دست کم 550 زائر در مراسم حج در عربستان جان خود را از دست دادند

© Sputnik / Mikhail Voskresenskiyمراسم حج در مکه
مراسم حج در مکه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.06.2024
اشتراک
بیش از 500 زائر خانه خدا در جریان مراسم حج به عربستان سعودی بر اثر گرما جان خود را از دست داده اند.
به گزارش اسپوتنیک، این خبر را خبرگزاری فرانسه به نقل از دیپلمات ها منتشر کرده است.
منبع این خبرگزاری گفت: "تعداد کل کشته شدگان در سردخانه منطقه المعیسمه مکه <...> 550 نفر بود.
پیش از این اعلام شده بود، 76 زائر خانه خدا جان باختند - 41 نفر از اردن و 35 نفر از تونس.
دو دیپلمات عرب گفتند که حداقل 323 نفر از کشته شدگان شهروندان مصری بودند. یکی از منابع گفت که همه آنها (به استثنای یک نفر که در جریان یک ازدحام کوچک به شدت زخمی شده و به دنبال آن فوت کرد ) بر اثر بیماری های ناشی از گرما جان باختند. علاوه بر این، حداقل 60 اردنی جان خود را از دست دادند.
به این ترتیب تعداد کل مرگ و میرهای گزارش شده توسط چندین کشور به 577 نفر می رسد. یکی از منابع خبرگزاری فرانسه توضیح داد، تعداد کشته های مصری به دلیل تعداد زیاد زائران ثبت نام نشده افزایش یافته است.
یک مقام مسئول در امور حج در مصر گفت: "زائران ثبت نام نشده باعث هرج و مرج بزرگی در اردوگاه های زیارتی مصر شده که منجر به مختل شدن کار خدمات شده است." وی افزود که مردم برای مدت طولانی بدون غذا، آب و تهویه مطبوع مانده اند.
حج امسال از 14 تا 19 ژوئن برگزار می شود. به گزارش سایت پایش هواشناسی AccuWeather، دمای مکه در 17 ژوئن به 45 درجه سانتیگراد رسید. و در آن روز سازمان هواشناسی عربستان سعودی دمای 52 درجه سانتیگراد را در بزرگترین مسجد این شهر ثبت کرد، طبق اعلام وزارت بهداشت عربستان، تنها در 16 ژوئن، 2764 زائر دچار گرمازدگی شدند.
رئیس این اداره فهد الجلاجل از زائران خواست از ساعت 11 تا 16 به وقت محلی بیرون نروند، از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنند، از چتر استفاده کنند ورژیم نوشیدن منظم را رعایت کنند.
زیارت سالانه مسلمانان از اماکن مقدسه در مکه و مدینه اغلب با تعداد قابل توجهی از مرگ همراه است. سال گذشته در ایام حج 240 نفر بر اثر گرما جان خود را از دست دادند و بیش از ده هزار نفر دچار مشکلات گوناگون سلامتی شدند.
بر اساس گزارش سرویس تغییرات آب و هوایی اروپا کوپرنیک، ماه مه گذشته گرم ترین ماه ثبت شده بود. تغییرات آب و هوایی به طور قابل توجهی بر کشورهای حوزه خلیج فارس تأثیر می گذارد. علاوه بر حداکثر دما، در فصل بهار این منطقه رکورد بارندگی را به ثبت رساند.
محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی هفته گذشته به دلیل مسئولیت های مرتبط با ورود بیش از 1.5 میلیون مسلمان از سراسر جهان به حج، از شرکت در نشست گروه 7 در ایتالیا صرف نظر کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала