گزارش و تحلیل

اثربخشی جنگنده های سوخو-34 و بمب های گلاید در منطقه عملیات ویژه در اوکراین

© Sputnik / Pavel Bednyakov /  مراجعه به بانک تصاویر Международный военно-технический форум "АРМИЯ-2023", Россия
Международный военно-технический форум АРМИЯ-2023, Россия - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.06.2024
اشتراک
جنگنده بمب افکن اصلی نیروی هوافضای روسیه، سوخو-34، خود را در اوکراین نشان داد.
اسپوتنیک: مجله آمریکایی میلیتاری واچ مگزین از قابلیت های جدید جنگندههای بمب افکن سوخو-34 روسی می نویسد: شرکت دولتی روستک گزارش داد که شرکت هواپیمایی متحد، سری بعدی بمب افکن های سوخو-34 را به وزارت دفاع روسیه تحویل داده است.
ولادیمیر آرتیاکوف معاون اول مدیر کل شرکت دولتی روستک تاکید کرد کهسوخو-34 به شدت در درگیری روسیه و اوکراین مورد استفاده قرار میگیرد و افزود که "قابلیت های این جنگنده به خلبانان اجازه می دهد تا به طور موثر ماموریت های خود را در هر صحنه جنگی با استفاده از ابزار تخریب هوایی هدایت شونده و هدایت نشونده انجام دهند".
از زمان فروپاشی اتحاد شوروی، سوخو-34 بسیار گسترده‌ تر از سایرکلاس‌های جنگنده در اختیار پرسنل قرار گرفته است و اعتقاد بر این است که بیش از 120 هواپیما در حال حاضر در خدمت هستند. در همان زمان، در سال 2022، به منظور پاسخگویی به نیازهای عملیات ویژه در اوکراین،تولید این جنگنده ها به طور قابل توجهی گسترش یافت. از این جنگنده همچنین به طور گسترده برای حمل سلاح های هسته ای استفاده می شود.در سپتامبر 2023 سوخو-34 برای اولین بار از موشک های بالستیک علیهاهداف زمینی استفاده کرد.
مدیر کل شرکت هواپیمایی متحد یوری اسلیوسار گفت: "امروزه، واحدهایشرکت هواپیمایی متحد در حال افزایش تولید هواپیما هستند. برای انجام این کار، ما در حال بهبود فرآیندهای تکنولوژیکی و تجاری در تاسیساتتولید خود و یافتن ذخایر اضافی برای افزایش حجم تولید هستیم. علاوه بر این، ما در حال جذب کارمندان جدید به کارخانه ها هستیم".
سوخو-25 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.02.2024
عملیات ویژه روسیه در اوکراین
مانور پیچیده هوازی جنگنده روسی سوخو ـ 25 هنگام حمله به مواضع ارتش اوکراین + فیلم
در اکتبر 2023، وزیر دفاع وقت، سرگئی شویگو، از کارخانه هواپیماسازیچکالوف در نووسیبیرسک، جایی که سوخو-34 تولید می شود، بازدید کرد. وی تاکید کرد: "این ماشین اسب کار اصلی است، این جنگنده ها هر روز چهار یا پنج ماموریت پرواز دارند. شرکت‌هایی وجود دارند که هم اینک وارد برنامه 2024 شده‌اند و در اینجا باید به همین ترتیب کار را سازماندهیکنیم". وزارت دفاع دستوراتی برای گسترش بیشتر تولید سوخو-34 داده است.
تا سال 2022، تقریباً 14-18 جنگنده در سال تولید می شد. پیش بینی میشود که تحویل سوخو-34 اکنون به 24 دستگاه در سال برسد یعنی تا سطحسوخو57-، جنگنده جدید نسل پنجم. گزارش شده است که در 8 آوریلنیروهای هوافضای روسیه دسته سوخو-34 را دریافت کردند. تمام دسته های تحویل شده از جولای 2022 تا کنون با استاندارد بهبود یافتهسوخو-34ام مطابقت دارند. این هواپیماها یک رابط اختصاصی برای سه نوع سنسور مختلف دارند: برای انجام شناسایی رادیو-الکترونیکی، اوپتیک-الکترونیکی و راداری. همچنین نسخه های تخصصی اصلاح شدهسوخو-34 وجود دارد، از جمله هواپیمای جنگ الکترونیک و هواپیمای مخصوص جمع آوری اطلاعات، نظارت و شناسایی.
منابع روسی می گویند که قدرت جنگی سوخو-34ام دو برابر نسخه اصلیاست که در سال 2014 وارد خدمت شد.
سوخو-34 در سال گذشته به دلیل اثربخشی خود در انجام حملات دقیقبمب های گلاید علیه اهداف در اوکراین توجه ویژه ای را به خود جلب کرد.این بمب‌ها به جنگنده‌ها اجازه می‌دهند تا اهدافی را تا برد 70 کیلومتریمورد تیراندازی قرار دهند. با هزینه کم، بمب های گلاید بار بسیار بیشترینسبت به موشک های هوا پرتاب حمل می کنند و می توانند به کلاهک هایترموباریک برای انهدام پرسنل در مواضع مستحکم مجهز شوند. افراد ارتش اوکراین در مصاحبه ای با نیویورک تایمز، حملات بمب های گلاید روسی را با "درهای باز جهنم" مقایسه کردند. آنها گفتند که این بمب ها "پتانسیلمخرب اضافی" برای حملات توپخانه روسیه است".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала