گفتگوی تلفنی بایدن و شی جین پینگ در خصوص روابط دوجانبه

© AP Photo / Alex Brandonدیدار بایدن و شی جین پینگ
دیدار بایدن و شی جین پینگ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.04.2024
اشتراک
روسای جمهور ایالات متحده و چین عصر سه شنبه در گفتگوی تلفنی مناسبات دو کشور را به بحث و تبادل نظر گذاشتند.
به گزارش اسپوتنیک، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین روز سه شنبه در گفت و گوی تلفنی با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفت که روابط چین و ایالات متحده در ماه های اخیر تثبیت شده است که مورد استقبال مردم هر دو کشور و سراسر جهان قرار گرفته است.
شی جین پینگ گفت: "نوامبر گذشته، آقای رئیس جمهور و من در سانفرانسیسکو ملاقات کردیم و "چشم انداز سانفرانسیسکو" را با محوریت آینده ارائه کردیم."
وی خاطرنشان کرد: "روابط چین و آمریکا تثبیت شده است و این امر مورد استقبال همه بخش‌های مردم در هر دو کشور و جامعه بین‌المللی قرار گرفته است."
وی گفت: "از سوی دیگر عوامل منفی نیز در روابط دو کشور تشدید شده است که توجه ویژه دو طرف را می طلبد."
شی جین پینگ در این گفتگوی تلفنی اضافه کرد: "هر دو طرف باید گفت‌وگوهای مبتنی بر احترام متقابل را تقویت کنند، تفاوت‌ها را مدبرانه مدیریت و کنترل کنند، همکاری‌ها را با روحیه منافع متقابل ارتقا دهند و هماهنگی بین‌المللی را مسئولانه نیز تقویت نمایند."
شی جین پینگ در عین حال خاطرنشان کرد که دو کشور بزرگ مانند چین و ایالات متحده نمی توانند از تماس و تعامل با یکدیگر اجتناب کنند و به همین ترتیب نمی توانند از درگیری و تقابل اجتناب کنند؛ طرفین باید به اصول احترام متقابل و همزیستی مسالمت آمیز و همکاری متقابل سودمند پایبند باشند.
رئیس جمهور چین اضافه کرد: "این در مورد حذف خطرات نیست، بلکه ایجاد ریسک است. اگر ایالات متحده بخواهد همکاری سودمند متقابل داشته باشد و مشترکاً سود توسعه چین را به اشتراک بگذارد، درهای چین همیشه باز خواهد بود؛ اگر ایالات متحده بر سرکوب توسعه فناوری پیشرفته چین پافشاری کند و چین را از حق مشروع خود برای توسعه محروم کند، ما ساکت نخواهیم بود".
رئیس جمهوری خلق چین خاطرنشان کرد: "آمریکا به طور مداوم بر حوزه های علمی، فنی، تجاری و اقتصادی چین فشار وارد می کند و شرکت های چینی روز به روز در لیست تحریم ها قرار می گیرند."
شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در خصوص موضوع تایوان گفت: "موضوع تایوان در روابط چین و آمریکا خط قرمز بزرگی است که نباید از آن عبور کرد. ما چشم بر فعالیت های تجزیه طلبانه نیروهای مدافع "استقلال تایوان" و همدستی و حمایت این نیروها از نیروهای خارجی نخواهیم بست."
شی جین پینگ ابراز امیدواری کرد که ایالات متحده بیانیه مثبت رئیس جمهور جو بایدن مبنی بر عدم حمایت از "استقلال تایوان" را اجرا کند.
در این گفتگو همچنین جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده با اشاره به روند رو به رشد روابط دو کشور گفت: "پیشرفت در روابط چین و ایالات متحده از زمان نشست سانفرانسیسکو نشان می دهد که هر دو طرف می توانند به طور فعال همکاری را توسعه دهند و در عین حال اختلافات را به طور مسئولانه مدیریت کنند."
رئیس جمهور آمریکا در ادامه ناکید کرد: "ایالات متحده از "استقلال تایوان" حمایت نمی کند و قصد وارد شدن به درگیری با چین را ندارد." وی همچنین افزود که "توسعه چین برای کل جهان مفید است" و ایالات متحده "به دنبال سرکوب توسعه چین یا قطع روابط با پکن نیست."
جو بایدن در این گفتگو با اشاره به قصد آمریکا برای همزیستی مسالمت آمیز با چین اضافه کرد: "ایالات متحده به دنبال به راه انداختن یک "جنگ سرد جدید" نیست، به دنبال تغییر سیستم چین نیست، به دنبال تقویت اتحادها علیه چین نیست و قصد وارد شدن به درگیری با چین را ندارد." رئیس جمهور ایالات متحده همچنین افزود که "توسعه چین برای کل جهان مفید است" و ایالات متحده "به دنبال سرکوب توسعه چین یا قطع روابط با پکن نیست."
در ماه نوامبر، مذاکراتی بین جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در حاشیه اجلاس سران APEC در سانفرانسیسکو انجام شد. طی یک سال و نیم گذشته، تماس‌های پکن و واشنگتن عملاً به صفر رسیده است. گرم شدن تدریجی روابط تنها چند ماه پیش ممکن شد، اما مذاکرات مستقیم بین رهبران دو کشور برای از سرگیری کامل ارتباطات مورد نیاز بود. به ویژه، در مذاکرات سانفرانسیسکو، چین و ایالات متحده برای از سرگیری تعاملات سطح بالا بین نیروهای مسلح دو کشور توافق کردند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала