گزارش و تحلیل

کارشناس: پاسخ ایران به حملات تروریستی سیستان و بلوچستان نرم است

CC BY 4.0 / Tasnim news agency / کارشناس: پاسخ ایران به حملات تروریستی سیستان و بلوچستان نرم است
کارشناس: پاسخ ایران به حملات تروریستی سیستان و بلوچستان نرم است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.04.2024
اشتراک
ایزدی: پاسخ ایران به اسرائیل نباید آمریکا را درگیر کند.
ساعتی قبل، دو خودوری نیروی انتظامی در محور مواصلاتی سوران ـ مهرستان مورد حمله تروریستی قرار گرفت. در پی این حمله تعدادی از پرسنل انتظامی جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسیدند و تعدادی نیز مجروح شدند. گروهک تروریستی جیش العدل مسئولیت این حمله به نیرو های انتظامی جمهوری اسلامی ایران را بر عهده گرفت.
سیستان و بلوچستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.02.2024
انفجار عامل تروریستی حین انجام عملیات بمب گذاری در سیستان و بلوچستان
دکتر فواد ایزدی، عضو هیئت علمی مطالعات جهان دانشگاه تهران و کارشناس مسائل سیاسی در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: ایران استان‌ های بسیاری دارد که یکی از آنها یعنی استان سیستان و بلوچستان تجربه حملات تروریستی را دارد، این موضوع محدود به همان استان است و ایران جزو کشور های امن در مقایسه با بسیاری از کشور های دیگر جهان حتی کشور های غربی که بعضا حامی این گروه‌های تروریستی هستند محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: قصد اصلی این گروه تروریستی شکاف بین مردم و دولت در این استان است و دولت جمهوری اسلامی ایران با توجه به این مهم، میان مردم و افرادی که در این فعالیت‌ های تروریستی نقش ایفا می‌کنند تفکیک قائل می‌شود؛ از این جهت برخورد، برخوردی بسیار نرم است این در حالیست که مردم سیستان و بلوچستان از وضعیت گروه‌های تروریستی ناراحت هستند، اگر دولت ایران قصد داشت تا برخورد تندتری انجام دهد قطعاً مقابله با این گروه‌های تروریستی کار پیچیده‌ای نبود اما به دلیل وضعیت این استان و جلوگیری از صدمه به عموم مردم، برخورد نرم است.
پلیس راه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.12.2023
دستگیری اعضای باند شرارت در شمال سیستان و بلوچستان/ یک کارمند مجروح شد

این کارشناس سیاسی در ادامه بر حمایت مالی شدید دولت اسرائیل و آمریکا از این گروهک‌ها تاکید کرد و اظهار داشت: علاوه بر این حمایت های مالی و سیاسی، این گروه‌ ها در مناطقی از پاکستان مخفی می‌شوند که انتظار ایران از دولت پاکستان آن است که این کشور مأمنی برای مخفی شدن اعضای این گروه‌ های تروریستی نباشد، متاسفانه این موضوع هنوز با کشور پاکستان حل نشده.

قطعاً زمانی که تنش‌های منطقه‌ای بالا می‌گیرد این حملات بیشتر می‌شود اکنون که موضوع غزه در منطقه به وجود آمده از آنجایی که حمایت این گروه‌ها از سوی آمریکا و اسرائیل صورت می‌گیرد دستور مبنی بر آن است تا فشار بر ایران افزایش پیدا کند بنابراین دلیل اصلی افزایش این حملات همین نکته است.

آقای دکتر فواد ایزدی همچنین در ادامه بیان کرد: موضوع سیستان و بلوچستان مدت‌دار است و به نظر من همین سبک مدیریت ادامه پیدا خواهد کرد و این حملات هر از چند گاهی صورت می‌گیرد از آنجایی که این گروه حمایت مالی نامحدودی دارد.

اما در خصوص حمله به کنسولگری ایران در سوریه مقامات ایرانی وعده پاسخ متناسبی داده‌اند، در این خصوص باید توجه شود که نتانیاهو سال‌ها به دنبال ایجاد درگیری نظامی میان ایران و آمریکا و گسترش جنگ در منطقه است چرا که معتقد است در صورتی که جنگ به اتمام برسد نخست وزیری او نیز به پایان می‌رسد لذا باید در نوع پاسخ ایران به این نکته توجه شود که آمریکا نباید درگیر پاسخ ایران به اسرائیل شود همچنین در صورتی که ایران پاسخی به حملات اسرائیل ندهد قطعاً این حملات ادامه خواهد داشت بنابراین مقامات ایرانی تصمیم گرفتند که پاسخی جدی به این حمله بدهند اما زمانبندی و نوع آن به صورتی خواهد بود که آمریکا درگیر نشود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала