سازمان ملل و بانک جهانی نسبت به خطر قحطی در غزه هشدار دادند

© Sputnik / Тарек Алиян /  مراجعه به بانک تصاویر کودک زخمی پس از حملات اسرائیل به غزه
کودک زخمی  پس از حملات اسرائیل به غزه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.04.2024
اشتراک
بانک جهانی و سازمان ملل در گزارشی مشترک اعلام کردند، که بیش از نیمی از ساکنان غزه در آستانه قحطی قرار دارند و بیش از یک میلیون نفر از آنها در نتیجه تشدید درگیری بین فلسطین و اسرائیل که از پاییز 2023 آغاز شد، بی خانمان شده اند.
به گزارش اسپوتنیک، در این سند می آید: "بیش از نیمی از جمعیت غزه در آستانه قحطی هستند و کل جمعیت با کمبود شدید مواد غذایی و سوء تغذیه مواجه هستند. بیش از یک میلیون نفر بدون خانه ماندند و 75 درصد از جمعیت آواره داخلی شدند."
این گزارش تاکید می کند که پیامدهای فاجعه بار جسمی و روانی جنگ در غزه بیشترین ضربه را به زنان، سالمندان و کودکان وارد کرده است. در عین حال، تحلیلگران بانک جهانی و سازمان ملل انتظار دارند که بانک جهانی با "پیامدهای مادام العمر" مناقشه فعلی برای توسعه آینده خود مواجه شود.
اسرائیل در 7 اکتبر مورد حمله موشکی بی‌سابقه‌ای از نوار غزه به عنوان بخشی از عملیات طوفان الاقصی که توسط شاخه نظامی جنبش فلسطینی حماس اعلام شد، قرار گرفت. پس از این، نیروهای این سازمان وارد مناطق مرزی در جنوب اسرائیل شدند و به سمت نظامیان و غیرنظامیان آتش گشودند و بیش از 200 نفر را به گروگان گرفتند. در اسرائیل بر اساس آخرین اطلاعات مقامات، حدود 1.2 هزار نفر کشته شدند که این تعداد شامل غیرنظامیان، سربازان، شهروندان خارجی و کارگران است و همچنین گزارش شده است که بیش از 5 هزار نفر زخمی شده اند.
در پاسخ، نیروهای دفاعی اسرائیل عملیات شمشیرهای آهنین را علیه حماس در نوار غزه آغاز کردند. در عرض چند روز، ارتش اسرائیل کنترل تمام مناطق پرجمعیت نزدیک مرز با غزه را به دست گرفت و حملات هوایی به اهدافی از جمله غیرنظامیان در نوار غزه را آغاز کرد. اسرائیل همچنین از محاصره کامل نوار غزه خبر داد: تامین آب، غذا، برق، دارو و سوخت متوقف شد. در پایان ماه اکتبر، مرحله زمینی عملیات اسرائیل در محاصره آغاز شد. شهر غزه توسط نیروهای زمینی اسرائیل محاصره شد و منطقه محاصره عملاً به دو بخش جنوبی و شمالی تقسیم شد.
وزارت بهداشت غزه گزارش داد که تعداد تلفات حملات اسرائیل به نوار غزه از 32.8 هزار نفر گذشت و حدود 75.3 هزار نفر مجروح شدند.
حماس مدعی شد که حدود 200 تا 250 گروگان در نوار غزه وجود دارد. پس از پایان آتش بس، مقامات اسرائیلی اعلام کردند که 126 اسرائیلی و 11 خارجی در گروگان حماس باقی مانده اند و 110 ربوده شده آزاد شدند.
وزارت امور خارجه روسیه از طرفین خواست تا خصومت ها را متوقف کنند. بر اساس مواضع ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، حل و فصل بحران خاورمیانه تنها بر اساس فرمول "دو دولت" مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد امکان پذیر است که ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در چارچوب آن را فراهم می کند.
مناقشه فلسطین و اسرائیل، مرتبط با منافع ارضی طرفین، برای چندین دهه منبع تنش و درگیری در منطقه بوده است. تصمیم سازمان ملل متحد با نقش فعال اتحاد جماهیر شوروی در سال 1947، ایجاد دو کشور - اسرائیل و فلسطین را تعیین کرد، اما فقط اسرائیل ایجاد شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала