گزارش و تحلیل

دستاوردهایی که سفر ابراهیم رئیسی به سریلانکا به همراه داشت

CC BY 4.0 / Tasnim news agency / ابراهیم رئیسی ، رئیس جمهور ایران
ابراهیم رئیسی ، رئیس جمهور ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.04.2024
اشتراک
گسترش روابط همه‌جانبه با سریلانکا همواره از اهداف مهم ایران بوده و انعقاد تفاهم‌نامه‌های جدید در این سفر نشان دهنده عزم دولت برای گسترش عمق راهبردی کشور ایران کارساز بوده است.
به گزارش اسپوتنیک- سریلانکا کشوری جزیره ای است که در جنوب آسیا، واقع در اقیانوس هند، جنوب غربی خلیج بنگال و در جنوب هند که توسط تنگه پالک از آن جدا شده است. ایران و سریلانکا در طول تاریخ روابط دوستانه ای داشته و در طول سالیان متمادی روابط دیپلماتیک، اقتصادی و فرهنگی خود را حفظ نموده اند. ایران در بخش‌های مختلف از جمله توسعه زیرساخت‌ها، آموزش و مراقبت‌های بهداشتی به سریلانکا کمکهای قابل توجهی نموده و در سال های اخیر روابط دوجانبه ایران و سریلانکا بر همکاری های تجاری و اقتصادی متمرکز بوده است. هر دو کشور برای گسترش روابط تجاری خود و کشف فرصت های جدید برای همکاری در زمینه هایی مانند انرژی، کشاورزی و گردشگری ابراز علاقه کرده اند.
علی شیر یزدانی پژوهشگر مسائل جنوب شرق آسیا در گفتگو با اسپوتنیک گفت، سفر ابراهیم رئیسی به سریلانکا در شرایط فعلی که پیرامون ایران وجود دارد به طور مشخص و پیش از هر چیزی این پیام را دارد که این سفر از قبل برنامه‌ریزی شده بود و تحولات اخیر مثل وضعیت آماده باش نظامی پس از حمله به اسرائیل مانع انجام این دیدارها نشد و جمهوری اسلامی برای توسعه روابط با همسایگان و کشورهای همسو و مستقل از اقتدار و عزم قوی برخوردار است و همانطور که خود رئیس جمهوری ایران در سخنان ایران به عنوان کشوری قدرتمند هم می‌تواند از جایگاه اقتدار و عزت سخن خود را با دشمنان بیان کند و هم ارتباط خود را با دوستان تداوم و تحکیم بخشد.
 ایران و پاکستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.04.2024
گزارش و تحلیل
انتظارها از سفر رئیسی به پاکستان: تقویت روابط دوجانبه و همکاری های منطقه ای
یزدانی در ادامه گفت، اولین موضوع سفر ریاست جمهوری ایران به سریلانکا افتتاح طرح بزرگ و چند منظوره برق‌آبی در این کشور بود که از سوی شرکت ایرانی فرآب با تکنولوژی کاملا به‌روز و سطح بالا و پیچیده و کار علمی قابل توجه اجرا شده بود. ابرپروژه چند منظوره سد و نیرو "اومااویا" سریلانکا به ارزش ۵۳۰ میلیون دلار یک پروژه تمام ایرانی و از بزرگترین دستاوردهای صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران محسوب می‌شود. این پروژه روز چهارشنبه با حضور روسای جمهور ایران و سریلانکا به بهره‌برداری رسید. این ابرپروژه که به دلیل گستردگی آن از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۴ مراحل خود را طی کرده با تامین هزینه از سوی دولت سریلانکا به بهره برداری رسید. این پروژه یک طرح بزرگ و چند منظوره در سریلانکا است و جالب است بدانیم که یکی از بلندترین تونل های عمودی دنیا در بخش نیروگاه های آبی به طول ۶۱۸ متر و پوشش فلزی به وزن تقریبی ۱۰۰۰ تن برای نخستین بار در دنیا و در این پروژه اجرا شده است. در سد و نیرو "اومااویا" سالانه ۲۹۰ گیگا وات ساعت انرژی تولید می شود و آب ۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی و انتقال ۱۴۵ میلیون متر مکعب آب از مناطق پر باران به مناطق خشک از اهداف ساخت این پروژه بشمار می آید. این پروژه باتونلی به طول ۲۷ کیلومتر آب مازاد رودخانه هایی پر آب همچون اومااویا به مناطق کم آبی همچون استان اوبا منتقل می کند. انجمن بین المللی تونل سازی و فضاهای بین المللی آی تی ای پروژه اومااویا در سال ۲۰۲۰ در میان چهار پروژه منتخب جهان قرار گرفته و به گفته مدیرعامل شرکت سازنده این پروژه در فرایند احداث به دلیل اهتمام ویژه‌ای که به حل مشکلات جوامع محلی داشت و عملیات آبرسانی به چندین روستا در منطقه را اجرایی کرد، جایزه مسئولیت اجتماعی را در سطح بین المللی دریافت کرده است.
علی شیر یزدانی در پایان افزود، ابراهیم رئیسی و رانیل ویکرماسینگه روسای جمهور دو کشور، پس از برگزاری نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه، پنج سند همکاری در حوزه‌های "همکاری‌های فرهنگی، علمی، فنی، رسانه‌های گروهی و ورزش و جوانان"، "همکاری میان کتابخانه‌های ملی دو کشور"، "همکاری اتاق تعاون ایران و شورای ملی تعاون سریلانکا"، "همکاری‌های رسانه‌ای و جهانگردی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و وزارت رسانه، جهانگردی و هواپیمایی سریلانکا" و "همکاری در زمینه صنعت فیلم بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و شرکت ملی فیلم سریلانکا" امضا کردند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала