گزارش و تحلیل

کارشناس ایرانی: در تمام جنایات اسرائیل، متهم ردیف اول آمریکا و بریتانیا هستند

© AP Photo / Israel Defense Forcesنیروهای اسرائیلی در غزه
نیروهای اسرائیلی در غزه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.05.2024
اشتراک
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با اسپوتنیک گفت: "آمریکایی‌ها در کلام درباره تعهد خود به راه‌حل عادلانه برای مشکل فلسطین صحبت می‌کنند و در عین حال، در عمل سخاوتمندانه بر آتش درگیری‌های مسلحانه می‌افزایند."
وی خاطرنشان کرد که واشنگتن به مدت شش ماه از تصویب یک تصمیم آتش‌بس در شورای امنیت سازمان ملل جلوگیری کرد و "در اصل برای نابودی نوار غزه چراغ سبز نشان داد" تا زمانیکه در ماه مارس سال جاری "آمریکایی‌ها مجبور شدند از تصمیم خودداری کنند".
شورا قطعنامه ای را تصویب کرد که خواستار توقف عملیات جنگی شده بود، اما نماینده آمریکا بدون شرمساری گفت که سند شورای امنیت سازمان ملل الزام آور نیست.
وی در پایان گفت: اگر سند تهیه شده از سوی جمهوری خواهان در سنا تصویب شود، به کاخ سفید اجازه نخواهد داد که از کمکهای های نظامی به تل آویو خودداری کند.
به گفته وی، تجربه مسکو در ارتباط با آمریکایی ها "به روشنی نشان می دهد که نباید به اظهارات آمریکا اعتماد کرد."
لاوروف تاکید کرد: ما می‌خواستیم آنها را برای مدت طولانی باور کنیم، مذاکره کردیم، توافق‌هایی را منعقد کردیم، اما بعداً مشخص شد که واشنگتن به تمام "وعده‌های" خود که روی کاغذ و در قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل نیز ثبت شده بود، عمل نمی‌کند.
این در حالیست که به تازگی اسرائیل چادرهای آوارگان فلسطینی در منطقه المواصی در غرب رفح را مورد بمباران قرار داده.
روح الله مدبر، کارشناس مسائل اوراسیا در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
در مسئله ادامه جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه و رفح و کشتار هزاران تن از مردم بی‌دفاع فلسطین، زنان و کودکان و به ویژه جنایات وحشتناک اخیر این رژیم در غزه، قطعاً تمام این جنایات با حمایت و پشتوانه متعدد آمریکا و بریتانیا در حال روی دادن است.
وی افزود:
این جنایات در دو بعد انجام میشود، بعد اول موضوع تسلیحاتی است که آمریکایی‌ ها در اختیار اسرائیل قرار داده‌اند و با آن سلاح‌ ها مردم بی‌دفاع فلسطینی در حال شهادت هستند و بعد دوم در بحث حمایت بین‌المللی است، آمریکا همانطور که آقای لاوروف به صراحت و دقیق اشاره کردند مانع اصلی قطعنامه الزام‌آور علیه رژیم صهیونیستی شده.
به عبارتی آمریکایی‌ ها قطعنامه‌ ها را وتو می‌کنند یا به صورت گستاخانه اعلام می‌کنند این قطعنامه‌ ها الزام آور نیست.
خرابی ها در نوار غزه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.05.2024
دبیرکل سازمان ملل سطح ویرانی ها در نوار غزه را بی سابقه خواند
روح الله مدبر ضمن تاکید بر نقش آمریکا و بریتانیا در تداوم جنایات اسرائیل بیان کرد:
امروز نظام بین‌الملل شاهد یک رویکرد ریاکارانه توسط آمریکا در مسئله فلسطین است ما می‌بینیم که تمام این جنایات با حمایتی که توسط آمریکا انجام می‌شود، به وسیله رژیم صهیونیستی عمیق‌تر و گسترده‌تر می‌شود.
نکته بعدی نگاه برتربینانه نژادی است، در مسئله اوکراین دیدیم که آمریکایی‌ها با رویکرد ریاکارانه به بهانه دروغین حمایت از مردم اوکراین چه اقدامات جنایت‌آوری انجام دادند در حالی که ما در طول عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین دیدیم که روس‌ها به مناطق مسکونی حمله نمی‌کنند، بلکه مناطق غیرنظامی را مورد هدف قرار می‌دهند اما نیرو های گردان نئونازی آزوف مردم را سپر انسانی می‌کنند.
در مسئله فلسطین مشاهده می‌کنیم که با همان نگاه آمریکایی‌ ها هزاران تن از مردم بی دفاع کشته می‌شوند اما واکنشی از سوی آمریکا صورت نمی‌گیرد، نه اسرائیل تحریم می‌شود و نه قطعنامه الزام آوری این رژیم را تحت فشار قرار می‌دهد، نه حساب‌ های مالی مسدود و بلوکه می‌شود و نه مقامات این رژیم تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند پس به عبارتی حقوق بشر برای آمریکا یک دستاویز بیشتر نیست و در تمام جنایات اسرائیل، متهم ردیف اول آمریکا و بریتانیا هستند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала