گزارش و تحلیل

کارها زمین نمی ماند

© AP Photo / Vahid SalemiДемонстранты во время антиизраильского митинга в Тегеране, Иран
Демонстранты во время антиизраильского митинга в Тегеране, Иран - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.06.2024
اشتراک
یکی از سوالاتی که بسیاری محافل سیاسی و خبری پس از شهادت آقای رئیسی و آقای امیرعبداللهیان مدام مطرح می کردند این بود که آیا سیاست خارجی ایران تغییر خواهد کرد یا نه؟
آنهایی که با ساختار سیاسی ایران آشنایی دارند به خوبی می دانند که سیاست خارجی ایران در مراجع عالی نظام تنظیم می گردد و می توان گفت وزارت امور خارجه ایران مجری سیاست های مراجع عالی نظام است.
در برخی موارد که سیاست های خارجی مرتبط با منافع استراتژیک نظام است مثل روابط با کشورهای همجوار و یا کشورهایی که روابط ایران با آنها استراتژیک به حساب می آید مانند روسیه و چین و هند ویا مذاکرات با غرب و آمریکا و... اینها کلا بر مبنای تصمیمات مراجع عالی کشور است اما در برخی موارد که روابط خیلی استراتژیک به حساب نمی آید، مثل کشورهایی که تاثیر زیادی روی روابط خارجی ایران ندارند، نمی خواهم اسم کشوری را ببرم که بحث کوچک کردن اهمیت روابط با آن کشور نباشد، دست وزارت امور خارجه ایران برای تصمیم گیری بازتر می باشد.
بر همین اساس می توان گفت بحث روابط ایران با کشورهایی که عضو جبهه مقاومت هستند از استراتژیک ترین و حساس ترین موارد سیاست خارجی ایران به حساب می آید و بسیار برای کشورها و طرفداران ایران در این کشورها مهم است که سیاست خارجی ایران چه خواهد شد.
به همین دلیل هست که می بینیم علیرغم اینکه آقای باقری کنی هنوز عزادار از دست دادن دوستان عزیز خود می باشد وعلیرغم اینکه کشور در تب و تاب انتخابات است اما لحظه ای صبر نمی کند تا به کشورهای عضو جبهه مقاومت سر بزند و تاکید کند که سیاست حمایت ایران از جبهه مقاومت سر جای خودش است.
آقای باقری کنی اخیرا به لبنان و سوریه سفر کرد و امروز هم راهی بغداد شد تا علاوه بر ملاقات با مقامات رسمی عراق با مقامات اقلیم کردستان و مقامات جبهه مقاومت هم ملاقات کند.
طبق آنچه اعلام شده سرپرست دستگاه دیپلماسی در این سفر در ملاقات با مقامات ارشد عراق و در پرتو روابط راهبردی دو کشور، بر توسعه مناسبات فی‌مابین در همه حوزه‌ها تاکید خواهد کرد.
طبق اطلاعیه وزارت خارجه ایران منافع مشترک دو ملت دوست و برادر، مقابله با چالش‌ها و تهدیدات امنیتی، امنیت کشورهای منطقه و رایزنی در خصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله محورهای مورد مذاکره باقری در عراق خواهد بود.
در این راستا باید توجه داشت که مهمترین چالش موجود امروزه در منطقه خاورمیانه حضور ایالات متحده در منطقه و اشغال برخی مناطق است و دیگری جنگی که اسرائیل بر علیه مردم بی دفاع غزه راه انداخته و جنگی که بسیاری صحبت می کنند درباره اینکه احتمالا اسرائیل تصمیم دارد در لبنان راه بیاندازد.
در صورتی که اسرائیل بخواهد به لبنان حمله کند گروه های جبهه مقاومت احتمالات تصمیم بگیرند به لبنان بروند تا به لبنانیها کمک کنند و در این راستا آنها مجبور خواهند بود از عراق و سوریه عبور کنند تا به لبنان برسند.
همچنین می توان توجه داشت که حضور آمریکایی ها در عراق موجب آن شده تا برخی گروه های تروریستی مخالف ایران در این کشور فعال شوند از جدایی طلبان کرد تا برخی اعضای گروه مجاهدین خلق و بسیار مهم است که دولت عراق اجازه ندهد اینها به مرزهای ایران نزدیک شوند.
ایران قبلتر نشان داده که تحمل حضور اینها را نزدیک مرزهای خود ندارد و بدون توجه به هیچ ملاحظه ای اینها را هدف قرار خواهد داد.
همچنین اربیل به تهران اطمینان داده که اجازه فعالیت جدایی طلبان کرد نزدیک مرزهای ایران را نخواهد داد و علاوه بر آن تصمیم دارد همکاری های اقتصادی با ایران را تقویت کند.
دیدار اخیر آقای بارزانی از تهران و ملاقات اش با مقامات ایرانی در راستای توسعه این روابط بود و قطعا آقای باقری کنی تمایل دارد که به او اطمینان بخشد توافقاتی که با آقای رئیسی کرده سرجای خودش باقی است.
علاوه بر اینها ایران و عراق منافع مشترک در دریافت حق آبه خود از ترکیه را دارند و همچنین منابع انرژی مشترک در مرزها دارند که نیاز دارند در این راستا با هم همکاری خوبی داشته باشند.
در کل می توان گفت آقای باقری کنی با شتاب بخشیدن به تحرکات دیپلماتیک خود می خواهد به دوستان ایران این پیغام را بدهد که کار زمین نخواهد ماند و در ایران همیشه فردی است که پرچم را بالا نگه دارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала