گزارش و تحلیل

هانوی انتقادهای ایالات متحده را نادیده گرفت و از پوتین استقبال می کند

© Sputnik / Kristina Kormilitsyna /  مراجعه به بانک تصاویر Президент РФ Владимир Путин и президент Социалистической Республики Вьетнам То Лам (справа) на совместном фотографировании в Президентском дворце в Ханое
Президент РФ Владимир Путин и президент Социалистической Республики  Вьетнам То Лам (справа) на совместном фотографировании в Президентском дворце в Ханое - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.06.2024
اشتراک
رسانه: مقامات ویتنام پوتین را که برای بازدید به این کشور وارد شده، به گرمی پذیرفتند و روابط با مسکو را تقویت می نمایند.
اسپوتنیک شما را با مقاله ای که در بلومبرگ در مورد سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به ویتنام منتشر شده است، آشنا می کند.
پوتین روز پنجشنبه از کره شمالی که در آنجا توافقنامه مشارکت استراتژیک جامع را با کیم جونگ اون امضا کرد، وارد ویتنام شد.
روابط بین ویتنام و روسیه از زمان شوروی ده ها سال پیش آغاز شد. و ولادیمیر پوتین آخرین بار در سال 2017 برای اجلاس همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه در سطح سران کشورها از ویتنام بازدید کرد.
روز دوشنبه، سفارت ایالات متحده در ویتنام با صدور بیانیه ای تاکید کرد که "هیچ کشوری نباید به پوتین سکوای برای ترویج جنگ تجاوزکارانه خود ارائه دهد". اما هانوی انتقاد غرب را رد کرد و از رئیس جمهور روسیه به گرمی پیشواز کرد. در بیانیه ای در وب سایت دولت ویتنام آمده است: "این بازدید نشان می دهد که ویتنام به طور فعال سیاست خارجی خود را با روحیه استقلال، خودکفایی، تنوع و چندجانبه گرایی دنبال می کند".
بازدید ولادیمیر پوتین شامل نثار تاج های گل در مقبره هو شی مین و دیدار با مقامات از جمله رئیس حزب کمونیست، نگوین فو چونگ، نخست وزیر فام مینه چین و رئیس جمهور تو لام است.
پوتین در آستانه سفر خود در روزنامه حزب کمونیست ویتنام نوشت که شرکت روسی نواتک در حال برنامه ریزی پروژه های گاز طبیعی مایع در ویتنام است. وی همچنین به ابتکار ایجاد مرکز انرژی و فناوری هسته ای با حمایت شرکت دولتی روسیه روس اتم اشاره کرد. پس از دیدار الکسی لیخاچف، مدیر کل شرکت دولتی روس اتم و فام مینه چین، نخست وزیر ویتنام، دولت این کشور آسیایی در وب سایت خود اعلام کرد که این شرکت آماده همکاری با ویتنام همچنین در توسعه انرژی بادی است. رئیس جمهور روسیه گفت که تقریبا 60 درصد از مبادلات تجاری بین دو کشور با روبل و دونگ ویتنام انجام می شود.
ویتنام سابقه طولانی همکاری با روسیه در زمینه تسلیحات از جمله هواپیما و زیردریایی دارد. با این حال، به گفته کارل تایر، استاد بازنشسته دانشگاه نیو ساوت ولز استرالیا، با شروع عملیات ویژه روسیه در اوکراین، هانوی از ترس تحریم های غرب از خرید تسلیحات روسی خودداری کرد. پروفسور تایر همچنین معتقد است که هانوی به دنبال تضمینی خواهد بود که روابط نزدیک ‌تر روسیه با چین "به قیمت ویتنام" تقویت نخواهد شد.
الکساندر وووینگ، کارشناس آسیا در مرکز مطالعات امنیتی دانیل اینویه آسیا و اقیانوسیه در هاوایی گفت که هانوی نگران است که ادعاهای چین در مورد آبهای نزدیک به سواحل ویتنام، حاکمیت این کشور را تهدید کند. بعلاوه هانوی ایالات متحده را به عنوان یک دشمن ایدئولوژیک می بیند. این کارشناس معتقد است که به همین دلیل اگرچه صادرات ویتنامی به روسیه در سال گذشته کمتر از دو میلیارد دلار در مقایسه با 97 میلیارد دلار صادرات به ایالات متحده بود، مسکو به عنوان یک شریک قابل اعتماد تلقی می شود.
ویتنام از حمایت شرکت های روسی برای اکتشاف و تولید نفت و گاز در دریای چین جنوبی استفاده کرده است. وووینگ تاکید کرد:"شرکت های دولتی روسیه از مواضع خود دفاع کردند و برای سال‌ها در خط مقدم تلاش‌های ویتنام برای دفاع از حاکمیت خود در دریای چین جنوبی بوده‌اند".
ویتنام یکی از 9 کشور آسیای جنوب شرقی است که سال گذشته از محکوم کردن "خشونت روسیه" در اوکراین خودداری کرد و موضعی بی طرفی در قبال درگیری اتخاذ کرد و خواستار دیپلماسی برای حل آن شد.
پوتین در مقاله خود از ویتنام به دلیل "موضع متعادل آن در قبال بحران اوکراین" و "میل به مشارکت در جستجوی راه های واقعی برای حل مسالمت آمیز این بحران" تشکر کرد.
لازم به یادآوری است که فام مینه چین، نخست وزیر ویتنام سال گذشته در حاشیه اجلاس سران گروه هفت در هیروشیما با ولادیمیر زلنسکی دیدار کرد. بسیاری از مقامات دولتی و روسای تجارت ویتنامی هم در اوکراین وهم در روسیه تحصیل کردند. به گفته دولت ویتنام حدود 60 هزار ویتنامی در روسیه زندگی می کنند.
الکساندر وووینگ معتقد است اگرچه میزبانی از پوتین برای مقامات ویتنامی "توام با ریسک است"، آنها این ریسک را خواهند پذیرفت و به روسیه وفادار خواهند ماند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала