سازمان ملل اسرائیل را به ارتکاب جنایات جنگی در غزه متهم کرد

© AP Photo / Israel Defense Forcesسربازان اسرائیلی
سربازان اسرائیلی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.06.2024
اشتراک
کمیسیون مستقل تحقیقات بین المللی سازمان ملل در مورد اراضی اشغالی فلسطین در گزارشی اعلام کرد که مقامات اسرائیل مسئول یک سری جنایات علیه بشریت و جنایات جنگی هستند که از 7 اکتبر در غزه انجام شده است.
به گزارش اسپوتنیک، در این سند آمده است: "مقامات اسرائیل مسئول جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت هستند که در جریان عملیات نظامی و حملات در غزه از 7 اکتبر 2023 انجام شده است. این کمیسیون همچنین به این نتیجه رسید که گروه های مسلح فلسطینی مسئول جنایات جنگی هستند."
اعضای کمیسیون سازمان ملل به این نتیجه رسیدند که مقامات اسرائیلی مسئول جنایات جنگی در رابطه با گرسنگی به عنوان روشی برای جنگ، کشتار عمدی یا قتل ، حملات عمدی به غیرنظامیان و تاسیسات غیرنظامی، آوارگی اجباری، خشونت جنسی، شکنجه و رفتار غیرانسانی یا ظالمانه، بازداشت خودسرانه و تعرض به حیثیت اشخاص هستند.
این گزارش می افزاید: "کمیسیون به این نتیجه رسید که جنایات علیه بشریت از جمله کشتار، آزار و اذیت جنسی مردان و پسران فلسطینی، قتل، آوارگی اجباری، شکنجه و رفتار غیرانسانی و بی رحمانه نیز انجام شده است".
سازمان ملل همچنین دریافت که تعداد "انبوه" تلفات غیرنظامی در غزه و تخریب گسترده اماکن و زیرساخت های غیرنظامی نتیجه اجتناب ناپذیر استراتژی اتخاذ شده با هدف ایجاد حداکثر آسیب و نادیده گرفتن اصول تفاوت، تناسب و اتخاذ احتیاطی شایسته است.
در این سند تاکید شده است که اسرائیل مانع از تحقیقات این کمیسیون و دسترسی آن به اسرائیل و سرزمین های اشغالی فلسطین شده است.
نیروهای اسرائیلی مهمترین فرمانده حزب الله لبنان را کشتند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.06.2024
رسانه: نیروهای اسرائیلی مهمترین فرمانده حزب الله لبنان را کشتند
در کمیسیون سازمان ملل خاطرنشان کردند: این گزارش نشان داد که اشکال خاص خشونت جنسی و جنسیتی بخشی از رویه‌های عملیاتی نیروهای امنیتی اسرائیل است. این نتیجه گیری به دلیل فراوانی، شیوع و شدت تخلفات از جمله برهنه کردن عمومی و برهنگی با هدف تحقیر کل جامعه و افزایش انقیاد مردم اشغال شده انجام می شود
در کرانه باختری، کارشناسان سازمان ملل دریافتند که نیروهای نظامی اسرائیل مرتکب اعمال خشونت جنسی، شکنجه، رفتار غیرانسانی یا بی رحمانه، و حمله به کرامت انسانی شدند که همگی جنایات جنگی هستند.
اقدامات حماس و شش گروه مسلح فلسطینی دیگر در 7 اکتبر و همچنین حملات موشکی مداوم به اسرائیل نیز به عنوان جنایات جنگی شناخته می شوند.
سرویس مطبوعاتی سازمان ملل تصریح کرد که این گزارش در 19 ژوئن در پنجاه و ششمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو به کشورها ارائه خواهد شد.
در ماه مه، کریم خان، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی اعلام کرد برای صدور حکم بازداشت علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و یوآو گالانت، وزیر دفاعاین کشور به دادگاه تحقیقات مقدماتی مراجعه می‌کند. وی در بیانیه خود خاطرنشان کرد که آنها مسئول جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت هستند که از اکتبر 2023 مرتکب شده اند. بایدن سپس گفت که ایالات متحده آنچه درا ر نوار غزه اتفاق می افتد نسل کشی نمی داند و اتهامات کریم خان را رد می کند.
صبح روز هفتم اکتبر 2023 ، اسرائیل مورد حمله موشکی بی سابقه ای از نوار غزه قرار گرفت. سرویس مطبوعاتی ارتش اسرائیل اعلام کرد که بیش از 3 هزار موشک شلیک شده است. علاوه بر این، نیروهای حماس پس از حملات موشکی گسترده، به مناطق مرزی در جنوب اسرائیل نفوذ کردند.
چند روز پس از این حمله، ارتش اسرائیل کنترل تمام شهرک‌های نزدیک مرز غزه را به دست گرفت و حملات هوایی به اهدافی در نوار غزه را آغاز کرد. اسرائیل همچنین از محاصره کامل نوار غزه خبر داد و تامین آب، غذا، برق، دارو و سوخت به حالت تعلیق درآمد.
پیشتر حماس اعلام کرده بود که حدود 200 تا 250 زندانی در نوار غزه وجود دارد. به گفته منابع رسمی اسراییل، ممکن است در حال حاضر همچنان حدود 100 اسرائیلی در اسارت حماس باشند.
به گزارش وزارت بهداشت فلسطین، بیش از 35 هزار نفر کشته و بیش از 78 هزار نفر زخمی شدند و 73 درصد قربانیان را کودکان، زنان و افراد مسن تشکیل می دهند. بر اساس گزارش مقامات اسرائیل شمار جان باختگان اسرائیلی نیز به بیش از 1200 نفر و زخمی ها به 5 هزار نفر رسیده است.
وزارت امور خارجه روسیه از طرفین خواست تا درگیری های نظامی را متوقف کنند. براساس موضع ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، حل و فصل بحران خاورمیانه تنها بر اساس راهکار "دو دولتی" مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد امکان پذیر است، راه حلی که ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی بر اساس مرزهای 1967 با پایتخت آن در بیت المقدس شرقی را فراهم می کند.
مناقشه فلسطین و اسرائیل، مرتبط با منافع ارضی طرفین، برای چندین دهه منبع تنش و درگیری در منطقه بوده است. تصمیم سازمان ملل متحد با نقش فعال اتحاد جماهیر شوروی در سال 1947، مبنی بر ایجاد دو کشور اسرائیل و فلسطین بود، اما فقط کشور اسرائیل ایجاد شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала