گزارش و تحلیل

از تعامل با روسیه در حوزه بهداشت استقبال میکنیم

© Sputnik / Shiva Abshenasپرچم ایران و روسیه
پرچم ایران و روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.05.2024
اشتراک
معاون وزیر بهداشت ایران به اسپوتنیک: بسیاری از بیماری های فعلی منشا کووید دارند
اسفند ماه سال گذشته، سند موافقتنامه همکاری‌های جامع بهداشتی ایران و روسیه توسط محمد حسین نیکنام دستیار ویژه وزیر بهداشت و دکتر گلاگولو معاون وزیر بهداشت فدراسیون روسیه امضای اولیه شد.
سند موافقتنامه همکاری‌های جامع بهداشتی دو کشور در حاشیه مراسم اختتامیه هفدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، در راستای توسعه همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه به امضا رسید.
این سند پیرو چند دور مذاکرات فنی وزارتخانه‌های بهداشت دو کشور تدوین شد و زمینه ساز همکاری طرفین در حوزه‌های مختلف از جمله تأمین و تولید مشترک دارو و تجهیزات پزشکی، تحقیقات سلامت، فناوری‌های نوین و دیجیتال، آموزش پزشکی، همکاری‌های دانشگاهی، آموزش متخصصان سلامت، و مدیریت بیماری‌های واگیر و غیرواگیر می‌باشد.
پس از همه‌گیری کرونا در جهان سران کشورها به این مهم دست پیدا کردند که تعامل در حوزه بهداشت، درمان و سلامت با یکدیگر می‌تواند نویدبخش آینده‌ ای امن‌ تر برای شهروندانشان باشد.
تدروس آدانوم گبریسوس مدیرکل سازمان بهداشت جهانی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.05.2023
تاکید بهداشت جهانی بر آمادگی مقابله با بیماری مرگبارتر از کووید
حسین فرشیدی، معاون بهداشت، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران در خصوص دستاورد های ایران در حوزه کنترل بیماری‌ های واگیر به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: "ما در کنترل بیماری‌ های واگیر سیستم نظام مراقبت بسیار قوی داریم و با کشور های بسیاری در این زمینه در حال همکاری هستیم و سازمان جهانی بهداشت نیز این موضوع را قبول دارد که نظام مراقبت ما بسیار قوی است".
وی تاکید کرد: "هنوز هم درصدی از بیماری‌ هایی که مشاهده می‌کنیم منشا کووید دارد اما ما با نظام مراقبت خاص و قوی که داریم این موضوع را بررسی می‌کنیم و آن را کنترل می‌کنیم، شاید مردم متوجه این اقدامات نباشند اما نظام مراقبت ما در بیمارستان‌ ها و مراکز مختلف بهداشتی اقدامات لازم را انجام می‌دهد، این اقدامات نه صرفاً برای بیماری کووید بلکه برای تمام بیماری‌ های واگیر اتفاق می‌افتد".
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران، نظام مراقبت ایران را ویژه توصیف کرد و آن را متمایز از نظام مراقبت کشور های همسایه دانست و بیان کرد: "من با ادعا می‌توانم بگویم که نظام مراقبت ما بسیار عالی است و نسبت به بسیاری از کشور های همسایه برتری چشمگیر داریم برای مثال فرودگاه‌ های دبی و قطر بسیار شلوغ است اما نظام مراقبت آنها نسبت به ما بسیار ضعیف‌ تر است، همین موضوع برای مسافران پاکستان نیز که به کشور ما سفر می‌کنند صدق می‌کند، که از محدودیت‌ های ایجاد شده توسط نظام مراقبت جمهوری اسلامی ایران گله می‌کنند و اعلام می‌کنند که در پاکستان چنین شرایطی وجود نداشته".
بهرام عین اللهی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.04.2023
وزیر بهداشت ایران: امروز از قوی‌ترین نظام سلامت منطقه برخورداریم
حسین فرشیدی، در ادامه ضمن استقبال از همکاری‌ های بهداشتی و درمانی میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه دو کشور را دارای پتانسیل‌ ها و ظرفیت‌ های بالا برای تعامل توصیف کرد و اظهار داشت: "ما آمادگی کامل داریم تا کم و کیف نظام مراقبت خود را در اختیار تمام کشور ها قرار دهیم و متخصصان آنها به ایران بیایند و از نزدیک با روند نظام مراقبت ایران آشنا شوند.
برای ما این موضوع تفاوتی ندارد و قطعاً از حضور متخصصان روسیه نیز استقبال می‌کنیم".
همچنین از این موضوع که کارشناسان ما به روسیه بروند و کارشناسان روسیه به ایران بیایند بسیار استقبال می‌کنیم تا در حوزه بیماری‌ های واگیر و غیر واگیر آموزش ببینند.
وی افزود: "برخی از مراکز تحقیقاتی و پژوهشی ما به ویژه برخی از آنها در حوزه بیماری‌ های غیر واگیر نظیر قلب و عروق، فشار خون و قند اقدامات بسیار خوبی انجام دادند که ارزنده است تا دیگر کشور ها نیز از آن استفاده کنند".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала