گزارش و تحلیل

چرا آمریکا نگران تعمیق روابط کره شمالی و روسیه است؟

© Sputnik / Vladimir Smirnov/POOL /  مراجعه به بانک تصاویر Президент РФ Владимир Путин председатель Государственного совета КНДР Ким Чен Ын во время встречи на космодроме Восточный
Президент РФ Владимир Путин председатель Государственного совета КНДР Ким Чен Ын во время встречи на космодроме Восточный - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.06.2024
اشتراک
ایالات متحده نگران سفر فعلی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به کره شمالی نیست و موضوع نگران کننده تعمیق روابط بین این دو کشور است.
به گزارش اسپوتنیک، در حالیکه رئیس جمهور روسیه پس از 24 سال به کره شمالی سفر می کند، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا طی اظهاراتی گفت: "ما نگران سفر امروز ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به کره شمالی نیستیم. چیزی که ما نگران آن هستیم تعمیق روابط بین این ۲ کشور است. تعامل متقابل در اینجا می‌تواند بر امنیت شبه جزیره کره هم تاثیر بگذارد". اما علت این نگرانی چیست؟ درحالیکه ایالات متحده آزادانه هر اقدامی در محیط بین الملل انجام می­دهد، ولی برای هر تصمیمی از سوی سایر کشورها ابراز نگرانی می کند؟
اندیشه کاظمی، پژوهشگر مسائل بین الملل در تشریح علت نگرانی ایالات متحده از توسعه روابط روسیه و کره شمالی در گفتگو با اسپوتنیک گفت: پاولین موضوع که یش از هر چیز می­تواند سبب این برهم ریختگی ایالات متحده باشد، نگرانی از نفوذ فزاینده روسیه در منطقه­ای است که برای آمریکا اهمیت ژئوپلتیکی دارد و تعمیق روابط روسیه و کره شمالی می تواند منافع استراتژیک آمریکا در منطقه را بیشتر به چالش بکشد.
کاظمی ادامه داد، در حالیکه متحدان غربی و ایالات متحده قوای سیاسی، نظامی و حمایت مالی- تسلیحاتی خود را متمرکز کرده اند تا نبردهای نظامی میان روسیه و اوکراین را به نفع کیف مدیریت کنند، توافقات رهبران روسیه و کره در بحث تسلیحات و حتی فراتر از آن ساخت سیستم های تسلیحاتی مشترک می تواند یکی از عمده­ترین نگرانیهای ایالات متحده باشد.
وی افزود، از دیگر علل نگرانی آمریکا از گسترش روابط روسیه و کره شمالی، در پتانسیل نهفته در همکاری های فناوری و گسترش فناوری های حساس و تأثیر آن بر کنترل فعالیتهای آمریکا و ماجراجویی نظامی آن در شبه جزیره کره و شمال شرق آسیا قرار دارد.
کاظمی خاطر نشان کرد، در حال حاضر هر دو کشور مشمول تحریم های بین المللی هستند و همکاری در بخش فناوری می تواند به ویژه راهی را برای کره شمالی به منظور دور زدن این تحریم ها با دریافت فناوریهایی از روسیه فراهم کند که در غیر این صورت به آن دسترسی نخواهد داشت. از سویی، هر دو کشور احتمالا دراره افزایش همکاریهای اقتصادی مذاکراتی خواهند داشت که این نیز با با برنامه­ تحریم­های بین المللی غرب مغایرت دارد و به اصطلاح هر دو کشور می توانند در دور زدن تحریم ها یکدیگر را کمک کنند.
کاظمی در پایان گفت، به هر حال اکنون روسیه در تلاش است تا دامنه کشورهای دوست خود را گسترش دهد، زیرا گسترش کشورهای دوست به روسیه اجازه می دهد تا دامنه دیپلماتیک خود را گسترش دهد، گزینه های استراتژیک خود را افزایش دهد و منافع خود را در صحنه جهانی پیش ببرد. بنابراین نه تنها ملاقات میان روسای جمهور روسیه و کره شمالی، بلکه هرگونه تعاملات روسیه در سطح بین المللی اسباب نگرانی عمیق ایالات متحده و غرب را فراهم می کند.
Президент РФ Владимир Путин и председатель Государственного совета КНДР Ким Чен Ын на космодроме Восточный - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.06.2024
پوتین 18 و 19 ژوئن طی یک سفر رسمی دوستانه در کره شمالی به سر خواهد برد
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала