نگرانی بریتانیا از پوشش برنامه های اسپوتنیک روسیه

© Sputnik / Алекс Макнотонلندن
لندن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.05.2024
اشتراک
امروزه اسپوتنیک در سراسر جهان پخش می شود. گسترش جهانی رسانه بین المللی روسیه شاید بیشتر از رسانه های غربی باشد.
به گزارش اسپوتنیک، بر اساس اسنادی که در وب سایت پارلمان بریتانیا به عنوان بخشی از مطالعه منتشر شده درموضوع تامین مالی بی بی سی منتشر شده است، در لندن نگران آن هستند که خبرگزاری بین المللی روسی اسپوتنیک و کانال تلویزیونی RT روسیه از نظر پوشش و نفوذ از شرکت های رسانه ای غربی جلو زده اند.
در این اسناد آمده است: «امروزه RT و اسپوتنیک در سراسر جهان پخش می شوند. گسترش جهانی رسانه بین المللی روسیه شاید بیشتر از رسانه های غربی باشد.
خاطرنشان می شود که برای گسترش پوشش پخش، رسانه های دولتی روسیه برنامه های خود را به چندین زبان پخش می کنند. بدین ترتیب، نویسندگان انگلیسی گزارش خاطرنشان می‌کنند که RT به زبان‌های اسپانیایی، عربی، فرانسوی و آلمانی برنامه پخش می‌کند، در حالی که اسپوتنیک از شرکت‌های رسانه‌ای محلی در ایالات متحده و سایر کشورها زمان پخش را اجاره می‌کند. علاوه بر این، تعدادی توافقنامه در مورد توسعه فعالیت های اسپوتنیک و RT در ونزوئلا، سوریه، مکزیک، گواتمالا، هند، پاکستان و آفریقای جنوبی به امضا رسیده است.
در سند مشابهی که در وب سایت پارلمان بریتانیا منتشر شد، این سازمان اذعان کرد که اسپوتنیک و RT علیرغم ممنوعیت پخش برنامه های خود در غرب به دلیل وقوع درگیری در اوکراین، "به اعمال نفوذ خود ادامه می دهند". در این سند آمده است که این رسانه های روسی، برعکس، به فعالیت خود در مناطق استراتژیک "کلیدی" مانند آفریقا و آمریکای لاتین ادامه می دهند.
این سازمان بریتانیایی توجه خود را به این واقعیت جلب کرده است که رسانه های بین‌المللی روسی (مانند اسپوتنیک و RT) بودجه قابل توجهی از دولت دریافت می‌کنند.
در سند مشابهی که در وب سایت پارلمان بریتانیا منتشر شد، این سازمان اعتراف کرد که از اسپوتنیک و RT توسط مسکو برای ترویج شکل گیری افکار عمومی در کشورهای "هدف" استفاده می شود.
در این سند آمده است که رسانه های روسی ظاهراً به دنبال "تأثیرگذاری و اخلال در گفتمان سیاسی در کشورهای دیگر" هستند، که به گفته آنها با ایجاد و انتشار برنامه در مورد موضوعات بحث برانگیز و مورد اختلاف محقق می شود.
وضعیت رسانه های روسی در غرب در سال های اخیر به طور فزاینده ای دشوار شده است. در نوامبر 2016، پارلمان اروپا قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن از لزوم مقابله با رسانه‌های روسی صحبت می‌کرد و اسپوتنیک و RT به عنوان تهدیدهای اصلی در این سند معرفی شدند. شماری از سیاستمداران غربی از جمله سناتورها و نمایندگان کنگره آمریکا و همچنین رئیس جمهور فرانسه اسپوتنیک و آر تی را متهم به دخالت در انتخابات آمریکا و فرانسه کردند، اما هیچ مدرکی در این خصوص ارائه نشد.
وزارت خارجه روسیه تحریم ها علیه رسانه های روسیه را نادیده گرفتن تعهدات اتحادیه اروپا برای تضمین تکثر رسانه ای خواند. اقدامات سرکوبگرانه علیه رسانه های روسی از دید مسکو دور نخواهد ماند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала