افتتاح سد قیز قلعه سی با حضور روسای جمهور ایران و آذربایجان

© Photo / mehrnewsسد قیز قلعه سی
سد قیز قلعه سی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.05.2024
اشتراک
صبح روز 19 ماه مه 2024 میلادی این سد مشترک مرزی که به دست متخصصان ایران احداث شده توسط رؤسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح شد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از «مهر»، ابراهیم رئیسی و الهام علی‌اف، روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان صبح روز 19 ماه مه 2024 میلادی (یکشنبه) با حضور در محل احداث سد مشترک قیز قلعه‌سی در نقطه صفر مرزی و بر روی رودخانه ارس، از بخش‌های مختلف این سد دیدن کردند.
روسای دو کشور با توضیحات دست‌اندرکاران اجرای این پروژه از جزئیات احداث و مزایای بهره‌برداری از آن مطلع شدند.
توافقنامه همکاری مشترک در زمینه ادامه ساخت و بهره برداری مشترک از سدها و نیروگاه‌های خداآفرین و قیزقلعه سی حدود ۹ سال قبل امضا شد و در سال ۱۳۹۵ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و امروز شاهد افزایش ذخیره سازی سد خداآفرین و اتمام سد قیزقلعه‌سی هستیم.
جمهوری آذربایجان: آمریکا حق مداخله در توافق حمل و نقلی باکو-تهران را ندارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.11.2023
جمهوری آذربایجان: آمریکا حق مداخله در توافق حمل و نقلی باکو - تهران را ندارد
به دنبال بهره‌برداری از سد قیز قلعه سی حجم آب ذخیره شده در سد خداآفرین که در بالادست سد قیز قلعه سی قرار دارد از طریق کانال و شبکه پایاب به دشت‌های آذربایجان شرقی، اردبیل و جمهوری آذربایجان به میزان ۲ میلیارد متر مکعب در سال تزریق می‌شود و زمینه توسعه بخش‌های گردشگری، کشاورزی و نیز تولید انرژی برقابی فراهم خواهد شد.
تأمین آب شبکه خداآفرین، تأمین برق به میزان ۲۷۰ گیگاوات ساعت در سال و تنظیم آب سالیانه به میزان ۲ میلیارد مترمکعب برای ایران و جمهوری آذربایجان از جمله اهداف ساخت سد قیزقلعه‌سی به شمار می‌رود. این سد به گفته مسئولان دو کشور نماد وحدت و دوستی ایران و آذربایجان خواهد بود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала