گزارش و تحلیل

جنگ رسانه‌ای غرب اینبار با حمله به نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه

© Photoمهدی سیف تبریزی، پژوهشگر مسائل روسیه و اوراسیا
مهدی سیف تبریزی، پژوهشگر مسائل روسیه و اوراسیا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.04.2024
اشتراک
چند روز پیش بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا در منطقه زاپوروژیه توسط سه پهباد انتحاری مورد حمله قرار گرفت.
به گزارش اس‍پوتنیک - مهدی سیف تبریزی پژوهشگر مسائل روسیه و اوراسیا در گفتگو با اس‍پوتنیک ضمن اشاره به حمله انتحاری سه پهباد به نیروگاه هسته ای زاپوروژیه گفته می‌شود این حمله پس از کنترل نیروهای روس بر این نیروگاه در ماه‌های اولیه جنگ بزرگترین اقدام نظامی برعلیه این تاسیسات هسته‌ای بوده است که خوشبختانه به لحاظ امنیت هسته‌ای در حال حاضر خطری این نیروگاه را تهدید نمی‌کند.
سیف تبریزی در ادامه گفت، نکته مهم در ارتباط با این حمله تروریستی فارغ از تاثیرات بسیار مخرب انسانی و زیست‌محیطی که می‌تواند سالیان سال جان بسیاری از مردم اروپا را تهدید کند، نحوه برخورد و مواجه سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای غربی حامی کیف در ارتباط با این اقدام تروریستی هسته‌ای می‌باشد.
در ساعات اولیه اعلام حمله پهبادی به ساختمان نیروگاه زاپوروژیه توسط مقامات روس اولین واکنش از سوی مقامات اوکراینی در فضای رسانه‌ای جهان به سرعت منتشر شد. اعضای سیاسی و امنیتی کیف با استفاده از همان تکنیک تکراری که از روزهای اولیه جنگ در موارد مشابهه ترور و یا اقدامات خرابکارانه خود در پیش گرفته بودن این حمله را در قالب عملیات پرچم دروغین قرار دادند و با تکرار جمله کار خودشان است سعی در منحرف کردن اذهان عمومی توسط رسانه‌های غربی گرفتند که البته روس‌ها با ارائه شواهد و مدارک مستند به بازرسان آژانس انرژی اتمی این ادعای مقامات کیف را رد کردند.
سیف تبریزی افزود، نکته مهمی که در این ارتباط باید به آن اشاره داشت هماهنگی رسانه‌های و مقامات غربی در ایجاد موج رسانه‌ای در مقصر جلوه دادن روسیه در ساعات اولیه این حملات بود. در ادامه با مشخص شدن ابعاد جدیدی از اقدامات سرویس‌های اطلاعاتی و نظامی اوکراین در این حمله تروریستی نه تنها شاهد محکوم کردن عاملان این اقدام توسط نهادها و سازمان‌های بین‌المللی نبودیم بلکه شاهد سکوتی مرگ‌بار از سوی مدعیان حقوق‌بشری بودیم.
این پژوهشگر خاطر نشان کرد، اما با نگاهی دقیق‌تر به این اقدام تروریستی می‌توان نکاتی را مشاهده کرد که اشاره به آنان می‌تواند در وسعت نگاه خوانندگان کمک کند.
پیش از هر چیزی توجه به این نکته ضروری است که نیروگاه زاپوروژیه تا قبل از سال 2022 در اختیار نیروهای اوکراینی بود و آنان از تمام جزئیات ساختمان‌ها و قرار گیری تجهیزات و نحوه فعالیت راکتورها کاملا مطلع بوده‌اند. عملیات تروریستی 8 آوریل توسط سه پهباد انتحاری انجام شده است که دوتای از این پهبادها به اسکله بارگیری و ورودی سالن غذاخوری واقع در نیروگاه برخورد کرده و یکی از پهبادهای مهاجم بر روی سقف راکتور شماره 6 نیروگاه که در حالت غیرفعال بوده اصابت کرده است.
ملاحظه کنید که باتوجه به شناخت نیروهای امنیتی و نظامی اوکراین از تمام جزئیات این نیروگاه به‌نظر این نوع از عملیات تنها می‌تواند به یک دلیل از سوی کیف و حامیان آن طرح ریزی شده باشد و آن ایجاد یک شوک روانی و ترس در میان افکار عمومی اروپا باشد.
در واقع، کیف در شرایط فعلی که به شدت در تنگنای مالی از سوی متحدان خود قرار گرفته است و کشورهای غربی توانایی کمک‌های بیشتر مالی و لجستیکی به این کشور را ندارند از یک سو و از آن مهمتر سیاستمدارن غربی به شدت از سوی افکار عمومی جامعه خود بابت حمایت‌ از دولت زلنسکی تحت فشار هستند باید همچنان از روسیه تصویر یک اهریمن را ارائه دهد که در صورت پیروزی در این جنگ می‌تواند تمام دنیای غربی را دچار چالش کند.
نیروگاه هسته‌ای زاپاروژیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.04.2024
نظر کارشناس در خصوص دلیل حمله رژیم کی یف به نیروگاه هسته‌ای زاپاروژیه
مهدی سیف تبریزی در پایان گفت، مطمئنا این حمله که با پیوست رسانه‌ای و عدم موضع‌گیری سران غربی همراه بود در راستای تبلیغات و اظهارات سیاست‌مداران غربی در خصوص بزرگ نشان دادن خطر مسکو برای جهان غرب و تمام ارزش‌های غربی است. در ماه‌های گذشته دولت کیف و دیگر حامیان آن‌ها سعی کرده‌اند با تبلیغ این موضوع که اگر اوکراین در این جنگ شکست بخورد در سال‌های بعد باید کشورهای دیگر اروپایی با همین سرنوشت روبرو شوند و یا ساخت داستان‌های مانند اقدام مسکو به جنگ هسته‌ای سعی کرده‌اند تا افکار عمومی خسته و ناامید از کیف و زلنسکی را مجددا به سمت پشتیبانی همه جانبه از طرح‌های شیطانی خود سوق دهند.
حمله به نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه با توجه به ابعاد و نوع آن و همچنین پیوست رسانه‌ای آن در جریان اصلی رسانه غرب مطمئنا حمله‌ای کنترل شده در جهت تهییج و تخریب چهره بازسازی شده روسیه در نزد افکار عمومی جهان بوده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала