گزارش و تحلیل

شبکه پرداخت ریال دیجیتال در ایران راه اندازی شد

© Photo / IRNAشبکه پرداخت ریال دیجیتال در ایران راه اندازی شد
شبکه پرداخت ریال دیجیتال در ایران راه اندازی شد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.06.2024
اشتراک
مشتریان شبکه بانکی ایران از تیرماه 1403 می‌توانند بدون استفاده از پول‌های کاغذی یا کارت‎های بانکی از طریق کیف پول ریال دیجیتال و تنها با اسکن بارکد تولید شده توسط نرم افزارهای ارائه شده، با شیوه‌های نوین خریدهای خود را انجام دهند.
به گزارش اسپوتنیک- سیدکمال احمدی کارشناس امور بانکی و پولی در گفتگو با اسپوتنیک گفت: اگرچه‌ پرداخت دیجیتالی در ایران بسیار دیر اتفاق افتاد، ولی بازهم اتفاق خوبی است که بالاخره این سیستم پرداخت در کشور کلید خورد و به نوعی شبيه سازی از سيستمي که اکنون در جهان حاکم است در ایران نیز شکل گرفت. اکنون بیش از 25درصد از تجارت جهانی بر مبنای ارز دیجیتال در جريان است و بعبارتی در عصر حاکميت بانکداری ديجيتال قرار داریم.
ریال دیجیتال - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.06.2024
داده نمایی
ایران آزمایش نخستین ریال دیجیتال را در معاملات واقعی آغاز می کند + داده نمایی
وی ادامه داد، روش پرداخت دیجیتال نیازمند بانک دیجیتالی است و ما نمی‌توانیم پرداخت ديجيتال را با بانک سنتی انجام دهیم. در جهان و حتی در همسایگی ایران بانک‌ها به سرعت در حال تبدیل شدن به بانكداری دیجیتالی هستند. بنابرين، بانک ديجيتال زيرساخت ریال دیجیتالی است. از سویی استفاده از این سيستم فرهنگ سازی لازم دارد، در حالیکه در ایران تنها قشر خاصی از مردم که با تجارت بین‌الملل سروکار دارد با مفهوم کیریپتوکارنسی آشنایی دارند و بخش زیادی بی اطلاع هستند که دولت مقصر است. مطلب مهم بعدی این است که اگر سيستم پرداخت‌ دیجیتال نتواند با کشورهای دیگر تبادلی داشته باشد، ارزش چندانی ندارد. البته کاملا درست است که ابتدا باید در کشور به صورت آزمایشی سیستم را راه اندازی کنیم، جا بیاندازیم تا بعدا بتواند نقش بین‌المللی پیدا کند که این نیز منوط بر بانک ديجيتال است. یعنی نمی‌توانیم بگوئیم ریال ديجيتال وجود دارد، اما در انحصار دولت است. به عنوان‌ مثال اکنون‌ در آمریکا تتر به جای دلار کار می‌کند، یا مثلا ژاپن و چین پول خودشان‌ را دارند اما همگی در شبکه‌ پولی جهانی قرار دارند. البته که تحریم‌های بین‌المللی مانع توسعه این عمليات در ایران شده است، اما به هرحال قطعا ما نیاز به تبادل بین‌المللی داریم. ارز دیجیتال دنيای مجازی را به دنيای واقعی تبدیل می‌کند.
احمدی گفت، من به عنوان‌ یک کارشناس پول با قاطعيت می‌گویم که طی چند سال آینده بانک‌های سنتی برچيده میشه و روند به سمت بانک‌های ديجيتال در حرکت است. اما به هر حال همین ارز ریال دیجیتال که در حال حاضر راه افتاده‌ نیز جای امیدواری دارد و حسنش اين است که اذهان عمومی با پول دیجیتال آشنا می‌شوند. بهتر است که هرچه زودتر اين سیستم از انحصار دولت خارج شده و بانک‌های خصوصی نیز وارد عمل شده و نقش ایفا کنند. با توسعه فاز آزمایشی این سیستم و عملیاتی شدن پرداخت "ریال دیجیتال" در جزیره کیش، مشتریان شبکه بانکی می‌توانند تنها با اسکن بارکد تولید شده، با شیوه‌های نوین خرید‌های خود را انجام داده و یا نسبت به انتقال وجه به کیف پول سایر مشتریان اقدام کنند. در حال حاضر ریال دیجیتال با هدف کاربری در محدوده جغرافیایی داخل ایران و برای تسهیل عملیات پرداخت‌های خرد داخلی هدف گذاری شده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала