گزارش و تحلیل

اقدام هوشمندانه ی پوتین برای امنیت خود و متحدانش

© Sputnik / Алексей Даничев /  مراجعه به بانک تصاویر گفتگوی پوتین و لوکاشنکو
گفتگوی پوتین و لوکاشنکو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.05.2024
اشتراک
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه امروز (جمعه) در جریان سفر خود به بلاروس، قصد دارد با همتای بلاروسی خود الکساندر لوکاشنکو، در خصوص رزمایش‌های هسته‌ای بین دو کشور که در حال حاضر در جریان است و همچنین درباره مسائل امنیتی گفت‌وگو کند.
ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه اواخر روز پنجشنبه وارد مینسک پایتخت بلاروس شد و الکساندر لوکاشنکو همتای بلاروسی او از وی استقبال کرد.
رئیس جمهور بلاروس همچنین خاطرنشان کرد که پیشنهاد بسیار جالبی در مورد منطقه قفقاز دارد که در سفر به جمهوری آذربایجان به صورت بسیار جدی درباره آن بحث شد.
بلاروس کشوری محصور در خشکی در اروپای شرقی است که روسیه مهمترین شریک تجاری و سیاسی این کشور محسوب میشود.
پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.05.2024
هشدار وزیر خارجه مجارستان درباره خطر وقوع جنگ جهانی به دلیل موضع غرب
روح الله مدبر، کارشناس مسائل روسیه در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
اقدامات تحریک آمیز ناتو با افزایش اعضا به ۳۲ عضو، تحرکات سوئد در جزیره ی گوتلند و تبدیل این جزیره به یکی از مراکز اصلی دپوی سلاح ‌های ناتو و ایجاد فضای محاصره برای کالارینگراد روسیه توسط لتونی، لیتوانی، لهستان و سوئد و افزایش تنش‌ها و تحرکات متعدد با رزمایش‌های طولانی که ناتو خصوصاً مانند رزمایش مدافع استوار در حال برگزاری است قطعاً روسیه را به سمت یک دفاع پیش‌دستانه و افزایش همگرایی‌های نظامی و امنیتی با بلاروس پیش برده.
وی افزود:
این یک گام هوشمندانه در راستای حفظ منافع و امنیت ملی روسیه و متحدان آن است به همین دلیل دومین سفر آقای پوتین در دور جدید ریاست جمهوری به بلاروس بوده که در حوزه ‌های امنیتی، دفاعی و بازدارندگی بسیار حائز اهمیت است.
با توجه به اینکه روسیه اقدام به حضور سلاح‌ های هسته ‌ای تاکتیکی خود در بلاروس کرده، برگزاری رزمایش تمرینی برای نشان دادن این سلاح ها و آموزش نیرو های بلاروسی برای کار با این سلاح ها و سایر آموزش های نظامی بسیار حائز اهمیت و در راستای منشورملل متحد و اقدامات بازدارنده صورت می‌گیرد.
این کارشناس مسائل روسیه اقدامات اخیر ناتو در منطقه و تهدیدسازی علیه روسیه را یکی از دلایل شرایط فعلی اروپا و قفقاز دانست و بیان کرد:
حتی نخست وزیر مجارستان هم اعلام کرده که ناتو در حال بررسی یک عملیات علیه روسیه است بنابر این تعمیق همکاری‌های مسکو و مینسک، با توجه به پیمان امنیت جمعی و خصوصاً استفاده از سلاح‌ های بازدارنده هسته ‌ای می‌تواند کمک کند تا این تنش‌ها و تحرکات که توسط ناتو در منطقه ایجاد می‌شود کاهش پیدا کند همانطور که رئیس جمهور روسیه اذعان کرده هر نوع تهدید و هر نوع اقدام تنش آفرینی مسیر روسیه را به هر نوع دفاع مشروعی پیش می‌برد لذا ضرورت دارد در بحث تمرین تخصصی، آمادگی سلاح‌ های هسته ‌ای استراتژیک و روابط مسکو و مینسک شدیداً تقویت شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала