گزارش و تحلیل

کارشناس آمریکایی جنگ افزار الکترونیک روسیه را "مؤثرترین در جهان" خواند

© Sputnik / Павел Лисицын /  مراجعه به بانک تصاویر سامانه ضد هوایی و جنگ الکترونیک
سامانه ضد هوایی و جنگ الکترونیک - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.05.2024
اشتراک
به لطف سیستم جنگ الکترونیک، نیروهای روسیه توانستند اکثریت موشک های هدایت شونده غربی و سامانه های بدون سرنشین تحویل شده به نیروهای مسلح اوکراین را دفع کنند.
اسپوتنیک مقاله ای از مجله میلیتاری واچ مگزین ایالات متحده، مورد توجه شما قرار می دهد.
پس از انتشار تعدادی از مقلات در رسانه های غربی در مورد تأثیر قاطع قابلیت های پیشرفته جنگ الکترونیک روسیه بر روند درگیری اوکراین، دانشمند گروه ویژه دفاع الکترونیک و افسر سابق وزارت دفاع ایالات متحده، دیوید پاین، دیدگاه خود را در مورد این موضوع بیان کرد: "روسیه مؤثرترین سیستم‌های جنگ الکترونیک را در جهان دارد - با دوربرد‌ترین و قدرتمندترین جی‌پی‌اس و ثمربخش ترین مسدودکننده‌های فرکانس رادیویی از همه کشورها".
دیوید پاین افزود که وی "از سرعتی که پارازیت‌های دوربرد روسی با سیستم‌های تسلیحاتی جدید ایالات متحده و ناتو وارد درگیری شدند، متاثر شد". 90 درصد از موشک های هدایت شونده و سامانه های بدون سرنشین تحویل شده به اوکراین به سادگی هدف را از دست می دادند، به ویژه "هیمارس". پاین همچنین معتقد است که "ظاهراً مسدودکننده‌های جی‌پی‌اس روسی علیه موشک های دوربرد "اتکامز" که اخیراً به نیروهای مسلح اوکراین تحویل شده‌اند، و همچنین علیه سیستم های دفاع هوایی آمریکا از جمله موشک های "پاتریوت" و "هاوک"، مؤثر خواهند ماند. برتری هوایی هم اینک به موفقیت‌های بزرگ اخیر روسیه در چندین بخش از جبهه کمک کرده است و روس‌ها می‌توانند آن را بیشتر افزایش دهند".
از زمان فروپاشی اتحاد شوروی، در گزارش های وزارت دفاع روسیه به طور مداوم بر اهمیت جنگ الکترونیک تاکید شده بود. این اقدام برای ارائه اقدامات متقابل نامتقارن برای جبران از دست دادن برابری با ناتو در تعدادی از زمینه ها بود. با این حال، در تئاتر اوکراین، برتری در جنگ الکترونیک با برتری عظیم در سلاح های متعارف نسبت به نیروهای مسلح اوکراین ترکیب شده است. این امر شایعات را به وجود آورده است که روسیه تعدادی از دارایی های جنگ الکترونیکی پیشرفته را از انظار دور نگاه دارد تا از مطالعه آن توسط حامیان غربی اوکراین جلوگیری شود.
جنگنده میگ 31 مسلح به  موشک هایپرسونیک کینژال - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.04.2024
موثرترین تسلیحات روسیه در منطقه عملیات نظامی ویژه در اوکراین معرفی شدند
ارزیابی پاین به دنبال گزارش واشنگتن پست انجام شد. این روزنامه با اشاره به مقامات اوکراینی تاکید کرد که شش ماه پیش آمریکا به طور کامل عرضه گلوله های توپ هدایت شونده "اکسکالیبور" را متوقف کرد از آنجایی که "فناوری اکسکالیبور در نسخه های موجود خود پتانسیل خود را از دست داده است" یعنی سیستم های جنگ الکترونیک روسی به سادگی آنها را ناکارآمد کرد.
در مورد سیستم "هیمارس"، یکی از مقامات ارشد نظامی اوکراین ابراز تاسف کرد که در سال 2023، "همه چیز تمام شد، روس‌ها قابلیت‌های جنگ الکترونیک را به کار گرفتند، سیگنال‌های ماهواره‌ای را خاموش کردند و "هیمارس" کاملاً ناکارآمد شد". منابع آمریکایی، بریتانیایی و اوکراینی سه هفته قبل از گزارش واشنگتن پست اعلام کردند که سودمندی "هیمارس" به دلیل قابلیت های جنگ الکترونیک روسیه کاهش یافته است.
پنتاگون امکانات اینترنتی استارلینک را در اختیار اوکراین قرار داد. اما در اینجا نیز سیستم های جنگ الکترونیک روسیه به طور جدی هماهنگی و جمع آوری اطلاعات توسط نیروهای مسلح اوکراین را تضعیف کرده و توانایی انجام حملات پهپادی توسط اوکراین نابود شد. مقامات اوکراینی، سربازان و متخصصان جنگ الکترونیک در گفتگو با نیویورک تایمز گفتند که این امر، عامل اصلی موفقیت حملات اخیر روسیه است. معاون فرمانده گردان پهپادی تیپ هجومی 92 نیروهای مسلح اوکراین خاطرنشان کرد: " ما در جنگ الکترونیک شکست می خوریم. یک روز قبل از حملات، او [استارلینک] به سادگی خاموش شد. همه چیز فوق العاده کند شد". یکی دیگر از اپراتورهای پهپاد شکایت کرد که از دست دادن ارتباطات با استارلینک "همه چیز را پیچیده و وقت گیر کرده است". نیویورک تایمز به این نتیجه رسید که "به دلیل وابستگی اوکراین به سرویس استارلینک، بروز خاموشی در کار استارلینک می تواند به معنای "تغییر تاکتیکی در درگیری" باشد. این روزنامه تأکید می‌کند که در اصل، این امر "موضوع اطمینان بخشی ارتباطات استارلینک در مقابله با یک حریف فنی پیشرفته را زیر سوال می برد".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала