گزارش و تحلیل

چرا عملیات 7 اکتبر موفقیت بزرگی برای فلسطینی ها به حساب می آید؟

© AP Photo / Mohammed HajjarПалестинцы едут на велосипедах мимо разрушенных зданий в городе Газа
Палестинцы едут на велосипедах мимо разрушенных зданий в городе Газа - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.06.2024
اشتراک
مقام معظم رهبری در سخنان خود در مراسم ارتحال امام خمینی (ره) از عملیات 7 اکتبر فلسطینی ها صحبت کرد و این عملیات را بسیار موفقیت آمیز دانسته و اظهار داشتند که این عملیات علیرغم همه هزینه هایش کل معادلات منطقه و جهان را به نفع فلسطینی ها تغییر داده.
البته رسانه های وابسته به ارتجاع عربی شروع کرده اند بر علیه سخنان آیت الله خامنه ای سمپاشی کردن ولی قطعا خودشان هم به خوبی می دانند که جریان چیست.
شکست های پیاپی ارتجاع عربی که به دلیل نبود ایمان در باره جریان فلسطین از یک سو و چشم به هم چشمی و رقابت رهبران کشورهای عربی برای سوء استفاده از این جریان به نفع منافع شخصی خودشان مساله ای پر واضع است و نیاز به تفسیر و تحلیل ندارد.
عملا برخی کشورهای عربی تصور می کردند که دیگر ماجرای فلسطین با تبلیغات گسترده ای که در این کشورها راه افتاده تمام شده و دیگر فرصت عادی سازی روابط با اسرائیل فرا رسیده.
گو اینکه برخی رهبران کشورهای عربی به صورت محرمانه با اسرائیل در ارتباط بودند اما برای سالیان سال هیچ وقت جرئت صحبت از اینکه ممکن است روزی روزگاری روابط خود با اسرائیل را عادی سازی کنند نداشتند اما دیدیم که طی چند سال اخیر این بحث ها شروع شد و بسیاری از آنها به سمت و سوی صحبت از عادی سازی روابط پیش می رفتند و برخی هم که رفتند.
این در حالی بود که قبل تر، به استناد بیانیه سران اتحادیه عرب در بیروت، شرط اصلی برای برقراری روابط با اسرائیل را تاسیس دولت فلسطینی گذاشته بودند.
پس از سال 2000 میلادی و پیروزی های مقاومت لبنان بر علیه اسرائیل و موفقیت مقاومت لبنان در راس آن حزب الله در بیرون کردن اسرائیل از خاک لبنان محبوبیت حزب الله به شکل چشم گیری در میان مردمان کشورهای عربی بالا رفت و همین ماجرا منجر به آن شد که بسیاری رهبران کشورهای عربی از روی حسادت نسبت به سید حسن نصر الله هم شده به دنبال تخریب حزب الله و حامیان آن یعنی سوریه و ایران بروند و حتی جریان راه اندازی جنگ در سوریه هم از همین جا آب می خورد.
اینها به دنبال آن بودند که چون دولت سوریه زمینه تامین لژستیک امکانات برای حزب الله از طریق خاک خود را فراهم کرده بود این دولت را سرنگون کنند.
البته ایران هم دست روی دست نگذاشت و به سرعت به کمک همپیمان خود شتافت تا جلوی توطئه به اصطلاح برادران را بگیرد.
از سوی دیگر اینها یک جنگ رسانه ای روانی بر علیه ایران و نقش آن در منطقه و جهان راه انداختند و کلید این جنگ رسانه ای در این بود که اینها به دنبال این بودند که مردمان کشورهای عربی را قانع کنند ایران دشمن اول است و اسرائیل دشمن نیست و همچنین مردمان این کشورها را متقاعد کنند که جریان فلسطین ربطی به این کشورها ندارد تا بخواهند تا ابد درگیر آن شوند وامکان حل کردن ماجرا از طریق مقاومت و یا نظامی وجود ندارد و آنها باید موجودیت اسرائیل را بپذیرند و حالا روزی روزگاری هم ممکن است یک کشور فلسطینی کنار آن تاسیس شود.
البته بسیاری از شهروندان کشورهای عربی هم تحت تاثیر این جنگ روانی رسانه ای قرار گرفتند و باور داشتند که ایران دشمن اصلی اعراب است و اسرائیل دشمن آنها نیست.
اواخر هم که بسیار واضح بود موج عادی سازی روابط با اسرائیل و نادیده گرفتن جریان فلسطین مغز همه را خورده بود.
عملیات 7 اکتبر آمد و همه این برنامه ها و نقشه ها را به هم ریخت.
بحث هزینه های کلانی که این ماجرا برای فلسطینی ها داشت و دارد را نمی توان نادیده گرفت، مخصوصا هزینه های انسانی، اما باید توجه داشت که عرصه بر فلسطینی ها آنقدر تنگ شده بود که دیگر راهی برای آنها وجود نداشت و آنها مجبور بودند واکنش نشان دهند.
Флаг Организации Объединенных Наций - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.06.2024
گزارشگران ویژه سازمان ملل از همه کشورها می خواهند فلسطین را به رسمیت بشناسند
امروزه می بینیم که کل جامعه جهانی ایستاده که اسرائیل باید حق و حقوق فلسطینی ها را به رسمیت بشناسد و باید حکومت فلسطین رسمیت پیدا کند.
کجا قبل از عملیات 7 اکتبر در این باره صحبت می شد؟
امروزه کل جهان متوجه شده که مردم فلسطین در چه شرایطی و زیر چه ظلمی زندگی می کنند و خواهان پایان یافتن این شرایط است.
کجا قبل از عملیات 7 اکتبر در این باره صحبت می شد؟
برای اولین بار است که کل جامعه جهانی اسرائیل را محکوم می کند و تحت فشار قرار می دهد و اسرائیل به کنار آمریکا در انزوا قرار گرفته اند.
کجا قبل از عملیات 7 اکتبر در این باره صحبت می شد؟
امروزه کل مردم فلسطین در داخل وخارج با هم هم صدا شده اند در حالی که اسرائیل هفتاد سال تلاش کرد میان آنها تفرقه بیاندازد.
بله عملیات 7 اکتبر خیلی برای فلسطینی ها هزینه داشت و دارد اما راهکار دیگری برای آنها وجود نداشت به اصطلاح برادران پشت آنها را خالی کرده بودند و جامعه جهانی هم حق آنها را نادیده گرفته بود و با این عملیات فلسطینی ها عملا میز بازی را برگرداندند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала