محمد مخبر کیست؟

© Sputnik / Dmitry Astakhov /  مراجعه به بانک تصاویر محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور ایران
محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.05.2024
اشتراک
محمد مخبر دزفولی،‌ معاون اول آقای رئیسی تا زمان برگزاری انتخابات، مسئولیت‌های ریاست جمهوری را بر عهده خواهد گرفت.
به گزارش اسپوتنیک، با تایید خبر درگذشت ابراهیم رئیسی،‌ رئیس جمهوری ایران در سانحه سقوط هلی‌کوپتر و پس از تایید آیت‌الله خامنه‌ای، محمد مخبر دزفولی،‌ معاون اول آقای رئیسی تا زمان برگزاری انتخابات، مسئولیت‌های ریاست جمهوری را بر عهده خواهد گرفت. او به مدت دو ماه این سمت را بر عهده خواهد داشت.
محمد مخبر دزفولی تیرماه سال ۱۳۳۴ در دزفول زاده شد. وی دوره تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در دزفول و اهواز گذراند و گفته نی شود مدرک کارشناسی مهندسی برق، کارشناسی ارشد مدیریت و دکترای مدیریت و برنامه ریزی توسعه اقتصادی دارد و در رشته حقوق بین‌الملل هم مدرک دکترا گرفته است.
او که در رقابت با نام‌هایی سرشناس‌ در جبهه اصولگرایان به معاونت رئیس جمهوری رسید، ریاست "ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی" را به دست گرفت تا وضعیت اقتصاد را سر و سامان دهد، هرچند شواهد نشان می‌دهد که کارنامه‌‌ موفقی نداشته است.
مخبر بعد از آغاز به کار سپاه پاسداران در خوزستان به عنوان مسئول بهداری سپاه دزفول منصوب شد و در سال‌های جنگ ایران و عراق این سمت را بر عهده داشت. بعد از پایان جنگ، مدیرعامل شرکت مخابرات دزفول، معاون اجرایی شرکت مخابرات استان خوزستان و سپس مدیر عامل این شرکت شد. او دوره‌ای هم معاونت استانداری خوزستان را بر عهده داشت.
بعد از آن به تهران رفت و در دوره ریاست محمد فروزنده (اهل خوزستان) بر بنیاد مستضعفان،‌ مناصب مهمی مانند معاونت حمل‌ونقل و بازرگانی این بنیاد را بر عهده گرفت.
بعدا به عنوان نایب رییس هیات مدیره ایرانسل منصوب شد.
از دیگر مناصبی که محمد مخبر بر عهده داشت، ریاست هیئت مدیره بانک سینا بود که زیر نظر بنیاد مستضعفان فعالیت می‌کرد.
اما جهش بزرگ و سرنوشت‌ساز مخبر زمانی رخ داد که رهبر جمهوری اسلامی ایران، در تیرماه ۱۳۸۶ او را به ریاست ستاد اجرایی فرمان امام منصوب کرد.
آنچه نام محمد مخبر را در سال‌های آخر ریاستش بر ستاد، و هم‌زمان با همه‌گیری کرونا در رسانه‌ها مطرح کرد، پروژه ساخت واکسن داخلی کوید-۱۹ بود که تحت نظر بنیاد برکت اجرا می‌شد.
محمد مخبر دزفولی رقابت برای تصدی پست معاون اول ریاست جمهوری را از نام‌های شناخته‌شده‌تری مانند سعید جلیلی برد و در روز ۱۷ مرداد، پنج روز بعد از تنفیذ ابراهیم رئیسی، به این سمت منصوب شد.
وی در شهریور ۱۴۰۱ با حکم رهبر جمهوری اسلامی ایران به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام درآمد.
اکنون محمد مخبر دزفولی رئیس موقت دولت جمهوری اسلامی ایران است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала