی کنیم که نرخ ارز را بازار دیکته کند اما با توجه به اینکه در شرایط سخت هستیم شاید نتوان به سادگی این کار را انجام داد، هم در بحث قیمت گذاری و هم در یکسان سازی نرخ ارز.
مصطفی پور محمدی در ادامه بر لزوم وجود ارز ترجیحی برای تنظیم بازار اشاره داشت و بیان کرد: سیاست بنده در خصوص ارز همین دو نکته است قیمت ارز باید یکسان شود و از تنوع ارزها فاصله بگیریم و همچنین قیمت ارز باید در بازار تنظیم شود؛ اما ارز ترجیحی در بسیاری از کشور های دنیا وجود دارد، اروپا در بخش بزرگی از کشاورزی خود از ارز ترجیحی استفاده می‌کند، در آمریکا هم ارز ترجیحی وجود دارد و چین نیز برای توسعه خود از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰، حدود ۲۴۰ میلیارد ارز ترجیحی تزریق کرده.
وی افزود: سیاست گذاری هایی در ارز ترجیحی وجود دارد تا اقتصاد را تعادل برسانیم و سبد مصرف کننده و سبد خانوار را به توازن برسانیم، در تولیداتی که در جهت مصارف عامه است ناچاریم به نحوی از ارز ترجیحی استفاده کنیم اما سیاست ارز واحد و قیمت بازار را با جدیت دنبال خواهم کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала