گزارش و تحلیل

روسیه به دنبال آشنایی فرهنگی با ایرانیان

ایران
ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.06.2024
اشتراک
جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه سابقه طولانی در تعاملات جغرافیایی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دارند این روابط فراز و نشیب‌ های زیادی را طی کرده اما در طول سالیان پابرجا باقی مانده است.
اکنون دو کشور بیش از سالیان گذشته با یکدیگر در تعامل هستند و از این رو اهمیت آشنایی مردم ایران و روسیه با فرهنگ یکدیگر بیش از پیش احساس می‌شود. نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیز به عنوان یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی ایران فضای مناسبی برای بسترسازی روابط فرهنگی میان ایران و روسیه است، نکته‌ای که روسیه به خوبی آن را دریافته و هر ساله غرفه خود را گسترده‌تر از سال گذشته در این نمایشگاه برگزار می‌کند. امسال نیز روسیه رویدادهای بسیاری را برای معرفی فرهنگ و زبان روسی در ایران برگزار کرد. همچنین دو کشور در راستای تعمیق روابط فرهنگی مردم با یکدیگر هفته‌های فرهنگی جذابی را برگزار می‌کنند تا مردم ایران و روسیه بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.
کاظم جلالی،  سفیر ایران در فدراسیون روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.05.2024
سفیر ایران: تعداد شهرهای دارای پروازهای مستقیم بین ایران و روسیه افزایش یابد
لیلیا واتینووا دبیر اول سفارت فدراسیون روسیه در تهران و نماینده سازمان روسسوترودنیچستوو در ایران در خصوص حضور فدراسیون روسیه در نمایشگاه کتاب تهران به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: از سال ۲۰۱۴ غرفه روسیه را در نمایشگاه کتاب تهران داشتیم؛ هر ساله جمعیت بیشتری برای بازدید از غرفه‌ روسیه به نمایشگاه کتاب می‌آیند و همچنین ما هر ساله نویسندگان و صاحب نظران بیشتری را برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران در نظر می‌گیریم، در نمایشگاه امسال هفته زبان روسی را برگزار کردیم که ۸۰ رویداد متفاوت را در سراسر ایران برای معرفی بهتر زبان روسی در نظر گرفتیم، این رویدادها در مشهد، تهران، اصفهان، مازندران و بسیاری از استان‌های دیگر ایران در دانشگاه‌های برجسته این کشور برگزار شد.
وی ضمن تاکید بر اهمیت ادبیات غنی روسیه در سطح جهان افزود: تقریباً می‌توان گفت هر ایرانی کتابخوانی تولستوی، چخوف و داستایوفسکی را می‌شناسد و در کتابخانه شخصی خود یکی از آثار ادبی روسیه را دارد بنابراین معتقدم آشنایی با ادبیات و فرهنگ برای مردم دو کشور باعث نزدیکی بیشتر آنها می‌شود که برای پیشرفت و گسترش روابط دو کشور لازمه بزرگی است. نماینده سازمان روسسوترودنیچستوو در ایران، اهمیت گسترش روابط فرهنگی میان مردم ایران و روسیه را یکی از ملزومات گسترش روابط تجاری، اقتصادی و سیاسی دو کشور توصیف کرد و اظهار داشت: تقویت روابط فرهنگی به شدت می‌تواند به شکوفایی روابط میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه کمک کند، بنابراین رویداد هایی نظیر نمایشگاه کتاب تهران که اخیراً برگزار شد، بسیار حائز اهمیت است.
دبیر اول سفارت فدراسیون روسیه در ایران، ضمن تاکید بر اهمیت برگزاری هفته‌ های فرهنگی دو کشور برای آشنایی بیشتر مردم با فرهنگ یکدیگر، بیان کرد: در ادامه سری برنامه‌ هایی که برای گسترش روابط فرهنگی ایران و روسیه در نظر گرفته‌ ایم، هفته فرهنگی روسیه در ایران است، که برنامه داریم تا در دانشگاه‌ های تهران و علامه طباطبایی آن را برگزار کنیم و امیدواریم برای فصل پاییز بتوانیم این رویداد را انجام دهیم. همچنین در روز هجدهم می به مناسبت ۱۲۵مین سالگرد شاعر معروف روسی مسابقات شعرخوانی را در دو بخش ترجمه و شعرخوانی برگزار کردیم، که استقبال خوبی از آن صورت گرفت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала