گزارش و تحلیل

پاسخ ایران ، تنها یک بحث حیثیتی نیست بلکه کاملاً امنیتی است

© AP Photo / Amir Kholousi/ISNAآیا آمریکا تلفات خود در نتیجه حمله موشکی ایران را پنهان می کند؟
آیا آمریکا تلفات خود در نتیجه حمله موشکی ایران را پنهان می کند؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.04.2024
اشتراک
رویوران: غزه نشان داد که قانون بین الملل زور محور است.
شب گذشته طی حمله ای به خودروی فرزندان اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در کمپ الشاطی غزه توسط اسرائیل، سه تن از پسران و سه تن نوه های وی شهادت رسیدند.
آقای دکتر حسین رویوران، استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و کارشناس مسائل سیاسی جهان عرب و فلسطین در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: قواعد آمره بین الملل این مسائل را کاملاً روشن کرده، مجموعه زیادی از مقررات است که کشورها را از اینکه مرتکب چنین جنایت‌هایی بشوند منع می‌کند.

کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو، کنوانسیون نسل کشی و دادگاه‌های کیفری بین المللی تماماً در این خصوص تعریف شده‌ اند که جهان را از اقداماتی نظیر جنایاتی که اسرائیل اکنون در حال ارتکاب آن است منع کنند.
این اقدامات اسرائیل یک جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است و این واژه‌ها بار حقوقی دارد، دادگاه کیفری بین المللی اساساً سه موضوع برای محاکمه جنایتکاران بین‌المللی دارد یکی از آنها پاکسازی نژادی، دیگری جنایت علیه بشریت و سوم، جنایت جنگی است که هر سه موضوعاتی هستند، که در غزه در حال روی دادن است.
اینکه این شهدا فرزندان یا نوه‌ های آقای هنیه هستند تفاوتی ایجاد نمی‌کند افراد غیرنظامی از مصونیت برخوردار هستند اما متاسفانه اسرائیل تمام مقررات بین‌المللی را زیر پا گذاشته و جامعه بین‌المللی به دلیل زور محوری متاسفانه منفعلانه عمل کرده، این مایه تاسف است که جهان اکنون بر پایه زور اداره می‌شود نه بر پایه قانون و قاعده.

این کارشناس مسائل فلسطین ضمن تاکید بر زور محوری حاکم بر جامعه جهانی بیان کرد: این روش نشان داده که اسرائیل می‌تواند تمامی قوانین بین‌المللی را نقض کند و جامعه بین‌المللی اعلام کند که آتش بس باید برقرار شود اما اسرائیل آن را نمی‌پذیرد و در عین حال ایمن می‌ماند و هیچکس تحت فصل هفتم تصمیمی جهت الزام اسرائیل برای آتش بس اتخاذ نمی‌کند و این تنها به دلیل حمایت غرب از اسرائیل است.

موضوع غزه متاسفانه نشان داد که قانون بین‌الملل حق محور نیست و تماماً بر پایه زور است فاتحان جنگ جهانی دوم چنین حقی را به خود دادند که هر کدام می‌توانند با حقی به نام وتو اراده بین المللی را نقض کنند و این از معایب شرایط موجود است که کاملاً واضح شده و اصلاح این شرایط به عنوان یک ضرورت جهانی برای حفظ صلح و ثبات در جهان لازم است.

آقای دکتر حسین رویوران در ادامه بر لزوم پاسخ ایران جهت توقف اقدامات اسرائیل علیه ایران تاکید کرد و اظهار داشت:
در علوم راهبردی دو راهبرد تهاجمی و تدافعی وجود دارد در راهبرد تهاجمی معمولاً کشورها سلاح‌ های برتر دارند و به همین دلیل به دیگر کشورها تهاجم می‌کنند اما ایران جزو کشورهایی است که راهبرد تدافعی دارد.
صدرالحسینی: ممکن است پاسخ ایران دیر و زود داشته باشد اما سوخت و سوز ندارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.04.2024
گزارش و تحلیل
صدرالحسینی: ممکن است پاسخ ایران دیر و زود داشته باشد اما سوخت و سوز ندارد

در راهبرد تدافعی داشتن سلاح‌های بازدارنده برای حفظ امنیت جامعه لازم و ضروری است، اگر ایران با این تجاوز رژیم صهیونیستی مقابله نکند قطعاً راهبرد بازدارنده جمهوری اسلامی ایران دچار خدشه خواهد شد به همین دلیل بحث پاسخ ایران ، تنها یک بحث حیثیتی نیست بلکه کاملاً امنیتی است اگر ایران پاسخ ندهد هر کشوری به خود اجازه می‌دهد تا به ایران حمله کند بدون آنکه پاسخی دریافت کند بنابراین پاسخ ایران قطعی است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала