گزارش و تحلیل

ترورها موجب افزایش عزم برای آزادی فلسطین خواهد شد

© AP Photo / Majdi Mohammedترورها موجب افزایش عزم برای آزادی فلسطین خواهد شد
ترورها موجب افزایش عزم برای آزادی فلسطین خواهد شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.04.2024
اشتراک
حدود هفت ماه از جنگ اسرائیل بر علیه فلسطینی ها می گذرد و علیرغم همه ادعاها و امکانات و تسلیحات و حمایتهای سیاسی واقتصادی غرب مخصوصا ایالات متحده و آلمان و انگلیس وفرانسه و... از اسرائیل برای انجام نسل کشی و کشتار غیر نظامیان وتعدی بر قوانین و مقررات بین المللی اما اسرائیل موفق نشده حتی یک امتیاز به دست آورد.
از ابتدای جنگ اسرائیل اهداف خود مبنی بر نابودی حماس و آزادی اسرا به زور و نابودی همه زیرساخت های دفاعی فلسطینی ها و... را اعلام کرد اما به جز کشتار غیر نظامیان و نابودی زیر بناهای اقتصادی مردمی که حدود دو دهه در بزرگترین زندان در تاریخ بشریت زندگی می کردند هیچ دست آوردی نداشته.
حتی یک اسیر از اسرای خود را نتوانسته با توان نظامی خود آزاد کند و بر عکس حتی ارتش اسرائیل در عملیات خود چندین اسیر اسرائیلی را نیز خود کشته.
امروزه هم به استناد گزارش های نشریات آمریکایی اسرائیل به منفورترین کشور و رژیم در کل جهان و حتی تاریخ بشریت تبدیل شده و به شدت منزوی شده و هر کشوری که در کنار اسرائیل باشد نیز با همین انزوا مواجه خواهد شد، به مقالات وگزارش های هفته گذشته نشریاتی مانند واشنگتن پست و یا نیورورک تایمز و... مراجعه کنید.
در چنین شرایطی و در شرایطی که فشارهای بین المللی به شدت بر علیه نتانیاهو و دولت تندرو وی ادامه دارد درون اسرائیل هم فضای عمومی به شدت در حال جوشیدن است و خیابان های تل آویو مملوء از تظاهرات و اعتراضات بر علیه نتانیاهو می باشد.
نتایناهو و تندروهای دولت وی به خوبی می دانند پایان جنگ یعنی پایان عمر سیاسی آنها و احتمالا نتانیاهو بلا فاصله پس از سقوط دولت اش مجبور می باشد به دلیل فسادهایی که انجام داده به زندان برود.
امروزه هم که پرونده جنایات جنگی بر علیه اسرائیل و بالطبع مقامات سیاسی و نظامی اسرائیل باز شده و هیچ بعید نیست که در آینده احکامی در محاکم بین المللی صادر شود که مقامات سیاسی و نظامی فعلی اسرائیل را جنایتکار جنگی معرفی کند و آنها در سطح بین المللی مورد پیگرد قرار گیرند.
در چنین شرایطی می بینیم که جامعه جهانی به ضرورت حل مساله فلسطین روی آورده و از رویکرد برخی کشورهای جهان مبنی بر به رسمیت شناختن موجودیت دولت فلسطین گرفته تا احاله پرونده پذیرش فلسطین به عنوان عضو رسمی سازمان ملل به کمیته پذیرش اعضای جدید سازمان ملل توسط شورای امنیت گرفته تا فشار بر اسرائیل بر پذیرش آتش بس و اختلافات ظاهری که بایدن با نتانیاهو پیدا کرده، همه و همه شرایطی را ایجاد کرده که اوضاع نتانیاهو و دولت او به شدت بد است و اینها هر راهی را می توانند دارند طی می کنند تا بتوانند فرار به جلو کنند.
همه آنهایی که پیگیر مسایل مرتبط با مذاکرات هستند هم اظهار می دارند که نتانیاهو شخصا هر سنگ اندازی ای بتواند انجام می دهد که توافق صلح امضا نشود.
بسیاری هم باور دارند اسرائیل تلاش دارد آنچه را که از طریق نظامی نتوانست به آن دست یابد را از طریق مذاکره و دیپلماسی به دست آورد.
اخیرا هم که عملیات ترور شخصیت های سیاسی و نظامی جبهه مقاومت وحتی حمله به اماکن دیپلماتیک را نیز به اوج رسانده و وقتی که می بیند که از این طریق نمی تواند روزنه ای برای خروج از بحران هایی که با آن مواجه است پیدا کند حال به ترور خانواده و بچه های مقامات فلسطینی روی آورده.
هیچ انسانی روی کره زمین وجود ندارد که تاب تحمل فوت فرزند خود را بتواند تحمل کند چه رسد به ترور چند فرزند اش، اما تصاویری که از لحظه شنیدن خبر ترور فرزندان آقای اسماعیل هنیه منتشر شد نشان می دهد که چه قدر ایمان فلسطینی ها بر احساساتشان غلبه کرده و اینها با چه ایمان و استقامتی خبر شهادت فرزندان خود را تقبل می کنند.
اگر به تصاویر منتشر شده از شهادت هزاران فلسطینی دیگر در غزه نگاه کنید می بینید که اکثریت مردم فلسطین همه با هم متحد شده اند تا اجازه ندهند اسرائیلی ها اشک آنها را ببینند و عزم آنها برای پایان دادن به اشغال سرزمین خود امروزه به اوج خود رسیده.
یک پرانتز هم اینجا باز کنم، ترور فرماندهان جبهه مقاومت وفرماندهان سپاه هم منجر به کاهش عزم آنها برای مقابله با اسرائیل نخواهد شد که هیچ، بلکه منجر به افزایش عزم آنها برای آزادی فلسطین خواهد شد، همه اینها رفته اند آنجا تا برای فلسطین شهید شوند و در واقع اینها همه به آرزوی خود رسیده اند، اسرائیلی ها هستند که امروزه مجبور هستند شبانه روز تن و بدنشان بلرزد که زمان انتقام کی خواهد رسید.
ساختمان های ویران شده در شهر خان یونس نوار غزه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.04.2024
چندرسانه ای
اوضاع در شهر خان یونس نوار غزه پس از خروج نیروهای مسلح اسرائیل در تصاویر
نیاز نیست که شرایط زندگی فلسطینی ها در غزه طی چند دهه اخیر را بخواهم روایت کنم اما طی همین شش هفت ماه پیش را اگر نگاه کنید می بینید که اسرائیلی ها از هیچ جنایتی بر علیه فلسطینی ها دریغ نکردند و از هیچ وسیله ای برای شکستن اراده آنها دریغ نکردند، از کشتار فردی و دست جمعی تا حمله به معابد و بیمارستان ها تا ممانعت از رسیدن آب وغذا و دارو به آنها تا هرچه می توانید از جنایت تصور کنید بر علیه آنها انجام شده اما فلسطینی ها حاضر نشده اند سر خم کنند و ایستاده اند و مقاومت می کنند.
در واقع همین مقاومت غیر قابل پیش بینی ملت فلسطین است که اسرائیلی ها را به جنون رسانده و آنها را وادار به انجام جنایات بیشتر می کند.
آنچه مسلم است این می باشد که اسرائیلی ها برای اینکه مذاکره کنندگان فلسطینی را تحت فشار قرار دهد از هیچ جنایتی دریغ نمی کنند و ماجرای ترور فرزندان اسماعیل هنیه در همین راستا می باشد.
آنها خواسته اند با این عمل ترور به مذاکره کنندگان فلسطینی بگویند اگر به خواسته اسرائیلی ها تن ندهند عزیزانشان را از دست خواهند داد.
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.04.2024
بایدن رویکرد نتانیاهو به مناقشه غزه را اشتباه خواند
اما واکنش آقای اسماعیل هنیه، وقتی که خبر شنیدن فرزندانش به گوشش رسید، به خودی خود یک پاسخ محکم به اسرائیلی ها بود، همه بچه هایمان فدای فلسطین خون فرزندان رهبران رنگین تر از دیگر شهدا نیست و این جوانان کشته نشده اند بلکه به فیض شهادت رسیده اند.
آنچه را که اسرائیلی ها و حامیان شان متوجه نشده اند هم همین است، امروزه فلسطینی ها با ایمان خود در حال مبارزه هستند و طبق این ایمان شهدا همیشه زنده هستند.
تصور اینکه اگر فرزندان آقای هنیه یا دیگر مقامات فلسطینی و یا حتی خود آنها را شهید کنند ممکن است روی عزم فلسطینی ها برای آزادی سرزمین خود تاثیر بگذارد تصوری ساده لوحانه بیش نیست، مثل شعاری که نتانیاهو مبنی بر اینکه ارتش اسرائیل حماس را نابود خواهد کرد، مطرح کرد.
جنگ اسرائیل بر علیه فلسطینی ها نه فقط منجر به نابودی مقاومت در غزه نشده بلکه موجبات افزایش محبوبیت و قدرت مقاومت را ایجاد کرده.
مقاومت هم فقط زمانی تن به امضای توافق را خواهد داد که شرایط به حق اش محقق گردد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала