گزارش و تحلیل

روسیه بازیگری غیر قابل حذف است

© iStock.com / CatLaneСлово "санкции" на российском флаге на фоне карты
Слово санкции на российском флаге на фоне карты - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.06.2024
اشتراک
روسیه صرفا یک کشور وارد کننده‌ نیست، بلکه بازیگری چندجانبه است که حذف آن و شرکت‌هایی که با آن همکاری می‌کنند زنجیره گسترده‌ای را دچار اخلال می‌کند و بازتاب اثر بومرنگی آن به خود غربی‌ها خسارت‌ وارد می‌کند.
به گزارش‌ اسپوتنیک، روحی الله‌ مدبر کارشناس مسائل بين الملل در گفتگو با اسپوتنیک گفت: بعد از شانزده هزار عنوان‌ تحريم که ايالات متحده‌ و غرب بر عليه روسيه اعمال نمودند و تأثیری بر اقتصاد روسیه نداشت و اتفاقا اقتصاد این کشورهایی به اعتراف نهادهای جهانی در رتبه چهارم جهان قرار دارد، موج جدید تحريم ها نیز ناکارآمد خواهد بود.
پس از اعلام این تحریم‌ها، "ماریا زاخارووا" سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد کرملین تصمیم آمریکا مبنی بر اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه را بدون پاسخ نخواهد گذاشت و همانند همیشه، روسیه چنین اقدامات ستیزه‌جویانه‌ای را بدون پاسخ نمی‌گذارد.
آن چیزی که در پاسخ روسيه به این اقدامات خواهد بود را می‌توان در چند نکته مورد اشاره‌ قرار داد. نکته نخست اینکه، غرب طرح مصادره غیر قانونی بخشی از اموال روسيه که نزديک به سیصد ميليارد دلار از هفتصد میلیارد دلار که در بانک‌های غربی بود را مطرح کرد، روسیه نیز طرح مقابله به مثل مشابهی را مطرح کرد، زیرا به اندازه همین میزان دارایی که روسیه در غرب سرمایه گذاری کرده و یا حساب‌هایی دارد، همان اندازه نیز در بانکهای روسی پول غربی‌ها وجود دارد که طبیعتا اقدام متقابل همترازی است. از سویی در برابر تحريم جدید شرکت‌های بین المللی روسی و چینی نیز می‌توانند ائتلاف تشکيل داده و شرکت‌های غربی- چینی که در چین فعال هستند را در اقدامی متقابل تحريم نمایند.
همانطور که ولادیمیر پوتين در مجمع اقتصادی سنت‌پترزبورگ گفت روسيه به عنوان‌ یک بازیگر اصلی در تجارت جهاتی حضور دارد، به این معنی که اين بازیگر بازی چندجانبه می‌کند. روسیه صرفا یک کشور وارد کننده‌ نیست، بلکه بازیگری چندجانبه است که حذف آن و شرکت‌هایی که با آن همکاری می‌کنند زنجیره گسترده‌ای را دچار اخلال می‌کند و بازتاب اثر بومرنگی آن به خود غربی‌ها خسارت‌ وارد می‌کند.
به عنوان مثال تحریم اورانیوم روسیه بازتاب آن روی خود آمریکایی ها نمايان شد. یا مثلا دست بازی که روسيه در آفریقا و آسیا پاسیفیک دارد، باعث به خطر افتاد منافع شرکت‌های آمریکایی در آن مناطق می‌شود. این مواردی که ذکر شد ابعادی است که بسیار ملموس و قابل مشاهده‌ است، اما موارد دیگری هم هست که قاعدتا روسيه از نظر تاکتیکی آنها را مطرح نمی‌کند و فقط انجام می‌دهد. نکته قابل توجه این است که گسترش رفتار روسیه در حذف گردش مالی بر مبنای تبادلات ملی هم توانسته کار مناسبی در برابر سياست‌های تحریمی‌ باشد.
Российские флаги, установленные в Москве ко Дню государственного флага России - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.06.2024
وزارت خارجه روسیه: چالش های پیش آمده از سوی آمریکا مستلزم تطبیق اسناد روسیه با نیازهای فعلی است
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала