گزارش و تحلیل

همکاری های علمی و فناوری ایران و ‌روسیه

© Depositphotos.com / AaelboeollosyФлаги Ирана и России
Флаги Ирана и России - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.06.2024
اشتراک
دومین دوره نمایشگاه ملی آبادیران در پنج بخش اصلی مسکن و زیرساخت‌های توسعه روستا، کشاورزی، دام‌پروری و شیلات، سلامت، بهداشت و توان‌بخشی، اشتغال کوچک مقیاس و صنایع نرم و آموزشی از ۲۲ تا ۲۵ خرداد ماه جاری در محل مصلی امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.
از سوی دیگر به تازگی روز جهانی ایمنی غذا برای جلب توجه جهان به بحران تهیه ی غذای سالم و تاثیر آن بر زندگی بشر گرامی داشته شد، ایران و روسیه در حوزه ی علمی و فناوری با یکدیگر همکاری های گسترده دارند که یکی از این موضوعان در حوزه غذای سالم و پایدار است.
دو کشور توافق کردند که همکاری در بحث تولید بذرهای هیبریدی و کشاورزی فناورانه را گسترش دهند.
روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: قسمت زیادی از مردم در کشور ما در حوزه تولید غذا فعالیت دارند که درصد بالایی از اشتغال را تشکیل می‌دهد، از آنجایی که یکی از مهمترین نیازهای هر کشوری بحث غذای سالم و پایدار است، محور غذای سالم و پایدار یکی از رویکرد های برنامه ی ملی آبادیران بوده و هست.
وی افزود: بسیاری از اتفاقاتی که در کشور خودمان در سالیان گذشته رخ داده و بسیاری از کشورها نیز درگیر آن هستند موضوع استفاده از سموم و کودها یا بذر ناصحیح و نامتناسب با طبیعت است؛ بنابراین مسئله بسیار محوری در موضوع تامین غذا، تامین غذای سالم است.
روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور ایران در ادانه از همماری های بین المللی ایران جهت تامین غذای سالم در جهان گفت: در این راستا از سالیان گذشته در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رویکرد تعاملات بین‌المللی مورد بررسی بوده.
روح الله دهقانی فیروزآبادی، به طور ویژه به تعاملات ایران و‌ روسیه در این حوزه اشاره کرد و اظهار داشت: به شکل خاص با توجه به شرایطی که دو کشور جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه دارند هر دو کشور نیاز به تامین غذای سالم دارد، به ویژه در روسیه یکی از مهم‌ترین بخش‌های وزارت صنعت این کشور را بخش تامین غذای سالم تشکیل می‌دهد.
دیدارهای متعدد و مفصلی با معاون رئیس جمهور و وزیر صنعت روسیه داشتیم و یکی از مهمترین توافقات ما در حوزه کشاورزی و تبادل روش ‌های تامین غذای سالم بود پس از آن جلسه و ملاقات در روسیه در ۸ حوزه از جمله حوزه کشاورزی، کارگروه‌هایی تشکیل شد و این کارگروه‌ها چندین پروژه همکاری مشترک میان ایران و روسیه را تعریف کردند که هم در حوزه تولید در روسیه، هم در حوزه بذرها و سموم، استانداردسازی آب و کود، فعالیت‌های مشترکی را میان دو کشور رقم می‌زند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала