گزارش و تحلیل

معاون وزیر بهداشت ایران: مراجعین بی توجه به طرح سلامت خانواده از خدمات بیمه محروم میشوند

© AP Photo / Ebrahim Norooziسخنان سفیر جمهوری اسلامی درباره تلاش های ایران برای مبارزه با کرونا
سخنان سفیر جمهوری اسلامی درباره تلاش های ایران برای مبارزه با کرونا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.04.2024
اشتراک
اختصاصی
هفته سلامت امسال از یکم تا هفتم اردیبهشت ماه مانند سال‌ های گذشته در جمهوری اسلامی ایران گرامی داشته می‌شود.
این هفته امسال با شعار “سلامت خانواده و مردمی‌ سازی سلامت” آغاز شده و در طی آن تلاش بر این است تا موضوع سلامت، بهداشت و درمان در خانواده ‌ها نهادینه شود. علاوه بر آن اسفند ماه سال گذشته سازمان جهانی بهداشت، "برنامه سلامت خانواده" را ابتکار جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و بر اساس اعلام مسئول منطقه‌ اروپای سازمان بهداشت جهانی، این برنامه به نام ایران ثبت شد. به گفته ی بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران در این طرح یک مراقب بهداشت به ‌طور مرتب سلامت افراد خانواده را چک می‌کند و در صورت بیماری فرد به پزشک خانواده ارجاع داده می‌شود. اگر فرد از این مسیر به مراکز درمانی ارجاع داده شود، ۹۵ درصد هزینه را وزرات بهداشت پوشش می‌دهد.
دکتر حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: اکنون ٢٧ میلیون نفر شامل این طرح شده‌ اند. تاکنون متاسفانه تمامی فعالیت‌ هایی که در شهر های بزرگ و بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت انجام می‌شده کثیف بود؛ یعنی فرد به یک بیمارستان یا مطب نزد پزشک مراجعه میکرد و بدون سوابق درمان دریافت میکرد.
وی افزود: این طرح بر این مبنا است که همه افراد یک معاینه کلی و یک پرونده جامع داشته باشند که شامل یک پرونده سلامت الکترونیک می‌شود و طرحی که برای پایان اردیبهشت ماه در نظر گرفته شده آن است که شهروندان بتوانند به پرونده خود دسترسی داشته باشند و آن را مطالعه کنند این طرح تا پایان اردیبهشت ماه تکمیل میشود که در این طرح تمامی آزمایشات از جمله فشار خون در پرونده قرار میگرد.
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران در ادامه از اقدامات الزام آور دولت برای عملیاتی شدن این طرح سخن گفت: دولت برای این طرح هزینه کرده، در طرح‌ های قبلی یک مراقب بیش از ۴ هزار نفر را در یک منطقه پوشش می‌داد و این اصلاً منطقی نبود، در طرح جدید در نظر گرفته شده تا هر مراقب حداکثر ۱۲۰۰ نفر را تحت پوشش داشته باشد و دستورالعمل‌ ها را به طور کامل در خصوص این افراد اجرا کند انتظار ما از شهروندان و مراجعین این طرح آن است که پیگیرانه به دستورالعمل‌ ها توجه کنند و آنها را اجرا کنند برای مثال اگر مراقب بعد از معاینات تشخیص فشاری خون را برای یک مراجع داد، به صورت الکترونیک این تشخیص را ثبت می‌کند و شهروند باید پیگیرانه هر هفته فشار خون خود را در مراکز اعلام شده ثبت کند. برای این موضوع در صورتی که مراجع توجه نکند پیگیری‌ های لازم صورت می‌گیرد که شامل، در ابتدا تماس تلفنی و پیام ارسال می‌شود و سپس اگر عدم توجه از سوی مراجع مشاهده شود این اقدام را مدنظر قرار دادیم که خدمات بیمه متوقف شود. هنوز این موضوع اجرایی نشده اما امیدواریم تا پایان خرداد ماه بتوانیم آن را اجرایی کنیم .
دارو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.10.2023
ایران به چند کشور جهان دارو صادر می‌کند؟
دکتر حسین فرشیدی، توقف خدمات بیمه را یکی از اهرم‌ های الزام آور برای مراجعین به طرح سلامت خانواده عنوان کرد و اظهار داشت:توافق این طرح با سازمان بیمه انجام شده و هنگامی که مراجع بی توجه به پیام ها برای تمدید بیمه مراجعه کند با قرار گرفتن کد ملی وی در سیستم بیمه مشخص می‌شود که امکان تمدید بیمه برای آن فرد وجود ندارد و فرد ملزم می‌شود تا از مراقب خود نامه ‌ای جهت تمدید بیمه ارائه کند. تمامی این فرایند به صورت الکترونیک صورت می‌گیرد و برای افرادی که به صورت مستمر به نکات ذکر شده توسط مراقبین توجه می‌کنند تمدید بیمه به صورت خودکار انجام خواهد شد. دولت برای ارائه دارو تحت پوشش بیمه به شهروندان حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه می‌کند و در صورتی که این یارانه از دارو حذف شود هزینه ‌های درمان به شدت بالا خواهد بود، در نتیجه وجود بیمه برای اخذ درمان بسیار ضروری است و قطع خدمات بیمه میتواند یک محرک خوب برای توجه به این طرح باشد.
وی تاکید کرد: در راستای گسترش این طرح کارکنان دولت موظف خواهند شد که هر ۶ ماه یکبار برگه معاینات مراقب خود را ارائه دهند؛ هنوز این الزامات انجام نشده چرا که در آغاز این طرح ذکر کردیم که این طرح بر پایه رضایت مراجعین انجام خواهد شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала