پرداخت تسهیلات خرد در ایران چگونه انجام می شود؟

© Photo / IRNAبانک مرکزی ایران
بانک مرکزی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.04.2024
اشتراک
شبکۀ بانکی با "کمترین سخت‌گیری" و "بیشترین تسهیل‌گری" نص صریح قانون را در مطالبه وثائق از متقاضیان تسهیلات اجرا کنند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، مهدی سحابی مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی درباره برنامه این بانک برای پاسخ به برخی نارضایتی‌های مردم از شبکه بانکی بابت اخذ ضمانت‌ها گفت که شبکۀ بانکی با "کمترین سخت‌گیری" و "بیشترین تسهیل‌گری" نص صریح قانون را در مطالبه وثائق از متقاضیان تسهیلات اجرا کنند.
مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی سهم اعتبارات تامین مالی زنجیره ای در سال جاری را در مجموع 350 همت عنوان کرد که 50 همت از این اعتبار به ابزار فکتورینگ اختصاص خواهد داشت.
وی با اشاره به برنامه بانک مرکزی در سال جاری برای انتشار اوراق گام در سال گذشته، اظهار کرد: «سال گذشته در زمینه انتشار اوراق گام برخی موانع و محدویت‌هایی وجود داشت که مانع از تحقق اهداف بانک مرکزی شد اما با توجه به رفع این موانع از جمله تکالیف تعیین شده برای دستگاه‌های بیشتری برای پذیرش این اوراق بابت حقوق دولتی معادن، بدهی‌های بیمه، بدهی‌های مالیاتی و... تسهیل‌گری مناسبی در زمینه استفاده از این ابزار تامین مالی فراهم شده است».
وی از افزایش اعتبار "گواهی سپرده عام و خاص" برای تامین مالی بخش تولید در سال جاری خبر داد و تصریح کرد:«سال گذشته در این زمینه 2 هزار و 400 همت مجوز برای شبکه بانکی داده شده بود که این رقم در سال جاری افزایش پیدا خواهد کرد ضمن اینکه با صدور مجوزهای لازم بهره‌گیری از این شیوه تامین مالی تسهیل خواهد شد.
چه کسی از یویو بازی کردن با ارز سود می برد؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.02.2024
گزارش و تحلیل
ارز ملی در تجارت مشترک ایران و روسیه جای دلار را می گیرد
بانک مرکزی در ابتدای امسال، بلافاصله پس از ابلاغ قانون، بندهای مربوطۀ آن را به شبکۀ بانکی ابلاغ کرد. طبق قانون ارکان بانک مرکزی باید سهمیۀ شبکۀ بانکی را بر اساس توان هر یک تعیین و ابلاغ کند که این امر، مقداری زمان‌بر بود به همین دلیل در ابتدای سال، سهمیۀ یک‌دوازدهم ماهانه به شبکۀ بانکی ابلاغ شد پس از طی مراحل قانونی و اداری سهمیه کامل بانکها تعیین و ابلاغ شود.
در سال گذشته شبکه بانکی بیش از پنج هزار و 646 همت تسهیلات به بخش‌های مختلف اقتصادی پرداخت کرد. این میزان، یک هزار و 120 همت معادل 24.7 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. همچنین بیش از 81 درصد از تسهیلاتی که شبکه بانکی پرداخت شده، برای حمایت از کسب و کارها و تولید بوده است».
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در سال 1402 تعداد 772 هزار و 900 نفر از تسهیلات ازدواج به میزان 158 همت استفاده کرده‌اند. سال 1402 با یک صف 150 هزار نفری به پایان رسید که این تعداد به افراد متقاضی در سال جدید اضافه خواهند شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала