گزارش و تحلیل

تحریم ها جلوی همکاری های ایران و روسیه در زمینه فناوری های پیشرفته را نمی گیرد

© Sputnik / Milena Shevchukتحریم ها جلوی همکاری های ایران و روسیه در زمینه فناوری های پیشرفته را نمی گیرد
تحریم ها جلوی همکاری های ایران و روسیه در  زمینه فناوری های پیشرفته را نمی گیرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.06.2024
اشتراک
جناب آقای ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اخیرا اظهار داشته که معتقد است با وجود محدودیت های تحریم ها، همکاری های نزدیک با ایران در زمینه فناوری های پیشرفته امکان پذیر است.
یکی از اهداف اصلی تحریم های غرب بر علیه ایران و روسیه جلوگیری از دست رسی این دو کشور به فناوری های پیشرفته می باشد.
ایران چندین دهه است توسط ایالات متحده و کشورهای غربی تحریم شده تا به فناوری های پیشرفته دسترسی پیدا نکند اما علیرغم همه تحریم ها موفق شده تا در موارد زیادی از نظر علمی و فناوری در رده های برتر جهان قرار گیرد.
همچنین ایالات متحده و کشورهای غربی چه در زمان اتحاد جماهیر شوروی چه بعد از تشکیل فدراسیون روسیه از هیچ تلاشی برای جلوگیری از دست رسی روسیه به فناوری های پیشرفته دریغ نکردند اما می بینیم که روسیه هم در بسیاری از زمینه های فناوری در رتبه های برتر جهانی قرار دارد.
دلیل اش هم پر واضح است، علیرغم اینکه کشورهای غربی با دزدی فناوری از شرق و تلاش برای انحصار آن در غرب باور دارند برای حفظ برتری خود باید به بهانه های مختلف محدودیت هایی برای دیگران ایجاد کنند تا به فناوری هایی که در اختیار آنها هست دسترسی پیدا نکنند.
اما اینها همیشه فراموش می کنند که اصل این فناوری ها از شرق به غرب رفته و آنها بودند که زمان حمله به شرق و یا استعمار کشورهای شرق این فناوری ها را دزدیدند ولی نتوانستند هوش و استعداد جوانان این کشورها را بدزدند.
البته بماند که امروزه اینها به اشکال مختلف تلاش می کنند کاری کنند که فرار مغرها ایجاد شود و متوجه شده اند اگر تحصیلکردگان و نخبگان در کشورهای شرق باقی بمانند عملا این کشورها می توانند به برتری برسند.
به هر صورت هم جوانان ایرانی و هم جوانان روسی در بسیاری زمینه های علمی در جهان جزو نخبگان هستند و حتی در برخی موارد مکمل یکدیگر به حساب می آیند و اگر اینها دست به دست هم دهند قطعا می توانند در این زمینه ها با همسو کردن تلاشها استعمار علم در غرب را بشکنند.
امروزه بحث مقابله با تک قطبی جهانی جدل روز به حساب می آید و برای مقابله با این تک قطبی کشورها باید با هم همکاری کنند تا استعمار علم توسط غرب شکسته شود و و علم و فناوری دوباره به شرق برگردد.
روسیه در زمینه های زیادی به فناوری هایی دست یافته که امروزه ایران به آنها نیازمند است مثل فناوری های هوافضا و تولید هواپیماهای مسافربری و...
از سوی دیگر شاید جالب باشد اما ایران به دلیل تحریم هایی که سالها با آن مواجه بوده موفق شده بسیاری قطعات هواپیماهای غربی را مهندسی معکوس کند و مثلا روسیه نیاز دارد هواپیماهای مسافربری خود که ساخت آمریکا هست را به ایران بفرستند تا ایرانی ها آنها را تعمیر کنند و یا اینکه ایرانی ها فناوری ساخت قطعات یدکی و تعمیر این هواپیماها را در اختیار آنها قرار دهند.
این البته فقط یک مثال بود، در صورتی که بخواهیم مثالهایی را مطرح کنیم در بسیاری از زمینه های مهندسی و علمی و حتی پزشکی و ... می توانیم ده ها مثال مشابه بزنیم.
در صورتی که دو کشور دوست ایران و روسیه دست به دست هم دهند تا در زمینه های مختلف علمی و فناوری با هم همکاری کنند قطعا می توان تصور کرد که این دو به راحتی می توانند استعمار غرب بر علوم و فناوری را بشکنند و تک قطبی علمی جهان را تغییر دهند، مخصوصا که امروزه هر دو کشور تحریم می باشند و نیاز دارند برای مقابله با دشمن مشترک همکاری هایشان را در همه زمینه ها به حد اعلا برسانند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала