گزارش و تحلیل

ناتو با دستهای خود اوکراین را در گرداب جنگ غرق می کند

© AP Photo / Efrem Lukatskyینس استولتنبرگ، دبیر کل ائتلاف سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)
ینس استولتنبرگ، دبیر کل ائتلاف سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.04.2024
اشتراک
"ینس استولتنبرگ" دبیر کل ائتلاف ناتو ادعا کرد که اوکراین این حق را دارد که به اهداف "مشروع" روسیه در خارج از مرزهایش حمله کند.
به گزارش اسپوتنیک، "ینس استولتنبرگ"، دبیر کل ائتلاف سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در یک کنفرانس مطبوعاتی با حضور "آلکساندر استاب"، رئیس جمهور فنلاند ادعا کرد کی‌یف دارای این حق است که به آنچه او "اهداف نظامی مشروع خارج از اوکراین" خواند، حمله کند. استولتنبرگ با در نظر گرفتن مرزهای ۱۹۹۱ اوکراین، ادعا کرد چون روسیه از ابزارهای نظامی زیادی برای حمله به اوکراین استفاده می‌کند، اوکراین نیز این حق را دارد که به اهداف روسیه خارج از مرزهایش حمله کند. اما وی درباره اینکه اوکراین دقیقا به چه اهدافی حمله کند یا نکند اشاره مستقیمی نکرده است و همچنین از اظهار نظر درباره "هر گونه اطلاعات" پیرامون حملات اوکراین به خاک روسیه امتناع کرد.
مهدی نگهداری پژوهشگر مسائل اروپا در گفتگو با اسپوتنیک گفت، طبق قوانین بین المللی ، اهداف نظامی مشروع به عنوان اشیا و یا مراکز و یا کلا اهدافی تعریف می شود که ممکن است در طول درگیری مسلحانه مورد حمله قرار گیرند. به عنوان مثال تمام نیروهای دشمن که از مرز کشور خود خارج شده اند، یا تأسیسات و پایگاه های نظامی، تمام سلاح هایی که به هر دلیلی با خود به خارج از مرز حمل کرده اند و همچنین وسایل نقلیه.
 ناتو و اوکراین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.04.2024
گزارش و تحلیل
آیا واقعا حفاظت از اوکراین برای ناتو بسیار مهم است؟
نگهداری در ادامه افزود، اینطور به نظر می رسد که طبق قوانین بین المللی آقای ینس استولتنبرگ اشاره ضمنی به اهدافی مانند مراکز فرماندهی و کنترل، تأسیسات ارتباطی و زیرساخت های پشتیبانی لجستیکی روسیه که احتمالا در کشورهای همجوار قرار داشته و یا مستقر در مناطقی از خاک اوکراین که قبلا توسط روسیه تحت سلطه در آمده مثل کریمه و یا مناطق تازه اشغال شده در اوکراین داشته است.
وی در ادامه افزود از سویی برخی اهداف هستند که مستقیما از اقدامات و عملیاتهای جنگی دشمن پشتیبانی می کنند، مانند خطوط تدارکات، تأسیسات تولید و منابع اقتصادی، این منابع نیز همگی به عنوان اهداف مشروع خارج از مرز به شمار می آیند، از سویی اهداف دفاعی مانند استحکامات و مواضع دفاعی نیز جزء این اهداف به شمار می آیند.
نگهداری در ادامه گفت، آنچه مهم است اینکه چنین سخنی عملا به اوکراین مجوز به هرگونه عملیات بر علیه نیروهای روسیه را می دهد و حتی آن را تشویق به این اقدام می نماید، این در حالیست که بر اساس حقوق بین المللی، حملات نظامی باید فقط علیه اهداف نظامی مشروع باشد و نه علیه غیرنظامیان یا اشیاء غیرنظامی و هرگونه حملات عمدی به غیرنظامیان یا اشیاء غیرنظامی جنایت جنگی محسوب می شود. بنابراین چنین ادعا و اعطای حق قانونی عملا آسیب پذیری نیروها و تاسیسات غیر نظامی را بسیار بالا می برد و بعبارتی جنگ را به سوی بی نظمی مطلق می کشاند.
وی در پایان افزود، آنچه مسلم است ارسال تسلیحات پیشرفته از سوی ناتو به اوکراین و همچنین اعطای حقوقی همچون ادعای اخیر دبیر کل ناتو نشان دهنده این است که کشورهای غربی منافع خود را در هرچه طولانی تر شدن جنگ می بینند. اگر جان و مال و آینده مردم اوکراین برای ناتو و غرب ارزشی داشت به دلایل و بهانه های مختلف آتش این درگیری را گسترش نمی دادند و یرعکس تلاش می کردند تا هرچه زودتر این مناقشه پایان یابد. مردم اوکراین باید بدانند که خاک کشورشان تبدیل به زمین بازی برای کشوهای غرب و ناتو شده است و هر اندازه دامنه این درگیری ها تا شعاع بزرگی گسترده تر شود زیرساخت‌های بیشتری در اوکداین آسیب می بیند و جمعیت مولد قابل توجهی از مردم اوکرین از طریق پناهندگی و مهاجرت کاهش خواهد یافت و خسارت قابل توجهی خواهد دید.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала