گزارش و تحلیل

قطعی برق در تابستان و همزمان صدرنشینی ایران درصادرات برق

© Sputnik / S. Sobhgahiقطعی برق در تابستان و همزمان صدرنشینی ایران درصادرات برق
قطعی برق در تابستان و همزمان صدرنشینی ایران درصادرات برق - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.04.2024
اشتراک
صنعت برق در ایران بخش مهمی است که نقش بسزایی در اقتصاد این کشور دارد و دارای زیرساخت های برق مستقر با ترکیبی از منابع انرژی حرارتی، برق آبی و تجدیدپذیر است، با این حال، صنعت برق در ایران با چالش‌های متعددی مواجه است.
به گزارش اس‍پوتنیک- چند روز قبل ایسنا در گزارشی آورد که ایران صدرنشین صادرات برق در خاوریانه است و این کشور چند سالی است که تصمیم دارد در صنعت برق تبدیل به هاب منطقه شود، موضوعی که در دولت سیزدهم محقق شده و اکنون ایران بالاترین تراز مبادلات برق در خاورمیانه را دارد. و حتی از کشورهای همسایه فراتر رفته و ادعا می کند اکنون با ارتباطی که بین ایران و ترکیه ایجاد شده امکان تبادل برق با اروپا از لحاظ فنی فراهم شده، اما این کار نیاز به مذاکره‌های قراردادی و حقوقی دارد که در دست پیگیری است. از سویی، چند سالی است که با گرم شدن هوا و فرا رسیدن فصل تابستان مردم با قطعی روزانه و زمانبندی شدن برق از سوی اداره برق ایران رو به رو هستند. با آغاز قطعی برق هر ساله بحث تامین نیاز برق کشور و همزمان صادرات برق در ایران داغ می‌شود. اما آیا واقعا صادرات برق در روزهایی که این کشور بیشترین نیاز به برق را دارد، انجام می‌شود و آیا صادرات برق روی تامین نیاز کشور موثر است؟
امین پورصفا دانش آموخته مهندسی برق در گفتگو با اسپوتنیک گفت، اگرچه ظرفیت تبادل برق در ایران بیش از ۲۰۰۰ مگاوات است و ما تقریبا از تراز صفر برخوردار هستیم، واردات و صادرات برق ما به یک میزان بوده است، و در واقع این دستاورد قابل توجه برای کشور است و ما به دنبال توسعه این رقم هستیم اما به هر حال چالش هایی نیز پیش روی صنعت برق ایران قرار دارد.
وی در ادامه گفت، در واقع بسیاری از زیرساخت های برق ایران در حال فرسودگی هستند و برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده برای برق نیاز به نوسازی و ارتقا دارند. از سویی، صنعت برق این کشور به سرمایه گذاری قابل توجهی برای گسترش ظرفیت، بهبود کارایی و ادغام منابع انرژی تجدیدپذیر در شبکه نیاز دارد. شاید این حرف من از نظر عموم مخاطبان خوشایند نباشد و اما باید گفت که قیمت برق در کشور از یارانه دولتی بسیار بالایی برخوردار است. همین امر نیز منجر به ناکارآمدی در این بخش و مانع سرمایه گذاری در فناوری های جدید می شود. و در نهایت مانع جدی که سر راه مردم ایران قرار دارد بحث همیشگی تحریم های بین المللی است که امکان دسترسی به فناوری مدرن و سرمایه گذاری برای صنعت برق این کشور را محدود کرده است.
پور صفا افزود، نکته قابل توجه اینجاست که سال گذشته، ايران از محل صادرات برق تنها به سه كشور همسایه خود بیش از ۴۱۰۰ ميليارد تومان درآمد داشته که برای دولت درآمد بالایی از اين محل بشمار می آید. بعبارتی، افزايش صادرات برق مي‌تواند درآمدهاي هنگفت ريالي براي دولت به دنبال داشته باشد و همین امر نیز ایران را ترغیب به افزایش صادرات می نماید. در واقع، موقعیت استراتژیک ایران صادرات برق را بسیار تسهیل می کند و به آن اجازه می دهد به عنوان قطب تجارت برق در منطقه عمل کند. به این منظور نیز ایران چندین طرح در حال انجام با هدف توسعه ظرفیت صادرات برق خود دارد. این برنامه ها شامل توسعه نیروگاه های جدید، ارتقاء زیرساخت های موجود و تقویت ارتباط با کشورهای همسایه است. در واقع با افزایش صادرات برق خود به دنبال استفاده از منابع انرژی خود برای تقویت رشد اقتصادی و تقویت موقعیت خود در بازار انرژی منطقه است.
امین پورصفا در پایان خاطر نشان کرد، وقتی می گوییم صادرات برق، به این معنا نیست که الزاما در تمام فصول سال و به یک میزان صادرات صورت می گیرد. طبیعی است در فصل‌های بخصوصی، برق کمتری در کشور نیاز باشد و مازاد برق را صادر می‌کنند و در فصول دیگری که نیاز برق بیشتر از توان تولید است واردات برق انجام می‌دهند. گاهی صادرات برق از مناطق خاصی به‌ صرفه است و اساسا تولید برق را در این مناطق برای صادرات افزایش می دهند و یا بالعکس برای مناطق دور افتاده تر، واردات برق از کشورهای همسایه مرقون به صرفه تر است. به این ترتیب است که کشورها اغلب هم واردات برق دارند و هم صادرات برق و تفاوتی هم به توسعه یافتگی یا عدم پیشرفت کشورها ندارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала