گزارش و تحلیل

اهمیت وداع مردمی با پیکر رئیس جمهور با حضور مقامات خارجی

© Sputnikبرگزاری مراسم سوگواری در تهران به یاد درگذشتگان حادثه بالگرد حامل رئیس جمهور ایران و هیئت همراه وی
برگزاری مراسم سوگواری در تهران به یاد درگذشتگان حادثه بالگرد حامل رئیس جمهور ایران و هیئت همراه وی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.05.2024
اشتراک
بیش از چهل نفر از سران و مقامات ارشد کشورهای مختلف جهان برای حضور در مراسم تشییع پیکر و ادای احترام به "ابراهیم رئیسی" رئیس‌جمهور ایران، وارد تهران شده‌اند.
به گزارش اسپوتنیک- امروز چهارشنبه پیکر شهیدان، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران، حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه این کشور و تیم همراهان آنها که روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ به علت شرایط نامساعد آب و هوایی ، دچار سانحه شد، پس از تشییع باشکوه در شهرهای تبریز و قم امروز با مراسم وداع دوستداران خود در تهران بدرقه شد.
حمید رضا احمدی پژوهشگر مسائل بین الملل در گفتگو با اسپوتنیک در خصوص اهمیت ابعاد حضور مردمی و مقامات و سران کشورهای خارجی در مراسم تشییع پیکر ريیس جمهور ایران و همچنین هیات همراه آن از جمله حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه ایران گفت، حضور مقامات خارجی در مراسم تشییع پیکر رئیسی از این جهت قابل توجه است که اولا نشان دهنده احترام و به رسمیت شناختن نقش و تأثیر ایشان در کشور و به طور بالقوه در منطقه و در صحنه بین المللی است. در واقع حضور مقامات خارجی در مراسم تشییع و ادای احترام به پیکر شهید رئیسی و وزیر امورخارجه ایران، نشان از بالاترین سطح همبستگی و حمایت آنها از ملت و مردم کشور ایران در ایامی که شرایط سختی را می گذرانند، نشان می دهند.
© Sputnikبرگزاری مراسم سوگواری در تهران به یاد درگذشتگان حادثه بالگرد حامل رئیس جمهور ایران و هیئت همراه وی
برگزاری مراسم سوگواری در تهران به یاد درگذشتگان حادثه بالگرد حامل رئیس جمهور ایران و هیئت همراه وی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.05.2024
برگزاری مراسم سوگواری در تهران به یاد درگذشتگان حادثه بالگرد حامل رئیس جمهور ایران و هیئت همراه وی
احمدی افزود، اما مهمتر از آن تصویری است که از ارزیابی سطح تعاملات و نزدیکی روابط میان کشور ایران و کشورهایی است که مقامات آنها در مراسم تشییع پیکر آیت الله رئیسی حضور دارند و بیان کننده سطح روابط دیپلماتیک میان کشورهاست. علاوه بر این، حضور مقامات خارجی همیشه به نوعی انتقال دهنده پیام وحدت و همکاری در سراسر مرزها است و اغلب از اقداماتی بشمار می آید که به طور سمبلیک همبستگی جهانی را ترویج می کند و می تواند به کاهش تنش ها و ارتقای صلح و تفاهم بین ملت ها کمک کند.
وی در ادامه گفت، همانطور از تصاویر زنده از مراسم تشییع پیکر آیت الله رئیسی معلوم است جمعیت بسیار زیادی از مردم تهران در این مراسم شرکت کرده اند و قطعا همان افرادی که روزی به ایشان در انتخابات ریاست جمهوری رای دادند، امروز در مراسم وداع با رئیس جمهور شرکت کرده اند به ویژه اینکه ایشان به مقام شهادت نائل شده اند و این مقام برای مردم ایران بسیار ارزشمند است. از سویی در سایت وزارت امورخارجه ایران خبر از پیام تسلیت مقامات و روسای جمهور کشورهای مختلف همچنین نهادها و سازمانهای بین المللی مختلف منتظر شده است که گویای حس احترام و همدردی، توجه ویژه به آداب دیپلماتیک و اهمیت سطح روابط را نشان می دهد. از سویی مقامات کشورهای مصر، روسیه، تونس، آذربایجان، عراق، ارمنستان، قطر، ترکمنستان، تاجیکستان، پاکستان، ازبکستان، قزاقستان، ترکیه و مقاماتی از کشورهای دیگر در مراسم وداع و ادای احترام به شهید رئیسی وارد تهران شده اند که این نشان دهنده ارزش ویژه ای است که برای شخص رئیس جمهور و تعاملات فعلی خود با کشور ایران قائل هستند.
حمیدرضا احمدی در پایان گفت، ابراهیم رئیسی که در سومین سال خدمت خود به عنوان رئیس ‌جمهور در گذشت، در داخل ایران از حمایت برخی از اقشار مردم و همچنین در میان برخی از جناح‌ها از پایگاه حمایتی برخوردار بود و عنوان خادم ملت را برای خود برگزیده بود. پیروزی او در انتخابات سال ۱۴۰۰ با نزدیک به هجده میلیون رای مورد حمایت کسانی قرار گرفت که با مواضع محافظه کارانه و ضد غربی او همسو بودند. آیت الله رئیسی به عنوان رئیس جمهوری که همزمان از روحانیت نیز بودند در میان جوامعی از مسلمانان جهان از محبوبیت برخوردار بودند. با این حال، آیت الله ابراهیم رئیسی در میان مردم ایران بر اساس دیدگاه ها و باورهای فردی متفاوت طبیعتا منتقدان خود را نیز داشتند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала