گزارش و تحلیل

اختلاف عمده جریانات سیاسی ایران در عرصه بین المللی/ دو قطبی شدن انتخابات‌ سبب افزایش مشارکت مردم

© Fotolia / Curioso Photography آمادگی ایران برای گفتگو با عربستان
 آمادگی ایران برای گفتگو با عربستان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.06.2024
اشتراک
پیش بینی می شود که در این دوره، میزان مشارکت مردم در انتخابات نسبت به دوره گذشته اندکی بیشتر شده و به بالای پنجاه درصد برسد، ولی برای تخمین دقیق تر، می بایست تا اعلام نتایج تایید صلاحیت ها و مشخص شدن آرایش سیاسی انتخابات صبر کرد.
به گزارش اسپوتنیک- عارف دهقاندار، پژوهشگر مسائل بين المللی در گفتگو پیرامون راهبرد سیاست خارجی در دولت آینده ایران به اسپوتنیک گفت: درگذشت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حادثه سقوط هلیکوپتر در ٣٠ اردیبهشت، همه را در شوک فرو برد و معادلات سیاسی در ایران را وارد مرحله جدیدی کرد.
اکنون ایران در آستانه ی یک انتخابات زودهنگام قرار گرفته است که نتیجه ی آن می تواند تاثیر قابل توجهی در راهبرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، چه در سطح منطقه و چه در سطح نظام بین الملل داشته باشد.
اکنون با پایان یافتن مهلت قانونی ثبت نام از داوطلبین انتخابات ریاست جمهوری، روند بررسی صلاحیت داوطلبین توسط شورای نگهبان آغاز شده و نتایج آن تا چند روز آینده اعلام خواهد شد.
دهقاندار ادامه‌ داد، در این دوره از انتخابات، تعداد زیادی از شخصیت های برجسته سیاسی ایران از گرایش های مختلف، برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده اند که به احتمال فراوان، بین شش تا ده نفر از ایشان خواهند تواست از فیلتر سخت شورای نگهبان عبور کرده و خود را در معرض رای مردم قرار دهند.
پیش بینی می شود که در این دوره، میزان مشارکت مردم در انتخابات نسبت به دوره گذشته اندکی بیشتر شده و به بالای پنجاه درصد برسد، ولی برای تخمین دقیق تر، می بایست تا اعلام نتایج تایید صلاحیت ها و مشخص شدن آرایش سیاسی انتخابات صبر کرد. زیرا دو قطبی یا رقابتی شدن انتخابات، مولفه مهمی در میزان مشارکت خواهد بود.
دهقاندار خاطر نشان کرد، در سطح منطقه؛ روابط با همسایگان، پیگیری سهم ایران از کریدورها، پیشبرد منافع ایران در محیط آشوب زده منطقه خاورمیانه و تاثیر گذاری بر نظم آینده آن، و در سطح بین المللی؛ مواجهه با تحریم ها و مذاکرات هسته ای و چشم انداز روابط با قدرت های بزرگ شرق و غرب در نظم در حال گذار نظام بین الملل، از جمله مسائل پیش روی نظام است، که نتیجه انتخابات و راهبرد و رویکرد دولت جدید، در پیشبرد هر یک از این پرونده ها تاثیر گذار خواهد بود.
© Sputnikعارف دهقاندار، پژوهشگر مسائل بين المللی
عارف دهقاندار، پژوهشگر مسائل بين المللی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.06.2024
عارف دهقاندار، پژوهشگر مسائل بين المللی
وی با اشاره به بحث راهبرد نظام در سطح منطقه و خاصه موضوع نبرد غزه گفت، اولا اختلاف چندانی میان جناح های سیاسی در ایران نسبت به این موضوع وجود ندارد و ثانیا سیاست های کلان در این عرصه توسط رهبری نظام تعیین شده و بخش عمده آن توسط شاخه برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا همان سپاه قدس پیگیری می شود. لذا هر شخصی با هر گرایشی به عنوان رئیس جمهور جدید انتخاب گردد، به احتمال فراوان همین سیاست های فعلی، ادامه خواهد یافت.
عمده اختلاف جریانات سیاسی کشور در عرصه بین المللی و مواجهه با تحریم ها و پیگیری مذاکرات هسته ای است، که با توجه به ثبت نام چهره هایی همچون سعید جلیلی و علی لاریجانی، می تواند محل چالش در مناظرات انتخاباتی نیز باشد.
عارف دهقاندار، پژوهشگر مسائل بين المللی  - اسپوتنیک ایران
عارف دهقاندار
پژوهشگر مسائل بين المللی
وی در پايان بیان داشت، اگر رئیس جمهور جدید از اردوگاه سیاسی نزدیک به ابراهیم رئیسی و اصولگرایان انتخاب شود، احتمالا راهبرد کلان "بازدارندگی هسته ای در آستانه" یا "بازدارندگی هسته ای نهفته" که در شرایط فعلی توسط نظام دنبال می شود، ادامه خواهد یافت و تنها شاهد تغییراتی اندک در ادبیات و تاکتیک های اتخاذ شده از سوی دولت جدید خواهیم بود. البته در این موضوع اجماع نظر در میان اصولگرایان وجود نداشته و افرادی همچون سعید جلیلی، رویکردی محافظه کارانه تر، و محمد باقر قالیباف رویکردی عملگرایانه تر نسبت به مذاکرات خواهند داشت. ولی هر دو در اردوگاه اصولگرایان تعریف شده و طرفداران زیادی در بین حامیان ایدئولوژیک نظام دارند.
اما اگر رئیس جمهور از اردوگاه سیاسی اعتدال گرایان و یا اصلاح طلبان انتخاب شود، ممکن است شاهد انعطاف بیشتری از سوی دولت جدید در اتخاذ سیاست های کلان در مسئله هسته ای باشیم و امکان دارد سطح همکاری ها با آژانس بین المللی انرژی اتمی افزایش یاید. اما باز می بایست توجه داشت که ریل گذاری ها و سیاست های کلان نظام در این عرصه نیز توسط رهبری جمهوری اسلامی تعیین شده و بعید است که حتی با روی کار آمدن چهره هایی همچون علی لاریجانی یا اسحاق جهانگیری (که در دوره گذشته توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شدند)، رهبری جمهوری اسلامی با توجه به تهدیدات روز افرون اسرائیل و تجربه ای که از مذاکرات برجام در سال 2015 دارد، اجازه این را بدهد که دستاوردهای فنی هسته ای ، به طور جدی تحت الشعاع قرار گیرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала