گزارش و تحلیل

جلیلی: جهان متشکل از 200 کشور است و نباید معطل دو یا سه کشور ماند

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران
 سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.06.2024
اشتراک
اختصاصی
پاسخ سعید جلیلی به خبرنگار اسپوتنیک در خصوص سیاست خارجی.
چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در حالی کلید خورده که این انتخابات زودهنگام است و قرار است در جمعه هشتم تیر ماه 1403 برگزار شود، در این انتخابات کاندید های تایید صلاحیت شده، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، محمد باقر قالیباف، علیرضا زاکانی، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و مسعود پزشکیان رقابت خواهند کرد تا جایگاه ریاست جمهوری برای دوره چهاردهم را از آن خود کنند.
امروز سعید جلیلی سیاستمدار ایرانی که سابقه طولانی در سیاست خارجی دارد با نمایندگان مجلس حامی خود دیدار و گفتگو کرد.
در این دیدار چهره هایی از جمله منوچهر متکی، وزیر امور خارجه دولت احمدی‌نژاد و سید مصطفی میرسلیم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت هاشمی رفسنجانی به چشم می‌خوردند.
سعید جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 با شعار حیات طیبه، سوم شد و در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 نیز با شعار جهاد بزرگ برای جهش ایران به نفع سید ابراهیم رئیسی از رقابت کناره گیری کرد.
پس از خروج یک جانبه ایالات متحده آمریکا از برجام، جمهوری اسلامی ایران تحت تحریم‌های شدید آمریکا و برخی کشورهای اروپایی قرار گرفت، موضوعی که سبب شده تا اکنون مواضع کاندیدهای انتخابات ریاست جمهوری در خصوص سیاست خارجی بیش از پیش برای همگان‌ حائز اهمیت باشد، سعید جلیلی با سابقه 18 ساله در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران یکی از با سابقه‌ترین کاندیدهای حال حاضر انتخابات ریاست جمهوری در حوزه ی سیاست خارجی محسوب می‌شود که در کارنامه خود معاونت اداره اول آمریکا، معاونت اداره اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه و ریاست تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران از سال 1386 تا 1392 را دارد.
سعید جلیلی کاندید انتخابات ریاست جمهوری 1403 جمهوری اسلامی ایران، در خصوص تبیین سیاست خارجی خود در صورت انتخاب به سمت ریاست جمهوری، به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
شعار ما این است که "یک جهان فرصت و یک ایران جهش".
یکی از آن فرصت‌ های بسیار فراوانی که وجود دارد در عرصه سیاست خارجی است.
وی تاکید کرد:
جهان متشکل از 200 کشور است و نباید معطل دو یا سه کشور ماند، ما باید هر فرصتی را که در سیاست خارجی در هر نقطه جهان وجود دارد پیدا کنیم و از آن برای منافع ملت شریف ایران استفاده حداکثری کنیم.
او در ادامه سیاست خارجی خود را در صورت انتخاب متوازن توصیف کرد و اظهار داشت: بنابراین سیاست ما تعامل گسترده و سازنده با تمام کشور هایی است که امکان همکاری‌ های گسترده و عمیق را برایمان فراهم کنند.
آغاز انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.06.2024
گزارش و تحلیل
تحلیلی بر انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری ایران
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала