گزارش و تحلیل

زمان آن رسیده که روسیه نیز دور زدن تحریم ها را یاد بگیرد

© iStock.com / alfexeНадпись "Санкции" на фоне флагов США, Евросоюза и России
Надпись Санкции на фоне флагов США, Евросоюза и России - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.05.2024
اشتراک
این توانمندی در کشور قدرتمندی همچون روسیه وجود دارد تا با تاکید بر پتانسیلهای داخلی، اتکا به خود و ایستادگی در برابر فشارهای خارجی، تحریم های آمریکا را به نفع خود برگرداند.
ه گزارش اسپوتنیک- آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در واشنگتن در واکنش به "دالیپ سینگ"، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در امور اقتصاد بین‌الملل مبنی بر اینکه واشنگتن شاید در نهایت یک تحریم تجاری علیه کالاهای روسی صادر کند، گفته است: "ما از این تحریم‌ها به نفع خود استفاده می‌کنیم به ویژه در صنایع کلیدی خودمان از آنها بهره می‌بریم".
حمیدرضا احمدی پژوهشگر مسائل بین الملل در توضیح سازوکارهایی که باعث خواهد شد تا تحریم های غربی منجر به تقویت قوا و استقلال داخلیروسیه گردد به اسپوتنیک گفت، همانطور که در کتاب "هشت گفتار در اقتصاد تحریم" گفته شده مفهومی در مدیریت استراتژیک وجود دارد با این مضمون که اگرچه تحریم زیرمجموعه تهدید تلقی می‌شود، اما خود این موضوع چنداناهمیتی ندارد، بلکه آنچه اهمیت پیدا می‌کند مدیریت تهدید است. در واقع ایدهآل ترین حالت این است که کشورها سعی کنند در وضعیتی که منجر به بروز تهدیدی همچون تحریم می‌شود، قرار نگیرند، اگر هم این اتفاق افتاد آن راکنترل نمایند و یا حداقل آن را کم‌ اثر و سپس بی‌اثر نمایند. اگر در وضعیتتحریمی مدیریت منسجمی وجود داشته ‌باشد، تهدید تحریم به فرصت تبدیلمی شود.
سناتور آمریکایی رند پال - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.05.2024
سناتور آمریکایی از بی نتیجه بودن تحریم‌ها علیه ایران، روسیه و چین سخن گفت
احمدی ادامه داد، تحریم ها می توانند از طریق مکانیسم های مختلفی منجر به تقویت استقلال داخلی کشورها شوند. طبیعتا زمانیکه کشوری از سویبازیگران مهم محیط بین الملل تحریم می شود اغلب امکان تجارت با سایر کشورها را از دست می دهد و در نتیجه وادار می شوند تا به خود متکیباشند و کمتر به واردات و صادرات خارجی وابسته شوند. این امر می تواندمنجر به توسعه صنایع داخلی و ایجاد فرصت های اقتصادی جدید در داخل کشور شود. اتفاقی که مدت کوتاهی بعد از تحریم های غرب علیه روسیه رخ داد و این کشور بر توسعه منابع و صنایع خود سرمایه گذاری نمود تا اتکایخود را به کالاها و خدمات خارجی را کاهش دهند. این امر منطقا می تواندمنجر به رشد صنایع داخلی و افزایش خودکفایی شود.
وی افزود، از سویی اغلب تحریم ها در میان مردم یک کشور احساس وحدت و غرور ملی ایجاد می کند و غالب مردم متحد می شوند تا بر چالش هایتحمیل شده توسط فشار خارجی غلبه کنند. این می تواند به انسجام بیشتر در داخل کشور و احساس استقلال بیشتر منجر شود. در واقع مردمی که در برابر تحریم ناعادلانه قرار می گیرند بیشتر به سمت جلب حمایت داخلی و تقویت احساسات ملی گرایانه جلب می شوند.شاید بتوان گفت که یک اصل نانوشته ای وجود دارد مبنی بر اینکه برای فرصت سازی از میان تحریم و عبور از چالش‌ تحریم‌ها، کشورها ممکن است نیاز به بهبود ساختارها و نهادهای حاکمیتی خود داشته باشند که منجر به نظام‌های دولتی کارآمدتر و مؤثرتر می‌شود و این امر در نهایت می تواند به خودکفایی داخلی و انعطاف پذیری بیشتر در برابر فشار خارجی منجر شود.
احمدی در پایان گفت، علاوه بر موارد فوق، روسیه می‌تواند از تحریم‌ها به عنوان بهانه‌ای برای استقلال بیشتر خود از غرب و چرخش به سمت روابط نزدیک‌تر با کشورهای دیگر مانند چین، هند، ایران و در مجموع کشورهایشرقی که برخی از آنها با تحریم‌های آمریکا نیز مواجه هستند، استفاده کند. این امر می تواند به روسیه کمک کند تا روابط اقتصادی و دیپلماتیک خود را تنوع بخشیده و اتکای خود را به بازارهای ایالات متحده و اروپا کاهش دهد.به عقیده من این توانمندی در کشور قدرتمندی همچون روسیه وجود دارد تا با تاکید بر پتانسیلهای داخلی، اتکا به خود و ایستادگی در برابر فشارهایخارجی، تحریم های آمریکا را به نفع خود برگرداند و در این میان استفاده از تجارب کشوری مثل ایران که سالهاست تحت تحریم روزگار می گذراند، میتواند بسیار آموزنده باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала