گزارش و تحلیل

این بار به نظر اسرائیل لقمه ای بزرگتر از دهان اش را برداشته

سفارت ایران در سوریه
سفارت ایران در سوریه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.04.2024
اشتراک
یک بار دیگر اسرائیل از ناتوانی مجامع بین المللی در تحمیل قوانین و معاهده ها و مقررات بین المللی بر آن استفاده کرد و کنوانسیون وین را زیر پا گذاشت و کنسولگری ایران در دمشق را هدف قرار داد.
به گزارش اسپوتنیک، اینبار رادیو اسرائیل رسما اعلام کرد که نیروهای این کشور منتظر شدند تا کنسول ایران از کنسولگری خارج شود و بعد آن را هدف قرار دهند تا یکی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را ترور کنند.
عملا همه کارشناسان و محافل دیپلماتیک متفق القول هستند که این عمل اسرائیل فقط برای آن بوده و هست که پای ایران و جبهه مقاومت را به جنگی وسیعتر در منطقه باز کنند.
امروزه نتانیاهو و دولت تندروی او به شدت نیاز دارند که یک جنگ فراگیر در منطقه راه بیافتد.
فشارهای بین المللی در غزه بسیار زیاد است و آنها مجبور هستند که جنگ در غزه را متوقف کنند و در صورت متوقف شدن جنگ بدون هیچ نتیجه ای قطعا هم نتانیاهو هم کابینه اش سقوط خواهند کرد.
البته این روزها تظاهرات بسیار زیادی در خیابان های تل آویو و قدس راه افتاده که به دنبال سرنگونی نتانیاهو با و یا بدون آتش بس می باشد و مردم اسرائیل متوجه شده اند که نتانیاهو دارد جنگ در غزه را فقط برای بقای خود ادامه می دهد و برایش مهم نیست چند سرباز اسرائیلی کشته شود و یا همه اسیرها کشته شوند یا نه.
این عمل اسرائیل می تواند که منطقه را به آتش بکشد و ظاهرا برای نتانیاهو هیچ اهمیتی ندارد همه یهودی های اسرائیل کشته شوند یا نه، فقط چند صباحی بر کرسی قدرت باقی بماند.
طبق کنوانسیون وین ساختمانهای دیپلماتیک کشورها از مصونیت دیپلماتیک بین المللی برخوردار می باشد و مهم نیست چه کسی در این ساختمان حضور داشته باشد، عملا حد اقل واکنش سازمان ملل در مقابل این عمل اسرائیل باید اخراج آن از سازمان ملل و کلیه مجامع بین المللی باید باشد.
علاوه بر آن شورای امنیت باید طبق اصول تحریم های تسلیحاتی و اقتصادی و سیاسی بر علیه اسرائیل وضع کند و مقامات سیاسی اسرائیل در دادگاه جنایات جنگی محاکمه شوند.
اگر چنین اتفاقی رخ ندهد قطعا دیگر کشورها این عمل اسرائیل را الگوی خود قرار خواهند داد و دیگر هیچ مکان دیپلماتیکی در جهان امنیت و مصونیت نخواهد داشت و هر کشوری به هر بهانه ای شده به خود اجازه خواهد داد کنوانسیون وین را زیر پا بگذارد و به اماکن دیپلماتیک حمله کند.
قبل تر احتمالا مشاهده کرده اید که بسیاری از افراد به دلیل اینکه در کشوری مورد پیگرد هستند به سفارتی پناه می برند و چون آن سفارت مصونیت دیپلماتیک دارد نیروهای نظامی آن کشور به خود اجازه نمی دهند وارد آن سفارت شوند.
چه رسد به اینکه بخواهند رسما به آن سفارت حمله کنند و یا آن را بمباران کنند.
حالا جریان مصونیت دیپلماتیک نمایندگی های کشورهای جهان مورد تهدید می باشد.
البته سابقه اسرائیل در این باره بسیار خراب است و چون ایالات متحده بی چون و چرا از اسرائیل حمایت می کند اسرائیل هم هر کاری دلش می خواهد انجام می دهد، پایگاه سازمان ملل را هدف قرار می دهد، حافظان صلح سازمان ملل در جنوب لبنان را هدف قرار می دهد و الآن کنوانسیون وین را نیز زیر پا می گذارند.
حال این سوال روی میز اعضای شورای امنیت و سازمان ملل هست که آیا باید همه به قوانین و مقررات و کنوانسیون های بین المللی تمکین کنند و یا اینکه بپذیرند اگر اسرائیل قانون شکنی کند و تاوان ندهد دیگران هم قانون شکنی کنند.
البته در این ماجرا فقط اسرائیل مقصر نیست بلکه ایالات متحده هم مقصر است چون آمریکا در شورای امنیت چتر حمایت سیاسی را برای اسرائیل تامین کرده و همچنین سلاح هایی که استفاده شده آمریکایی هستند واینجا آمریکا شریک جرم اسرائیل به حساب می آید.
گو اینکه احتمالا سوریه به شورای امنیت شکایت خواهد برد ولی بعید به نظر می رسد با توجه به حمایت هایی که آمریکا در اسرائیل بابت جنایاتی که در غزه انجام داده، نموده، بعید به نظر می آید سازمان ملل و شورای امنیت کاری از پیش ببرند ودر چنین شرایطی ایران مجبور است که طبق قوانین و مقررات بین المللی واکنش متقابل نشان دهد و خود انتقام اش را بگیرد.
یونیسف حملات اسرائیل به اردوگاه آوارگان فلسطینی در غزه را قتل عام خواند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.04.2024
حماس: آمریکا مسئول اقدام اسرائیل در مجتمع بیمارستانی الشفاء است
بر این اساس هم دیگر کنوانسیون وین برای ایران نسبت به اسرائیل الزام آور نخواهد بود و عملا همه دیپلمات های اسرائیلی در سرتاسر جهان اهداف مشروعی برای ایران می باشند.
حدود شش ماه است که ایران از افتادن در دام نتانیاهو پرهیز می کند و به نظر نمی آید ایران این بار هم در دام نتانیاهو و تیم وی بیافتد اما آنچه مسلم است این می باشد که از این لحظه به بعد با توجه به اینکه همه دیپلمات ها و نظامیان و اماکن اسرائیلی در همه جای دنیا اهداف مشروعی برای ایران هستند ایران پاسخ به اسرائیل را از طریق هدف قرار دادن اینها انجام دهد و باید دید آیا اسرائیل توان تحمل تاوان این عمل را خواهد داشت یا نه؟
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала