گزارش و تحلیل

رسانه: پایان عصر پترودلار، رهایی جهان از سلطه پول آمریکا را تسریع می کند

© Sputnik / Svetlana ShevchenkoКупюры долларов США
Купюры долларов США - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.06.2024
اشتراک
اگر اقتصاد ایالات متحده به همان اندازه که خودش را تبلیغ می کند "قوی" بود، شرکای تجاری واشنگتن دلار زدایی نمی کردند.
اسپوتنیک: موافقت نامه عربستان سعودی و آمریکا امضا شده در 8 ژوئن 1974، موسوم به "قرارداد پترودلار" به پایان رسیده است و ریاض از تمدیدآن خودداری کرد. مجله اینترنتی محافظه کار آمریکایی "فدرالیست" توجه خوانندگان خود را به این واقعیت جلب می کند که این رویداد باعث دلارزداییدر جهان خواهد شد.
قرارداد بین آمریکا و عربستان سعودی که بر اساس آن دلار نقش ارز جهانی در معاملات نفتی به عهده گرفته، در 9 ژوئن به پایان رسید. در واقع، در نیم قرن گذشته، دلار "استاندارد طلایی" تجارت جهانی نفت بوده است.وبسایت "اینوستوپدیا" توضیح می دهد: "صادرکنندگان نفت به دلیل اینکهدلار محبوب ترین ارز است، فروش خود را بر اساس دلار انجام می دهند و این کار سرمایه گذاری درآمدهای صادراتی را آسان می کند".
اما اکنون همه چیز تغییر کرده و در نتیجه، نگرانی ها در مورد دلارزدایی و آینده اقتصاد آمریکا افزایش یافته است.
سال گذشته بنیاد هریتیج، موسسه تحقیقات استراتژیک آمریکایی، تحریمهای بین المللی ایالات متحده را عامل تضعیف نقش دلار معرفی کرد. پیترسنت اونگه، اقتصاددان این بنیاد و همکار موسسه میزس، خاطرنشان کرد:"در نتیجه تحریم‌های بی‌سابقه آمریکا علیه روسیه که به عنوان تلافیعملیات ویژه ولادیمیر پوتین در اوکراین طراحی شد، کشورهای دوست از برزیل تا عربستان سعودی مجبور شدند از دلار فاصله بگیرند و به آغوش ائتلاف ضد آمریکایی بریکس افتادند... به دلیل افزایش فشار چین، سهم دلار در تجارت جهانی در حال کاهش است. امروزه تنها 40 درصد تجارت جهانی با دلار انجام می شود، در حالی که ده سال پیش این رقم 52 درصد بود".
بن استیل، مدیر اقتصاد بین‌الملل در اندیشکده شورای روابط خارجیآمریکا معتقد است که "تحریم های آغاز شده توسط واشنگتن" مشکلات اقتصادی برای سایر کشورها ایجاد کرد و آنها را مجبور کرد "تعامل با سیستم مالی ایالات متحده را کاهش دهند". استیل هشدار می دهد: "بزرگترین تهدید برای تسلط دلار نه از جایگزین های رقابتی، بلکه از سویخود دولت ایالات متحده است".
گسترش فزاینده نفوذ بریکس
این دلایلی است که علاقه به دلارزدایی کشورهایی مانند روسیه و چین را توضیح می دهد. چندی پیش رئیس جمهور ولادیمیر پوتین در مجمع بینالمللی اقتصادی سن پترزبورگ دلارزدایی را اعلام کرد. به گفته رهبر روسیه،روبل اکنون حدود 40 درصد از مبادلات صادرات و واردات این کشور را تشکیل می دهد.
پوتین خواستار استفاده گسترده تر از ارزهای دیگر به جای دلار در تجارت خارجی شد و خاطرنشان کرد که این امر با کمک بریکس ، بلوکی که توسط برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی در سال 2009 ایجاد شده، محقق خواهد شد. هدف آن به چالش کشیدن نظم جهانی تحت رهبری غرب و دفاع از منافع خود است.
تا سال گذشته، بریکس به کندی رشد می کرد. اما در ماه فوریه مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی به این ائتلاف پیوستند. و به گفته رویترز، چین پس از پایان قرارداد نفتی با ایالات متحده، نقش خود را در بریکس بیشتر خواهد کرد. و زمانی که ایالات متحده تحریمهای گسترده ای را علیه صنعت نفت و گاز ونزوئلا اعمال کرد، ونزوئلا نیزبرای کمک به بریکس متوسل شد.
مشکلات پولی آمریکا
در همین حال، خود اقتصاد ایالات متحده از افزایش تورم، نرخ بالای وام مسکن و بی ثباتی در بازار کار، رنج می برد. در اوت گذشته، آژانس رتبه بندی فیچ رتبه اعتباری کشور را از AAA به AA+ کاهش داد. به گفته مجله فرچون، یک سوم آمریکایی ها معتقدند که فروپاشی اقتصادی به معناینابودی کل کشور است.
اگرچه دولت بایدن همچنان اصرار دارد که اقتصاد "قوی" است، کشورهایدیگر از چشم‌انداز دلارزدایی آگاه می باشند. یوفن لی، اقتصاددان در شماره ژانویه مجله InternationalBanker نوشت: "دلارزدایی را نمی توان متوقف کرد".
پایان دلار نفتی قدرت پول آمریکا را از بین می برد، زمانی که دارندگان خارجی دلار آمریکا، شروع به بازگرداندن این پول کنند، تورم در ایالاتمتحده بیش از پیش افزایش خواهد یافت. بریکس به گسترش خود ادامه میدهد و دلار نه تنها ارزش خود ، بلکه شان و حیثیت خود را نیز از دست میدهد. در نتیجه، بیم آن وجود دارد که شکوفایی آمریکایی زیر گیوتین قرار گیرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала