گزارش و تحلیل

کشورهای غربی با پول عربستان و امارات در جنگ اوکراین نقش‌ ایفا می‌کنند

© Sputnik / Stanislav Krasilnikov /  مراجعه به بانک تصاویر عملیات ویژه روسیه در اوکراین
عملیات ویژه روسیه در اوکراین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.04.2024
اشتراک
جمهوری اسلامی ایران به تازگی در پاسخ به حمله اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق اقدامی تنبیهی علیه مکان‌ های نظامی اسرائیل انجام داد.
جمهوری اسلامی ایران به تازگی در پاسخ به حمله اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق اقدامی تنبیهی علیه مکان‌ های نظامی اسرائیل انجام داد.
در این اقدام، جمهوری اسلامی ایران از پهپاد ها و موشک‌ های خود استفاده کرد و به گفته تحلیلگران توانمندی‌ های نظامی خود را نشان داد.
بسیاری معتقدند که نوع اقدام تنبیهی ایران و روش آن پیام‌ های متعددی را برای اسرائیل و همپیمانانش به همراه داشت.
ابوالفضل حسن بیگی، نماینده ی ادوار مجلس شورای اسلامی ایران و فرمانده ی جنگ ایران و عراق در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک‌ در تهران گفت: "یکی از نشانه ‌های برتری آتش بین کشورها می‌تواند پاسخ مستقیم نظامی به کشور متخاصم باشد، اسرائیل حمله نظامی ای را به کنسولگری ایران در خاک سوریه انجام داد که به ایران این اجازه را می‌داد تا پاسخ مشروعی را انجام دهد".
این اقدام تنبیهی جمهوری اسلامی ایران چند نکته بسیار ظریف دارد: "نکته اول اینکه اسرائیلی ‌ها بدانند آمریکا افول کرده و آمریکای گذشته نیست و هرگز نمی‌تواند برای حمایت از اسرائیل منافع خود را به خطر بیندازد.
نکته دوم این است که ایران، ایران دوران شاهنشاهی و سال‌های اوایل انقلاب نیست که محتاج سیم خاردار، گلوله کلاشینکف و یا گلوله ژ۳ باشد؛ توانمندی‌ های ایران بسیار گسترده است و اقداماتی را انجام داده که برای ابر قدرت‌ هایی نظیر آمریکا، انگلستان و فرانسه هم بازدارنده است.
شکنجه وحشیانه زنان در زندان های عربستان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.02.2024
عربستان سعودی، روسیه را شریک استراتژیک خواند
پیام سوم آن است که نشان دهد ارتش چهارم که نامش را بر روی ارتش اسرائیل گذاشته بودند و آن را تبلیغ می‌کردند، نتوانست در مقابل مقاومت فلسطین مقاومت کند و امروز ایران با تعداد موشک‌ ها و پهپاد هایی که به پایگاه‌ های نظامی اسرائیل حمله کرد نشان داد ایران مقتدر می‌تواند شعار رهبری را به منصه ظهور برساند یعنی می‌تواند اگر اسرائیل و آمریکا دست از پا خطا کنند اسرائیل را از صفحه روزگار پاک کند.
دیگر پیام آن در نوع سلاح‌ هایی بود که ایران استفاده کرد این نوع سلاح‌ ها از انواع مختلفی بود که توانست از گنبد آهنین عبور کند و از زمانی که موشک‌ها و پهپادهای ایران به پرواز در آمدند نیروی هوایی ارتش آمریکا با کمک فرانسه در تلاش بودند تا حریم هوایی اردن، فلسطین اشغالی و عراق را کنترل کنند که نتوانستند.
پیام دیگری که ایران آنرا به دنیا مخابره کرد این است که جهان چند قطبی در دنیا تشکیل شده و امروز کدخدا به معنای یک پیر مرده ی عقب افتاده‌ ای که فقط نام آن شیر و کدخدا است محسوب نمی‌شود.
کدخدا نمی‌تواند در هیچ شرایطی در مقابل دیگر قدرت‌ های نوظهور مانند گذشته قلدری کند و بخواهد به حریم کشورها تجاوز کند، چه از بعد اقتصادی، چه در بعد نظامی و چه در بعد سیاسی".
این نماینده ی ادوار مجلس شورای اسلامی از دیگر پیام های اقدام تنبیهی ایران علیه اسرائیل را درایت، مدیریت و اطلاعات دقیقی که در اختیار داشت عنوان کرد و اظهار داشت: "ایران به دلیل این دادت ها با همفکری هم پیمانان خود چند شبانه روز مسئولین و مقامات عالی رتبه اسرائیلی را شب زنده‌دار و بی‌خواب کرد تا اینکه لحظه‌ای شلیک کرد که در آن لحظه توان مقابله را از مقامات عالی رتبه اسرائیل سلب کرده بود این مسئله جزو تجربیات ارزشمندی است که در دوره جنگ تحمیلی صدام، ایران کسب کرد.
Флаг с логотипом ФАТФ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.02.2024
گزارش و تحلیل
امارات از لیست خارج شد ایران باقی ماند
عملیات‌ ها در آن زمان نیز به همین شکل سازماندهی می‌شد البته که نوع و شکل آنها اکنون تغییر کرده".
وی افزود: "جمهوری اسلامی ایران در این عملیات تنبیهی خود مکان‌های نظامی را مورد تهاجم قرار داد، همان مکان‌هایی که ۶ ماه است دل مردم جهان را به درد آورده و فلسطین را مورد آتش قرار داده.
امروز در دنیا، جهان چند قطبی و پیمان ‌های جدید جهانی نظیر شانگهای به وجود آمده.
اینها می‌تواند نقطه قوت زیادی باشد که یکی از متحدان روسیه و چین به نام ایران قدرت این را دارد که تحت هیچ شرایطی ملاحظه ی آمریکا را نکنند و پاسخ اسرائیل که در حقیقت ارتش آمریکا و نظام آمریکا است را بدهد".
ابوالفضل حسن بیگی در ادامه بر پیام ایران برای کشور های عربی تاکید کرد و اظهار داشت: "این اقدام جمهوری اسلامی ایران علاوه بر پیام‌های ذکر شده پیام مهمی برای کشورهای عربی داشت آن هم اتحاد با شرق بود.
امروز این پیام مخابره شد که دیگر کدخدای جهان مانند سابق توانمند نیست.
عربستان، بحرین و امارات اگر با ایران همکاری کنند و حتی یک روز شیر نفت خلیج فارس بسته شود، غربی ها هم سر عقل می‌آیند و دست از شرارت‌های خود در منطقه برمی‌دارند آمریکا و کشورهای غربی با پول عربستان و امارات در جنگ اوکراین یکی از موثرترین نقش‌ها را ایفا می‌کنند".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала