گزارش و تحلیل

آیا استفاده از "ابزار زور" در برابر روسیه جوابگو است؟

زلنسکی
زلنسکی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.05.2024
اشتراک
زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از رهبران غربی خواسته است که روسیه را با استفاده از "تمام ابزار" به منظور صلح تحت فشار قرار دهند.
به گزارش اسپوتنیک- زلنسکی مدت‌هاست که گفته تا زمانیکه نیروهای مسکو تمام خاک اوکراین از جمله کریمه را ترک نکنند، مستقیماً با روسیه مذاکره نخواهد کرد. با این حال، درخواست او از کشورهای غربی مبنی بر اعمال زور بر روسیه به منظور برقراری صلح در حالی مطرح می شود که روسیه در برابر اوکراین دستاوردهایی داشته و کیف از کمبود تسلیحات عرضه شده توسط غرب رنج می برد.
سمیه ماندگار پژوهشگر مسائل بین الملل در خصوص تلاشهای اوکراین برای اجبار روسیه به پذیرش صلح به اس‍پوتنیک گفت: "نفس پذیرش صلح و آغاز مذاکرات که اقدام خوبی است، اما به طور مشخص نه اوکراین حاضر است در شروط خود کوتاه بیاید و نه روسیه. در واقع، در جهان بین الملل، این امکان برای غرب وجود دارد که روسیه را برای برقراری صلح تحت فشار قرار دهد، اما در نهایت تصمیم برای حل مناقشات با طرف های درگیر است. تلاش‌های دیپلماتیک، تحریم‌های اقتصادی و مداخله نظامی برخی از ابزارهایی هستند که غرب می‌تواند از آنها برای تأثیرگذاری بر اقدامات روسیه استفاده کند، کما اینکه استفاده هم نموده، اما در نهایت دستیابی به صلح مستلزم گفت‌وگوی معنادار و سازش از سوی هر دو طرف است. در حالی که فشار خارجی می تواند در تسهیل مذاکرات نقش داشته باشد، صلح پایدار و پایدار تنها از طریق تمایل واقعی همه طرف های درگیر حاصل می شود".
وی ادامه داد: "عملا از آغاز مناقشات روسیه و اوکراین شدیدترین تحریم ها بر علیه روسیه اعمال شد اما بر نتیجه و روند مناقشه عملا هیچ تاثیری نداشت و شاید این درخواست اوکراین برای اعمال زور بر روسیه یک درخواست دور از منطق باشد. از شروطی که کی­یف برای روسیه گذاشته بازگرداندن تمام سرزمین­های تصرف شده، پرداخت غرامت برای خسارات ناشی از جنگ و ایجاد یک دادگاه ویژه برای پیگری قانونی مبنی بر جنایت جنگی است. اما سوال اینجاست که چطور کشوری که در این مناقشات دستاوردهای خوبی داشته و حریف خود را در آستانه شکست می بیند، می تواند چنین شروطی را بپذیرد. از طرفی اوکراین نیز طی این مناقشات کم مناطق مسکونی و اهداف غیر نظامی را هدف قرار نداده و این اقدامات به نوع خود جنایت جنگی قلمداد می شود".
سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.05.2024
صحبت های غرب درباره حمله علیه خاک روسیه با تسلیحات آمریکایی، بیانگر درماندگی آنهاست
ماندگار افزود: "از طرف دیگر روسیه به طور مشخص اعلام نموده که برای هر گونه مذاکره صلح آماده است، مشروط بر اینکه مناطقی که قبلاً در خاک اوکراین تصرف شده است تحت کنترل این کشور باقی بماند. در واقع الحاق این مناطق به خاک روسیه از نظر روسها به عنوان یک پیش فرض منطقی و عقلانی قلمداد می شود که برای خصول آن طی این سالها هزینه­های جانی و مالی بسیاری شده است".
ماندگار در پایان گفت: "به نظر می رسد که در برخی موارد شرایط روسیه برای صلح با اوکراین از شرایطی که اوکراین مقرر نموده مساعدتر است. به عنوان مثال، در صورت برقرارری صلح و آتش‌بس احتمالا منجر به خروج نیروهای روسیه از مناطق خاصی از اوکراین می شود و هزینه های مالی و انسانی کاهش می یابد. با این حال، هدف کلی روسیه در این درگیری کنترل بر اوکراین و ممانعت از پیشروی غرب به سمت شرق و مرزهای روسیه است، بنابراین شرایط آن برای صلح ممکن است در نهایت به نفع روسیه باشد. منتها آنچه مذاکرات صلح با حفظ شرایط روسیه را منطقی می کند، نتایجی است که از صلح برای اوکراین حاصل می شود. اگر بر مبنای معیار فایده گرایی اخلاقی هم به موضوع نگاه کنیم بحث "خیر میان شر" یا ا"نتخاب بین بد و بدتر" به میان می آید که در این موضوع بهتر است اوکراین دست به انتخابی بزند که عقلانی است و جلوی ضررهای بیشتر را می گیرد".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала