گزارش و تحلیل

اهمیت سفر منطقه ای امیرعبداللهیان بعد از حمله تروریستی اسرائیل

© Sputnikامیر عبداللهیان
امیر عبداللهیان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.04.2024
اشتراک
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در وضعیت بعد از حمله تروریستی رژیم اسرائیل به کنسول‌گری ایران در سوریه، عازم یک سفر منطقه‌ای حساس شده و ساختمان جدید کنسول¬گری ایران در دمشق نیز افتتاح شد.
به گزارش اسپوتنیک، آیات یوسف پژوهشگر مسائل خاورمیانه در گفتگو با اسپوتنیک با اشاره به ابعاد و اهمیت سفر وزیر امورخارجه ایران به منطقه و سپس افتتاح ساختمان جدید کنسولگری ایران در دمشق گفت:"همانطور که در رسانه ها اعلام شد امیرعبداللهیان بعد از حمله تروریستی رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق پایتخت سوریه در اولین فرصت ممکن ابتدا عازم عمان و بعدا به سوریه سفر کرد و در سفر به سوریه ساختمان جدید کنسولگری نیز افتتاح شد".
آیات یوسف در ادامه گفت: "آنچه روشن است اینکه هر دو مقصد سفر وزیر امورخارجه ایران از اهمیت بسزایی برخودار است. سفر حسین امیرعبداللهیان بدون کمترین شک نشان می‌دهد پس از حمله منتسب به إسرائيل پیام های جدیدی و مهمی از طریق عمان میان ایران و آمریکا انتقال پیدا کرده است. زیرا عمان به صورت سنتی همواره نقش پررنگی در موضوعات مورد اختلاف میان تهران و واشنگتن داشته و در سالهای اخیر بارها با میانجیگری خود زمینه را برای نزدیک‌ کردن دیدگاه‌ها و کاهش اختلافات میان ایالات متحده و جمهوری اسلامی فراهم کرده است.
وی افزود:"اگرچه این تبادل پیام تنها هدف سفر وزیر امورخارجه ایران به عمان نبوده و مقامات هر دو کشور در شبکه های اجتماعی خود اطلاعاتی درباره این دیدارها منتشر کردند. در دیدار طرف ایرانی با مقامات عمان روند توسعه مناسبات دوجانبه میان جمهوری اسلامی ایران و عمان و توافقات روسای ایران و عمان مورد بررسی قرار گرفت همچنین در مورد تداوم ابتکار سلطان عمان در راستای لغو تحریم‌ها نیز مذاکراتی صورت گرفته است. البته کماکان مسئله تداوم جنایات جنگی ترکیبی اسرائیل علیه فلسطین و ضرورت اتخاذ تصمیمات بازدارنده از موضوعات مهم برای ایران و سایر کشورهای منطقه است".
امیرعبداللهیان و گوترش - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.04.2024
گفتگوی امیرعبداللهیان و گوترش درباره حمله به کنسولگری ایران در سوریه
آیات یوسف در ادامه خاطر نشان کرد:"از طرفی موضوع حمله رژیم اسرائیل به کنسول‌گری ایران در دمشق موضوعی بود که باید هرچه زودتر در دستور کار طرف ایرانی و سوری قرار می گرفت. رژیم اسرائیل هیچ وقت به هیچ یک از موازین بین‌المللی و هیچ گونه ارزش انسانی پایبند نیست و با حمله به ساختمان کنسولگری ایران که به عنوان یک مکان دیپلماتیک از مصونیت سیاسی و نظامی برخوردار بود بار دیگر ثابت کرد که به هیچ اصولی پایبند نیست".
وی افزود:"اینطور که از بیانات مقام های ایرانی در همان دقایق اولیه حمله راکتی اسرائیل مشخص است، این رژیم تنبیه خواهد شد و پاسخ لازم و محکم را دریافت خواهد کرد. از آنجایی که ایران و سوریه را می توان دو متحد راهبردی در منطقه خاورمیانه نامید، طبیعتا امنیت سوریه امنیت ایران و امنیت منطقه است و طبیعتا این جنایت اسرائیل بر علیه ایران و در خاک سوریه خطای بزرگی بود که از سوی ایران بی پاسخ نخواهد ماند".
ایران، تهران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.04.2024
گزارش و تحلیل
آیا اسرائیل توان حمله یا جنگ با ایران را دارد؟
آیات یوسف در پایان افزود:"اینطور به نظر می رسد که پیام این دیدارهای وزیر امورخارجه ایران حاکی از آن است که چنین حوادثی نه تنها اراده و انسجام ایران و سوریه را برای ثبات و امنیت در منطقه را ضعیف نخواهد کرد، بلکه عزم آنها برای متوقف کردن رژیم اسرائیل در منطقه را راسخ تر خواهد کرد. همچنین با سفر امیرعبداللهیان به عمان این ارزیابی حاصل می شود که ایران به طور جدی دولت آمریکا بعنوان پشتیبان اصلی اسرائیل را بدون تقصیر نمی داند و از طریق مناسب دیپلماتیک به مقامات این کشور تاکید کرد عبور اسرائیل از تمام خطوط قرمز و نقض قوانین و معاهدات و حقوق بین‌المللی مجازات به همراه دارد. دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند و سوری ها سال هاست که بر علیه این رژیم مبارزه می کنند و همان طور که وزیر أمور خارجه سوریه‌ اظهار داشت این جنایت تروریستی اسرائیل که تمامی ویژگی های جنایت جنگی و نقض همه قوانین بین المللی را داراست، بار دیگر خون سوری ها و ایرانی ها در هم آمیخت".
وزیر امور خارجه ایران در نخستین سفر خود به دمشق پس از حمله رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران، در حاشیه دیدار و گفت‌وگو با مقامات عالی‌رتبه دمشق، ساختمان جدید کنسولگری ایران در سوریه را با حضور همتای سوری خود افتتاح کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала