گزارش و تحلیل

فضای انتخاباتی ایران روز به روز داغتر می شود

© Sputnik / Soheil GhanbarzadehНа избирательных участках в Иране
На избирательных участках в Иране - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.06.2024
اشتراک
پس از شهادت شهید رئیسی و یارانش حرف و حدیث های زیادی، مخصوصا در رسانه های مخالف، در باره اینکه آیا فضای داخلی ایران به هم خواهد خورد یا نه مطرح شد.
رهبری هم همان لحظه که بحث سقوط هواپیما مطرح شد اعلام کردند که هر اتفاقی رخ دهد نظام در ایران استوار است و بقیه کارها را انجام خواهند داد. بحث اینکه آیا می توان طی مدت کوتاهی انتخابات ریاست جمهوری برگزار کرد و رئیس جمهوی انتخاب شود بحث دیگری بود که مطرح شد. بله فرصت بسیار کوتاه بود وهست و آنچه همه بر آن متفق القول هستند این می باشد که قبلتر همه جناح های سیاسی برنامه ریزی میکردند حدود یک سال و نیم دیگر در انتخابات رقابت کنند و می توان گفت عموما در باره جناح اصولگرا اصولا کاندیدای اصلی آقای رئیسی بود و روی کاندیدای دیگری بحث و یا فعالیت نمی کردند.
در باره جناح اصلاح طلب هم که هنوز معلوم نبود چه کسی را می خواهند مطرح کنند و اصلا می خواهند در انتخابات داشته باشند یا نه؟مخصوصا که در انتخابات اخیر مجلس دیدیم آقای خاتمی برای اولین بار حاضر نشد رای بدهدوخودداری اصلاح طلبان و بخشی از جامعه در مشارکت در انتخابات مطرح بود. به یکباره دیدیم اوضاع تغییر کرد و پس از اعلام تایید صلاحیت ها جنب و جوش انتخاباتی شروع شد. امروزه همه اصلاح طلبان کهنه کار پشت سر آقای پزشکیان صف آرایی کرده اند، البته همه کارشناسان سیاسی متفق القول هستند که وی نیاز به جذب جوانان اصلاح طلب دارد و اتکای تنها به اصلاح طلبان کهنه کار نمی تواند برای پیروزی در انتخابات کافی باشد و باید جوانان اصلاح طلب را نیز پای کار بیاورند وبه اینگونه نباشد که جوانان اصلاح طلب احساس کنند در صورت پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات همان چهره های قدیمی چپ های انقلاب قرار است دوباره سر کار بیایند و روز از نو روزی از نو.
Флаг Ирана на одной из улиц Тегерана - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.06.2024
اسامی نهایی نامزدهای تأیید صلاحیت شده انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم ایران اعلام شد
و در میان اصولگرایان جنب و جوش بسیار زیادی در کار است تا اصولگرایان بر سر یک کاندیدای واحد متحد شوند و در نهایت همه از او حمایت کنند. البته اصولگرایان در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی فضا را برای جوانان اصولگرا باز کردند، گو اینکه این ماجرا منجر به جدل های زیادی میان نسل قدیم و نسل جدید شد اما در نهایت به نفع آنها تمام خواهد شد چون به قول معروف نسل جدید اصولگرایان پای کار هستند.
آنچه مسلم است این می باشد که اصولگرایان مطمئن هستند که رای دهندگانشان پای کار هستند و پای صندوق های رای حضور خواهند داشت، ممکن است که درباره کاندیدایی که به او رای می دهند با هم اختلاف نظر داشته باشند، همه در صحنه حاضر خواهند بود، اما اصلاح طلبان هنوز مطمئن نیستند که آیا می توانند طرفداران خود را پای صندوق های رای بیاورند یا نه و به همین دلیل هم می باشد که می توان گفت امروزه همه چیز برای آنها وابسته به بازکردن فضا برای نسل جوان اصلاح طلبان است. در حالی که دشمنان ملت ایران روی تشویق مردم به خودداری از رای دادن سرمایه گذاری می کنند و رسانه های آنها به آن سمت می رود هر عاقلی به خوبی می داند که اگر مردم تغییری می خواهند تنها راه آن صندوق های رای است و امروزه پر واضح است که فضا برای چنین ماجرایی باز شده.
مواضع و سوابق همه شش کاندیدای انتخابات ایران برای همه مردم روشن است، هم سوابق کاری و مدیریتی هم موضع گیری های سیاسی آنها. عملا مردم ایران امروزه این فرصت را دارند که بتوانند تصمیم بگیرند دولتشان به کدام سمت و سو برود. تقریبا در همه موارد مورد بحث جامعه میتوانیم ببینیم که کاندیداهای موجود مواضع متفاوت دارند و عملا مردم طرفدار هر دیدگاهی باشند میتوانند به کاندیدای مد نظر خود رای دهند.
البته از فردا که مناظره های تلوزیونی شروع می شود پیش بینی می شود شور و شوق انتخاباتی شدت پیدا کند و فضای انتخاباتی به شدت تغییر کنند. امروزه موارد زیادی است که مورد توجه مردم در این مناظره ها خواهد بود از مسایل اقتصادی و اجتماعی وفرهنگی گرفته تا روابط با کشورهای دیگر. قطعا مردم با دقت به مناظره ها نگاه خواهند کرد تا ببینند کاندیداهای انتخابات چه برنامه هایی برای حل مشکلات آنها دارند.
آنچه شاید برای مردم مهم خواهد بود این است که آیا قرار است که افرادی که قبلتر ناکارآمدی خود را ثابت کرده اند دوباره بیایند سر کار و یا اینکه کاندیداهای موجود می خواهند روح جدیدی در کالبد دولت وارد کنند. در ایران برخی مدیران ارشد هستند که سالهای سال پست و مقام داشته اند اما طی این همه سال ثابت کرده اند که توان حل مشکلات مردم را ندارند و حتی بازنشسته شده اند ودوباره و چند باره به دلیل وابستگی به جریان های سیاسی به کار برگشته اند.
آغاز انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.06.2024
گزارش و تحلیل
تحلیلی بر انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری ایران
آیا قرار است اینها دوباره بیایند سر کار؟ آیا قرار است که نسل جدیدی از مدیران را ببینیمیا اینکه قرار است فقط مدیران موجود فعلی و قبلی جابه جا شوند؟
به نظر می آید یکی از مهمترین مسایلی که جلو روی کاندیداهای انتخابات است همین ماجرا باشد، به مردم ثابت کنند که می توانند تغییر ایجاد کنند و می توانند نسل جدید را به کار بگیرند. مدیران جوان و با توان و استعداد و با ایده های نوین را وارد سیستم دولتی کنند تا سیستم دولتی جان جدیدی بگیرد. تجربه ثابت کرده هر وقت کشور به جوانان خود اعتماد کرد این جوانان ثابت کردند که لایق اعتماد می باشند و امروزه اگر به درصد آرا هم نگاه کنید می بینید اکثریت آرا مربوط به همین جوانان است.
برخی کاندیداها با توجه به تجربه برخی افراد در انتخابات از آنها استفاده می کنند، بد نیست، اما باید توجه کنند که آینده مال این جوانان است و اگر می خواهند رای آنها را به دست آورند باید به فکر خواسته ها و نیاز های آنها باشند و هم روی این خواسته ها و نیازها مانور بدهند و هم اینکه برای حل مشکلات این جوانان طرح و ایده مطرح کنند. شعارهای کذایی دیگر در میدان این جوانان جواب نمی دهد، طرح وبرنامه جواب می دهد. این جوانان دیگر جوانان پنجاه سال پیش نیستند که دسترسی شان به رسانه محدود باشد، امروزه آنها در معرض بمباران رسانه ای دوست و دشمن قرار دارند وکاندیدایی موفق است که بتواند اینها را اقناع کند.
فقط به این نکته توجه داشته باشید که میانگین تحصیلات نسل جوان ما پنجاه سال پیش در چه سطحی بوده و امروزه در چه سطحی است. انقلاب در ایران سطح توقعات جوانان و مردم را بسیار بالا برده.
مساله هم خیلی پیچیده نیست، این جوانان می خواهند بدانند آیا آنکه رئیس جمهوری می شود می خواهد همان مدیران قدیمی را دوباره سر کار بیاورد و یا تیم جدیدی از مدیران را خواهد آورد؟ آیا برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی و شغل و مسکن و آتیه آنها راه حلی دارد یا نه؟ آیا برای حل بحث های اجتماعی و فرهنگی فکری کرده یا نه؟ آیا برای پیشرفت مملکت فکری کرده یا نه فقط می خواهد با دیگر کاندیداها بر سر پست و مقام دعوا کند؟ آیا اصلا توانمندی آن را دارد که وعده های خود را عملی کند یا اینکه فقط دارد وعده و شعار می دهد و در عمل نخواهد توانست کاری انجام دهد؟ خیلی مهم است که بدانیم رئیس جمهوری مان چه قدر توانایی دارد و سوابق اش در اجرای برنامه ها چه بوده و آیا از نظر اجرایی توانمندی دارد یا نه؟
شاید بتوان گفت یکی از سخت ترین کارها در کشوری مانند ایران رئیس جمهوری بودن است، البته در همه جای دنیا است، اما در ایران متفاوت است و اداره کشوری که چند ملیون کارمند دارد وساختارها و قوانین و مقررات بسیار پیچیده و حتی در مواردی متناقض دارد کار ساده ای نیست.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала