گزارش و تحلیل

سرمایه گذاری ۳۷۰ میلیون دلاری هند در ایران

Иран и Индия подписали соглашение о порте Чабахор
Иран и Индия подписали соглашение о порте Чабахор - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.05.2024
اشتراک
امروز ۲۴ اردیبهشت‌ماه در ساختمان وزارت راه و شهرسازی ایران قرارداد تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار، میان مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و سارباناندا سونوال، وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه‌های جمهوری هند به امضا رسید.
این قرارداد بلندمدت که در پی توافق‌های پیشین حاصل شد و تصمیم بر آن است که طرف هندی یعنی شرکت IPGL به توسعه بندر چابهار بپردازد و سرمایه‌گذاری ۳۷۰ میلیون‌دلاری در این زمینه توسط هند صورت خواهد گرفت.
شایان ذکر است که این سرمایه‌گذاری قابل افزایش است و این قرارداد می‌تواند کمک شایانی به توسعه شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب کرده و مسیر تجاری جدیدی را برای تجار منطقه ایجاد کند. این قرارداد می‌تواند بخش مهمی از ترانزیت دریایی ایران را به سمت چابهار سوق دهد و در نتیجه، می‌توان انتظار داشت که بخش ترانزیت در کشور با رشدی مطلوب همراه شود.
سارباناندا سونوال، وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه‌های جمهوری هند، در آیین امضای قرارداد، ضمن ابراز خوشحالی برای سفر به ایران گفت: امروز ما یک اقدام و تصمیم تاریخی را با توجه به روابط دیرینه به انجام می‌رسانیم و یک قرارداد بلند مدت در پی توافق‌ های پیشین بین دو کشور امضا خواهد شد که نشان دهنده اعتماد بین دو کشور و گسترش همکاری‌هاست.
وی افزود: امروز دو کشور ایران و هند شاهد امضای یک قرارداد بلند مدت برای تجهیز بندر شهید بهشتی خواهند بود و باور داریم که این قرارداد می‌تواند زمینه‌های توسعه تجاری را برای دو کشور فراهم کند.
سونوال با اشاره به گفت و گوهای خوبی که با وزیر راه و شهرسازی به ویژه در خصوص توسعه کریدور شمال جنوب انجام شده، بیان کرد: بر اساس اراده مشترک دو کشور قصد داریم بندر چابهار را به یکی از کانون‌های ارتباط در منطقه تبدیل کنیم. نقطه‌ای که می‌تواند به ارتباط هند با کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان را بهبود بخشد.
وی اعلام کرد هند نهایت تلاش را برای توسعه بندر چابهار به انجام میرساند تا این بندر عاملی برای رشد دو کشور باشد.
سونوال با بیان این که هند در سال ۲۰۲۲ روز چابهار را جشن گرفت، افزود: هر دو کشور اقدامات مطلوبی را در جهت توسعه منطقه به انجام رسانده اند.
وی گفت: در سال ۲۰۲۲ گروه کاری مشترک هند و آسیای مرکزی در اولین نشست سران کشورهای آسیای مرکزی، بر اهمیت ارتباط مشترک تاکید داشتند و همچنین بر نقش بندر چابهار در توسعه اقتصادی منطقه تاکید کردند. از این رو در اکتبر سال ۲۰۲۳ میز گردی با موضوع چابهار در نشست همکاری‌های دریایی در هند برگزار شد.
سونوال ادامه داد: امروز روز بزرگی است و متعهد شدیم تا بندر چابهار را به عنوان یکی از کانون‌های اتصال منطقه توسعه دهیم. امضای این قرارداد می‌تواند به عنوان یک عامل اعتماد ساز برای تجار جهان باشد تا این بندر را مورد استفاده قرار دهند.
وی در پایان گفت: شخصاً بر توسعه این بندر نظارت خواهم کرد و به همراه ایران به صورت مشترک از قابلیت‌های این بندر در جهت ایجاد نقطه اتصال در منطقه و استفاده خواهیم کرد.
هند قصد دارد بندر شهید بهشتی در چابهار را به یک قطب ترانزیت تبدیل کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.07.2022
هند قصد دارد بندر شهید بهشتی در چابهار را به یک قطب ترانزیت تبدیل کند
مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: هم اکنون علاوه بر قرارداد بندر چابهار، برای تکمیل کلان پروژه کریدور شمال-جنوب گرد هم آمدیم که بعد از مذاکرات نارندرا مودی نخست وزیر جمهوری هند و سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران، موضوع کلان پروژه "ایران راه" در دستور کار ما قرار گرفت.
وی افزود: در راستای تکمیل پروژه‌های کریدور شمال_جنوب و ترانزیت به کشورهای منطقه، پروژه‌های متعددی در دستور کار دولت و وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: ایران سرزمین فرصت‌های ترانزیتی و لجستیکی است و برای بالفعل کردن این ظرفیت‌ها تلاش می‌شود. همچنین ایران سرزمینی ارزان، سریع و مطمئن برای ترانزیت کالا در غرب آسیا است. به‌طوری‌که میزان رشد ترانزیت کالا در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ بالغ بر ۵۸ درصد بوده است و روند رشد بیش از ۵۰ درصدی در سال جاری گواه اهتمام دولت در این مسیر است.
وی افزود: در نشست سه‌جانبه هند و ایران و روسیه نقشه کلان پروژه ایران راه تقدیم عزیزان شد. توافقی که در گذشته انجام شد و قراردادی که امروز به نتیجه رسید گواه این اهتمام است.
بذرپاش با بیان اینکه چابهار نقطه کانونی توسعه ترانزیت منطقه است، گفت: در تلاش هستیم راه آهن چابهار به زاهدان امسال به بهر برداری برسد زیرا ارزش این بندر را بیش از پیش افزایش می‌دهد. همچنین توسعه راه‌های مواصلاتی جاده‌ای در مسیر دریا و توسعه فرودگاهی از دیگر برنامه‌های ما در این منطقه است.
وزیر راه و شهرسازی، شهرهای ساحلی در مجاورت بندر چابهار را به عنوان ارزش افزوده این بندر دانست و اظهار کرد: از این توافق راضی هستیم و به هند اعتماد کامل داریم و هند را یکی از اقتصادهای بزرگ دنیا می‌دانیم. توافق و توسعه روابط در دستور کار دولت ایران قرار دارد و معتقدیم این یک شروع توسعه تجاری بین دو کشور است.
وی افزود: دسترسی کشور هند از طریق بندر چابهار، شبکه‌های ریلی و جاده‌ای ایران به کشورهای افغانستان، آسیای میانه و ترکیه، آذربایجان، گرجستان و روسیه از مزیت‌های این پروژه برای هند است.
بذرپاش خطاب به سایر کشورهای منطقه که ایران با آنها روابط تجاری و اقتصادی دارد، گفت: موضوع توسعه ترانزیت به ویژه ترانزیت ریلی مورد تاکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری قرار دارد.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان کرد: امروز یک قرارداد بلند مدت به امضا طرفین می‌رسد و فصل جدیدی در روابط میان دو کشور آغاز می‌شود. همچنین در آینده نزدیک خبرهای بهتری را خواهیم شنید. به طوریکه قراردادهای خوبی با کشورهای منطقه در دست تهیه است که اخبار خوش آن به علاوه گزارشی از پیشرفت و توسعه پروژه‌ها خدمت مردم شریف ایران اعلام می‌شود.
بذرپاش در پایان از وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه‌های جمهوری هند برای حضور در این مراسم به علاوه مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، وزارت امور خارجه، سفیر هند و سایر همکاران که برای توسعه روابط لجستیکی و ترانزیتی دو کشور تلاش کردند، صمیمانه تشکر و قدردانی کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала