گزارش و تحلیل

کاندیدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ایران چه کسانی هستند؟

© Photo / Mehrnewsثبت نام متقاضیان کاندیداتوری درانتخابات ریاست جمهوری زود هنگام ایران
ثبت نام متقاضیان کاندیداتوری درانتخابات ریاست جمهوری زود هنگام ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.05.2024
اشتراک
با آغاز ثبت نام متقاضیان کاندیداتوری درانتخابات ریاست جمهوری زود هنگام ایران و با نزدیك شدن به روزهای برگزاری انتخابات به تدریج شاهد افزایش تب و تاب تحلیلها و حدس و گمانها درباره نامزدهای احتمالی انتخابات هستیم.
به گزارش اسپوتنیک- ثبت‌نام کاندیداهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران از ۸ صبح پنجشنبه آغاز شد و به مدت پنج روز ادامه خواهد داشت. ستاد انتخابات ایران از متقاضیان ثبت نام کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری خواسته است اگر حائز شرایط قانونی هستند، در این مدت برای ثبت‌نام به وزارت کشور مراجعه کنند. از زمان درگذشت آیت الله رئیسی، این مسئله مهم به میان آمد که انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری ایران به چه شکل و با حضور چه افرادی برگزار خواهد شد و تحلیل‌ها درباره اینکه چه کسی جانشین وی می‌شود، آغاز شد.
سمیرا اسماعیلی پژوهشگر مسائل حقوقی ضمن اشاره به مشارکت برخی چهره های سرشناس در انتخابات ریاست جمهوری در گفتگو با اسپوتنیک گفت، رقابت بعدی ممکن است مانند سابق بین جریان اصلاح طلب و اصولگرا نباشد، بلکه رقابت بین کاندیداهای اصولگرایان رخ دهد و از سویی به نظر می‌رسد برای اصلاح‌طلبان فرصت کافی برای تأثیرگذاری بر صحنه سیاسی ایران وجود ندارند. مگر اینکه أراده جکومت بر آن باشد که با هدف افزایش شور انتخاباتی و ایجاد بستری فعالانه برای مشارکت حداکثری رای دندگان کاندیدهایی از جناح اصلاح طلبان را وارد عرصه رقابت کند تا مردم معترض به شرایط فعلی را نیز پای صندوق های رای بکشاند.
اسماعیلی افزود، برای اینکه دقیقا بگوییم کدام چهره های سرشناس را از جناج های مرسوم کشور در رقابتهای انتخاباتی خواهیم داشت، اندکی زود است و باید تا پایان ثبت نام کاندیدها صبر کنیم اما حدس می زنم از طیف أصول گرایان حامی دولت سیزدهم آقایان مخبر، بذرپاش، علی نیکزاد، محسن رضایی، شمس الدین حسینی و مهدی غضنفری ثبت نام نمایند. همچنین حدس می زنم از طیف اصلاح طلبان آقایان جهانگیری، مجید انصاری، سورنا ستاری، جواد ظریف، عارف، آذری جهرمی و مسعود پزشکیان ثبت نام کنند.
اولین روز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.05.2024
گزارش و تحلیل
چه کسانی می توانند کاندید انتخابات ریاست جمهوری ایران باشند؟
همچنین در این انتخابات انتظار می رود از جبهه أصول گرایان و نو أصول گرایان آقایان قالیباف، ضرغامی، حداد عادل، حسین دهقان و محمد قمی ثبت نام نمایند. از طیف اعتدال گرایان نیز احتمالا شاهد حضور آقایان علی لاریجانی، محمد شریعتمداری، عبدالناصر همتی، علی طیب نیا و محمدباقر نوبخت باشیم. و در نهایت از جبهه پایداری و ایثارگران احتمالا آقایان سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، پرویز فتاح، فرهاد رهبر و محمدصادق محصولی مشارکت نمایند.
اسماعیلی در پایان گفت، البته در نظر داشته باشید که این گزینه ها یکسری احتمالات است و حضور هر کدام از این افراد بسته به شرایط و موقعیت خاص است که ممکن است این اسامی با افراد دیگری عوض شوند. به عنوان مثال از قرار معلوم آقای قالیباف تنها در صورتی وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری می شوند که حداقل روی کاغذ اجماع نهایی جریان های اصولگرایی که نتیجه آن در انتخابات قبلی آقای رئیسی بوده را داشته باشند. یا نمونه دیگر اقای ظریف که اتفاقا چهره ای هستند که توافق نسبی هر دو جناج راست و چپ را در اختیار دارند اما قسم حضرت عباس خورده اند که در انتخابات شرکت نکنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала