بایدن دخالت ارتش برای کمک به تایوان درصورت تهاجم چین را رد نکرد

© AP Photo / Taiwan Ministry of Foreign Affairsجوزف وو وزیر امور خارجه تایوان از نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در تایپه استقبال کرد
جوزف وو وزیر امور خارجه تایوان از نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در تایپه استقبال کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.06.2024
اشتراک
بنابر گزارش منابع خبری، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده گفت، اجازه دخالت ارتش ایالات متحده برای کمک به تایوان در صورت تهاجم چین را می دهد.
بایدن در پاسخ به این سوال که آیا ایالات متحده در صورت تهاجم چین به تایوان، نیروهای آمریکایی را در تایوان مستقر می کند، به "تایم" گفت: "من استفاده از نیروهای مسلح آمریکا را رد نمی کنم ولی بین استقرار روی زمین، نیروی هوایی، نیروی دریایی و غیره تفاوت هایی وجود دارد."
بایدن از پاسخ به این سوال که آیا ایالات متحده می تواند از پایگاه های خود در فیلیپین و ژاپن برای انجام حملات استفاده کند، خودداری کرد.
پکن تایوان را بخشی جدایی ناپذیر از جمهوری خلق چین می داند و پایبندی به اصل "چین واحد" پیش نیاز سایر کشورهایی است که مایل به برقراری یا حفظ روابط دیپلماتیک با جمهوری خلق چین هستند، است. اصل "چین واحد" و عدم به رسمیت شناختن استقلال تایوان نیز با وجود اینکه در زمینه های مختلف با تایپه تماس نزدیک دارند و تسلیحات این جزیره را تامین می کنند، توسط ایالات متحده نیز رعایت می شود.
اوضاع پیرامون تایوان پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به این جزیره در اوایل ماه اوت، تشدید شد. چین که این جزیره را یکی از استان های خود می داند، این سفر را محکوم کرد و این اقدام را حمایت آمریکا از جدایی طلبی تایوانی دانست و در پی آن تمرینات نظامی گسترده ای برگزار کرد.
 تایوان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.05.2024
تسلیحات جدید آمریکایی برای تایوان+ عکس
روابط رسمی بین دولت مرکزی جمهوری خلق چین و جزیره تایوان در سال 1949 پس از اینکه نیروهای شکست خورده کومینتانگ به رهبری چیانگ کای شک به این جزیره گریخت، قطع شد. ارتباطات تجاری و غیررسمی بین جزیره و سرزمین اصلی چین در اواخر دهه 1980 از سر گرفته شد. از اوایل دهه 1990، طرفین از طریق سازمان های غیردولتی - انجمن پکن برای توسعه روابط در سراسر تنگه تایوان و بنیاد تبادل تنگه ها در تایپه- شروع به تماس کردند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала