سخنان رئیس جمهور جدید اسلواکی درباره اتحادیه اروپا، ناتو و مناقشه اوکراین

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر Премьер-министр Словакии Петер Пеллегрини
Премьер-министр Словакии Петер Пеллегрини - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.04.2024
اشتراک
رئیس پارلمان اسلواکی که در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد، اطمینان داد که اسلواکی به سمت اتحادیه اروپا و ناتو گرایش خواهد داشت و عضو این سازمان ها خواهد ماند، اما در هنگام تصمیم گیری مستقل تر عمل خواهد کرد.
به گزارش اسپوتنیک، پیتر پلگرینی روز یکشنبه در مصاحبه با کانال تلویزیونی RTVS گفت: "من می توانم به همه شهروندان اسلواکی تضمین دهم که این جمهوری به طور محکم در اتحادیه اروپا و ناتو لنگر انداخته است. هیچ کس نمی تواند مسیر سیاست خارجی ما را تغییر دهد، اما من تأیید می کنم که در این سازمان ها باید مستقل تر عمل کنیم، باید صدای خود را به گوش مردم برسانیم. اگر هر تصمیمی بر اسلواکی، اقتصاد ما یا مردم ساکن در اینجا تأثیر منفی بگذارد، باید مخالفت کنیم. جهت گیری ما نسبت به اتحادیه اروپا و ناتو قابل درک است، اما از سوی دیگر باید به همه جهات نگاه کنیم."
وی همچنین در خصوص درگیری اوکراین اضافه کرد: "من شروع به صحبت در مورد صلح کردم، نه به این دلیل که می خواستم از رقیبم بهتر باشم، بلکه به این دلیل که معتقدم اگر این امکان وجود داشت، در اسرع وقت جلوی تلفات جانی را بگیرم، همین حالا و تنها پس از آن مذاکرات را آغاز کنم. چگونه می توان یک درگیری نظامی را که برای دو سال هیچ نتیجه ای نداشته است را حفظ کرد؟ ما فقط مرده داریم. این یک تراژدی مطلق است."
وی خاطرنشان کرد که رقیب وی در انتخابات، ایوان کورکوک، وزیر خارجه سابق اسلواکی، در مورد صلح صحبت نکرد. پلگرینی همچنین افزود که از تصرف اجباری سرزمین های یک کشور دیگر حمایت نمی کند.
پلگرینی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری اسلواکی که در 6 آوریل برگزار شد با 53.12 درصد آرا پیروز شد. رقیب وی، وزیر خارجه سابق اسلواکی، ایوان کورکوک، پیش از این شکست را پذیرفته و پیروزی پلگرینی را تبریک گفته بود.
پلگرینی پیش از این اعلام کرده بود که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری اجازه اعزام نظامیان اسلواکی به اوکراین را نخواهد داد. وی همچنین گفت که تسلیح بیشتر اوکراین هیچ نتیجه ای ندارد و تنها منجر به مرگ افراد می شود. پلگرینی همچنین ابراز نگرانی کرد که بالا بردن تسلیحات کی یف می تواند در نهایت به فاجعه ختم شود و پیشنهاد کرد که بهترین راه حل آغاز مذاکرات صلح در اسرع وقت است.
پلگرینی از پایان دادن به خصومت ها در اوکراین حمایت می کند و حتی قول داده است که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری در این جمهوری، از مذاکرات صلح در براتیسلاوا حمایت خواهد کرد، البته در ابتدا در سطح کارشناسی.
پلگرینی 48 ساله در پاییز 2023 ریاست پارلمان را برعهده خواهد گرفت و همچنین رئیس حزب Hlas (صدا) است که بخشی از ائتلاف دولتی با حزب نخست وزیر اسلواکی رابرت فیکو است که به دلیل انتقاد از حمل سلاح به اوکراین معروف است. خود پلگرینی قبلاً یکی از اعضای حزب به رهبری فیکو بود، اما در سال 2020 پس از انشعاب آن را ترک کرد و انجمن سوسیال دمکراتیک خود را ایجاد کرد. فیکو اظهار داشت که به هم حزبی سابق خود رای خواهد داد زیرا مطمئن است که "در مسائل اصولی، پلگرینی پای اسلواکی خواهد ایستاد".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала