گزارش و تحلیل

قمار اسرائیل به حساب آمریکا

© AFP 2023Палестинцы обходят лужу перед разрушенными зданиями и палатками в Хан-Юнисе, Палестина
Палестинцы обходят лужу перед разрушенными зданиями и палатками в Хан-Юнисе, Палестина - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.06.2024
اشتراک
سیاست ایالات متحده طی چند سال اخیر موجب آن شده که این کشور به ابزاری برای سوء استفاده برخی که با لابی های قدرت در آمریکا مرتبط هستند شده.
یکی از مواردی که اخیرا توسط ترامپ مورد انتقاد قرار گرفته و به شدت مورد حمایت حاضرین بود باج گیری زلنسکی از آمریکا بود.
در سخنرانی اخیر اش ترامپ اظهار داشته بود که زلنسکی هر بار به آمریکا می آید با شصت هفتاد ملیاد دلار پول مالیات دهندگان آمریکایی بر می گردد و معلوم است با این پولها کار می کند، تنها کاری که نمی کند استفاده از این پولها برای منافع آمریکا است.
وی قول در این سخنرانی قول داد اگر به قدرت برسد این مساله را فیصله بخشد.
نتانیاهو هم حدود نه ماه است که مردم غزه را به خاک و خون کشیده و همه هزینه های جنگ را گردن آمریکا انداخته.
ایالات متحده نه فقط مجبور شده ده ها ملیارد دلار خسارت های مالی اسرائیل را جبران کند بلکه ده ها ملیارد دلار تسلیحات هم در اختیار اسرائیل قرار داده تا نسل کشی و قتل عام مردم فلسطین با آن تسلیحات انجام شود و علاوه بر همه آنها بایدن آبروی نداشته آمریکا را برای اسرائیل خرج کرده.
اما نکته قابل تامل در هر دو مورد این است که هم زلنسکی هم نتانیاهو وابسته به لابی های صهیونیستی هستند.
بماند که زلنسکی توسط مافیاهای اوکراینی حمایت می شود و آنها بودند که وی را به قدرت رساندند.
حالا به نظر می آید نتانیاهو به دنبال آن است که یک جنگ جدید در لبنان به حساب آمریکا راه بیاندازد.
همه شواهد نشان می دهد که نتانیاهو و دولت تندرو او برای بقای خود نیاز دارند که جنگ وخونریزی راه بیاندازند چون آنها فقط روی خون می توانند شناور بمانند و اگر خونریزی تمام شود همه شان سقوط خواهند کرد.
برای آنها مهم نیست که این خون ریخته شده مربوط به فلسطینی ها یا لبنانی ها یا مسلمانان یا مسیحیان یا اسرائیلی ها و یا یهودی ها باشد.
آنها به خوبی می دانند ورود به یک جنگ با لبنان یعنی کشته شدن هزاران اسرائیلی نظامی وغیر نظامی اما با این حال اصرار دارند که وارد یک جنگ با لبنان شوند.
دلیل اش هم پر واضح است، فقط بقای آنها مهم است.
ولی نکته قابل تامل در این ماجرا این است که آنها علیرغم اینکه می دانند جان هزاران شهروند اسرائیلی می تواند در چنین جنگی در خطر باشد ولی اصرار دارند وارد این جنگ شوند چون باور دارند اگر تعداد بیشتری یهودی کشته شوند لابی های یهودی در آمریکا به جنب و جوش می افتند تا آمریکا را وارد جنگ به نفع اسرائیل کنند و شاید در این جنگ پای ایران ودیگر کشورهای منطقه هم به جنگ باز شود.
بیش از دو دهه است نتانیاهو تلاش دارد آمریکا را وارد جنگی با ایران کند و همه روسای جمهوری آمریکا از ورود به این جنگ پرهیز می کنند اما امروزه نتانیاهو تصور می کند فرصت مناسبی برای محقق نمودن این هدف خود پیدا کرده.
وی از دو دهه پیش دنبال نابودی فلسطینی ها در غزه و کرانه باختری و راه اندازی جنگ بر علیه ایران بود، حالا می بیند فرصت پیدا کرده هدف اول خود را محقق کند و اگر جنگی با ایران راه بیافتد توجه همه به جنگ آمریکا با ایران جلب می شود و وی می تواند راحت تر بدون سر و صدا کار فلسطینی ها در غزه و بعد کرانه غربی را تمام کند.
حال باید دید آیا دولت آمریکا که کنترل خود بر اسرائیل را از دست داده حاضر خواهد بود هزینه های قمار نتانیاهو را پرداخت کند و یا اینکه حساب کتاب خواهد کرد که در آستانه انتخابات ورود تابوت سربازان آمریکایی می تواند هزینه های غیر قابل تحمل برای دولت بایدن داشته باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала