گزارش و تحلیل

برنامه ی ایران برای حمل و نقل عمومی با خودروی برقی

© Photo / IRNAمیدان شوش تهران
میدان شوش تهران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.06.2024
اشتراک
امروز دوشنبه 21 خرداد در سالن همایش‌های بین المللی محیط زیست مراسم رونمایی از اقدامات دستگاه‌ها در خصوص کاهش آلودگی هوا با حضور علی سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست، معاون وزیر صمت و معاونین وزارت خانه‌های کشور و بهداشت، برگزار شد.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران، داریوش گل علیزاده رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست گفت:
بخش عظیمی ازآلاینده‌ی هوای کشور مربوط به خودروها است.
طبق اصلاحیه قانون هوای پاک و اعمال سن فرسودگی، از 27 میلیون خودروی عامل کشور، تعداد 7 میلیون دستگاه به سن فرسودگی رسیده است.
معاون هوای سازمان محیط زیست تاکید کرد که بخشی از خودروهای تولیدی کشور باید بر اساس گواهی اسقاط تولیدشود و خودروسازان مکلف به اجرای این قانون هستند و افزود: استفاده از بخش خصوصی می‌تواند در سرعت بخشی به اسقاط خودروهای فرسوده مؤثر باشد.
وی ادامه داد: موضوع تسهیلات برای نوسازی وسایل نقلیه از جمله موضوعات مورد پیگیری سازمان محیط زیست بود واکنون میزان تسهیلات در ظرف حداقلی قرار دارد.
معاون سازمان محیط زیست در ادامه بیان کرد:
میانگین فرسودگی حمل و نقل عمومی 80 درصد است و این تعداد برای اتوبوس‌ها و ون‌ها 10 درصد و برای اتوبوس‌های داخل شهری 60 درصد است.
گل علیزاده اظهار داشت:
در حال حاضر 26 شهر و 7 کلانشهر کشور درگیر آلودگی هوا هستند و بخشی از اینآلاینده‌ی مربوط به گرد و غبار است که در استان‌های جنوبی و مرکزی بیشتر است.
سردار سلیمی معاون عملیات پلیس راهور فراجا نیز در این نشست بیان کرد: باید سفرهای غیر ضروری به حداقل برسد و در این زمینه الکترونیکی شدن خدمات می‌تواند بسیار مؤثر باشد.
وی، رژیم لاغری ترافیکی و پیاده روی و حمل و نقل سالم در بافت مرکزی شهرها را یکی از راهکارهای کاهش ترافیک و آلاینده‌ها توصیف کرد و اظهار داشت:
حرکات و اقدامات خوبی شروع شده اما سرعت آن نسبت به گسترش ترافیک بسیار ناچیز است.
این مقام انتظامی، قانون هوای پاک را از مترقی‌ترین قوانین توصیف کرد که متأسفانه تنها 10 درصد آن اجرایی شده و همین مساله؛ مدیریت ترافیک، حوادث و آلودگی را مشکل کرده است.
وی در ادامه افزود: بیش از 80 درصد وسایل نقلیه فرسوده هستند و همین میزان وسیله نقلیه فرسوده بیشترین سهم را در آلایندگی دارند.
سردار سلیمی گفت: قانون هوای پاک و محیط زیست در سال 96 به نوعی از مترقی‌ترین قوانینی بود که اجرای 50 درصدی آن می‌توانست وضعیت زیست را در شهرها دگرگون کند. این قانون تا به حال چند درصد آن اجرا شده است؟ فکر کنم کمتر از 10 درصد آن به اجرا رسیده.
وی برخورد جریمه محور را ناکافی دانست و افزود: موضوع نوسازی وسایل نقلیه فرسوده و اجرای قانون هوای پاک باید بر اساس فرایند قانونی و به عنوان یک پروژه انجام شود.
سلیمی تردد روزانه در سطح کلانشهر تهران را 20 میلیون دانست و گفت:
روزانه حدود 2300 سال عمر مردم در ترافیک شهر تهران از دست می‌رود، در حالی که 71 درصد این ترددها با وسایل نقلیه، تک‌سرنشین است.
مهران سالاریه، رئیس سازمان نوسازی ناوگان حمل و نقل وزارت صمت نیز از صدور سه گواهی اسقاط به عنوان مشوق خبر داد و گفت: امسال 60 هزار خودروی فرسوده اسقاط از چرخه ترافیک خارج شده است.
وی با بیان اینکه سال گذشته 71 هزار دستگاه خودرو اسقاط شد، افزود: امیدواریم امسال رکورد سال 1393 که بیش از 280 هزار دستگاه اسقاط بود را بزنیم و به مرز 500 هزار دستگاه برسانیم.
به گفته رئیس سازمان نوسازی، برنامه‌های توسعه برای خودروهای برقی و استفاده از آن در حمل و نقل عمومی داریم که اکنون آغاز شده است.
سالاریه به مشکلات در حوزه اسقاط موتورسیکلت اشاره کرد و اظهار داشت:
در این بخش خوشبختانه راهور همکاری بسیار خوبی با مراکز اسقاط دارد اما برای موتورسیکلت باید برنامه جدی توسط راهور جهت جلوگیری از شماره گذاری موتورسیکلت‌ها انجام شود و ما نیز با راهور همکاری خواهیم داشت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала